ABT tuning 1.6tdi

Rallye

Forumguru
Dan heb ik het dus toch goed: grote wielen maken voor je bijtelling niet uit, tuning wel.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Ralley en anderen,

Nee andere velgen maken wel degelijk uit voor de bijtelling. Typegoedkeuring en daaraan gekoppeld A label met 20% bijtelling is met lage rolweerstandbanden met velgen 16 inch.
Elke wijziging naar grotere velgen veranderd de rolweerstand, lees uitstoot en dus het bijtellingspercentage. Formeel is het dan noodzakelijk de auto in de 25% te rijden, anders pleeg je een economisch delict.
Veel mensen doen dit niet, omdat ze denken dat dit moeilijk controleerbaar is en omdat ze wellicht coulance verwachten van de fiscus die meer op chiptuning gefocussed lijkt te zijn (tot ze veel geld nodig hebben om tekorten uit begroting te dekken).

Ik ga hem straks na de chiptuning in de 25% zetten, omdat ik geen zin heb om elke keer over de schouder te moeten kijken en na calculatie het na te betalen bedrag incl. Boete uitkwam op betalen rond de 9000 euro. Vond ik net wat veel, maar iedereen zijn eigen risicoacceptatie afweging natuurlijk.
 

MarcoO2

Forumguru
zomaar een vraag: hoe denk je dat men zou moeten meten of jouw auto niet meer aan de eisen voldoet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Elke wijziging naar grotere velgen veranderd de rolweerstand, lees uitstoot en dus het bijtellingspercentage. Formeel is het dan noodzakelijk de auto in de 25% te rijden, anders pleeg je een economisch delict.
Je zou dus strikt genomen al niet eens andere banden mogen monteren, ingeval die een hogere rolweerstand zouden hebben.
Nou, ik zie de controle- en handhavingsproblematiek al voor me... De risico's lijken me daarom vooral theoretisch.

Niet alleen HOE, maar ook WIE zou dat dan moeten controleren, op basis van welke bevoegdheden?
 

Toet toet

Senior Member
Hallo allemaal,

Gaat vooral om stap naar grotere velgen en chiptuning, hetgeen bij mij als leaserijder zeer eenvoudig te checken is want staat in leasecontract. Leasemaatschappij gaf ook aan dat zij als belastingdienst dit verzoekt verplicht zijn mee te werken aan onderzoek. Niet zo heel moeilijk: mag ik van u de selectie 20% bjtelling met andere velgen en/of chiptuning.

Keuze is ieder voor zich of je het risico wil lopen dat ze een dusdanige controle een keer doen en je mag betalen plus 100% boete.
 

Race Eend

Forumguru
Zeer simpel omheen te werken dus. Auto op originele wielen (maar met winterbanden bestellen), en zelf een groter setje naar smaak kopen, aan het einde vd lease de auto gewoon weer op de originele wielen inleveren.

Zelfde voor evt tuning, prive regelen (evt met de dealer) en klaar..
 

Race Eend

Forumguru
Tja, vervelend dat er regelgeving is die gebasseerd is op aannames. Tuning kán verbruik (en mogelijk uitstoot) verlagen. Net als grotere wielen. Als je een wiel neemt als een OZ ultraleggera (heel weinig gewicht), dan hoeft het niet nadelig te zijn.
 

mikehotel

Actief lid
Tja, vervelend dat er regelgeving is die gebasseerd is op aannames.

Dat is natuurlijk niet waar. Regelgeving is gebaseerd op een gestandaardiseerde meetmethodiek wat leidt tot een bepaalde uitstoot. Wellicht dat die methodiek niet deugt, maar dat is een andere discussie. Wanneer een getunede motor ook aantoonbaar voldoet aan de uitstooteisen gebaseerd op deze meetmethodiek, dan is de regelgeving natuurlijk ook daar op van toepassing. Alleen is tuning nooit bedoeld om aantoonbaar aan een (gesubsidieerde) regelgeving te voldoen. Tuning is en blijft een goedkope manier om betere prestaties te verkrijgen. Dat daarmee het verbruik ook iets minder wordt, is mooi meegenomen maar dit blijft van secundair belang.

In mijn beleving is het tunen van een fiscaal bevoordeelde auto hypocriet wanneer daar de milieuvoordelen als excuus voor wordt gebruikt. Niemand rijdt in een Greenline omdat deze zo fantastisch rijdt; de keuze voor een Greenline wordt vooral door de portemonnee bepaald.
 

Race Eend

Forumguru
Dat is natuurlijk niet waar. Regelgeving is gebaseerd op een gestandaardiseerde meetmethodiek wat leidt tot een bepaalde uitstoot. Wellicht dat die methodiek niet deugt, maar dat is een andere discussie. Wanneer een getunede motor ook aantoonbaar voldoet aan de uitstooteisen gebaseerd op deze meetmethodiek, dan is de regelgeving natuurlijk ook daar op van toepassing. Alleen is tuning nooit bedoeld om aantoonbaar aan een (gesubsidieerde) regelgeving te voldoen. Tuning is en blijft een goedkope manier om betere prestaties te verkrijgen. Dat daarmee het verbruik ook iets minder wordt, is mooi meegenomen maar dit blijft van secundair belang.

In mijn beleving is het tunen van een fiscaal bevoordeelde auto hypocriet wanneer daar de milieuvoordelen als excuus voor wordt gebruikt. Niemand rijdt in een Greenline omdat deze zo fantastisch rijdt; de keuze voor een Greenline wordt vooral door de portemonnee bepaald.

Tuning wordt direct afgeschreven in de regelgeving, zonder testen, dat is absoluut zo, logisch ook het is geen doen om alle wagens op uitstoot te testen, het is geen individuele homologatie.
De uitstoot testen zijn overigens ook alleen op papier. Een fabriek kan zelf kiezen welke motor ze aanleveren voor de type goedkeuring, ze maken ter voorbeeld 20 motoren, de beste motor(en) gaat/gaan voor de test en daarop worden de waardes gebasseerd, dat de andere 19 motoren die waardes niet halen is geen probleem. Dat een auto na een paar duizend km-ers al vervuiling in de inlaat kan krijgen van zijn EGR werking (roetaanslaag etc), zorgt ook voor een hogere uitstoot. Zie bv dit topic van Nils wat de EGR werking veroorzaakt in de motor: http://www.skodaforum.nl/board/f29/nils-|-na-vw-audi-seat-skoda-19015-5.html#post283924


Overigens keurig om je wagen in de 25% bijtelling op te nemen hoor, maar ik kan heel begrijpen als mensen dit niet doen. Alle milieu zaken op veel wagens gaan kapot (denk aan EGR kleppen/EGR koelers / Roetfilters etc, iets wat vaak vele reparatiekosten met zich mee brengt. Dit zijn ook zaken die het verbruik in de regel vaak omhoog drijven (een auto zonder roetfilter komt 1 a 2 km verder op 1 liter diesel). Tevens is het produceren en vervangen van roetfilters ook een milieu belastende zaak. Ook het inwinnen/aanvoeren van die extra brandstof die er nodig is, is milieu belastend. Het is dus allemaal wat kortzichtig en de auto blijft over het algemeen een grote melk-koe..
 

Bakkertje

Forumguru
Zelfde voor evt tuning, prive regelen (evt met de dealer) en klaar..

Ik zit er toch net iets anders in. Een leaseauto is niet jouw eigendom, maar van de leasemaatschappij. Als je daar iets aan wilt veranderen zul je daarvoor toestemming moeten krijgen van de eigenaar. Je gaat ook een contract aan met een leasemaatschappij en in die van mij staat dat ik geen aanpassingen mag doen zonder toestemming.

Dan heb je nog het punt dat het zeeeer eenvoudig te controleren is bij een steekproef of je auto nog aan de type goedkeuring voldoet. Als er andere wielen op liggen (en banden zonder lage rolweerstand) dan is dat direct te zien. Ook tuning door ABT is eenvoudig te zien. De tuning moet voor een willekeurige dealer herkenbaar zijn en dus worden er aantekeningen gemaakt in je papieren. Onze vrienden van de politie houden wel eens grootscheepse controles waarbij ieder voertuig van de weg wordt gehaald en gecontroleerd. Dan zijn alle (dealer) getunede auto's er zo uit te vissen en ik gok dat het verhaal dat ie minder verbruikt door de tuning er dan echt niet toe doet. Bij een dergelijke controle zijn vaak ook mensen van de belastingdienst van de partij. Of de belastingdienst vraagt het op via de leasemij zoals al eerder geschreven natuurlijk. De sanctie zoals de topicstarter heeft voorgerekend kan oplopen tot 9000 euro, dat is niet mis voor dat geld kun je beter een 2.0 TDI gaan rijden met 25% bijtelling. Maar het is net als met verzekeren, die afweging moet ieder voor zich maken.
 

Race Eend

Forumguru
@ Bakkertje:
In theorie klopt je verhaal, het is ieder voor zich natuurlijk om te bepalen of hij/zij dit risico wil pakken.
In de praktijk zie ik dit niet gebeuren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand hier een bekeuring voor gehad heeft, ik zou zeggen ga eens op internet zoeken naar iemand die bekeurd is op grotere wielen/chiptuning bij een 14 of 20% bijtellingsauto.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies eenieder moet die afweging zelf maken natuurlijk, ik durf het in ieder geval niet aan. Als Pon kan garanderen dat je je recht op bijtelling behoud, zat er bij mij nu een ABT sticker in m'n onderhoudsboekje :xyxthumbs:. De controles zijn er misschien niet (veel), maar de sanctie is dusdanig dat ik maar genoegen neem met de standaard 105 peekaas. Wellicht dat een volgende over zo'n 3 jaar een wat sterkere wordt, dat zien we dan wel weer.

Overigens zie ik dan ook nog wel processen komen waarbij de staat mag gaan bewijzen dat een auto door tuning onzuiniger is geworden, want ook dat hoeft in de praktijk niet zo te zijn. Kortom ik durf het zelf niet aan en gun een ander het van harte.
 

Race Eend

Forumguru
Euhm.. moet jij niet op vakantie zijn? :eek:

Ik ben wel vrij deze week, maar niet in het buitenland. Ben druk bezig met allerlei dingen uitzoeken/offertes voor mijn verhuizing medio oktober (tuinmeubelen/bankstel/bed/maatkasten voor schuine wanden etc), even geen vakantie dus, ik moet even 10k anders besteden.:shocked:

. Kortom ik durf het zelf niet aan en gun een ander het van harte.


Keurig:xyxthumbs:
 

Toet toet

Senior Member
Inmiddels gisteren mijn auto afgeleverd gekregen!
Wat een topdealer Kreijne in Hoogland!! Superaflevering!
Auto stond onder een doek, flesje erbij maar bovenal: heel veel moeite gedaan met auto ruilen met andere dealer om mij te kunnen leveren en dan denken aan details: mijn Rial Como5 velgen waren voorzin van originele Skoda naafdoppen en paraplu zat in de deur. Complimenten!!

Vandaag naar Amsterdam voor een afspraak. Heerlijk gereden met inachtneming van toerenadvies inrijden. Bemerkte dat de auto vaak genoeg vermogen heeft, alleen bij versnellen vanaf 100 naar 120 duurde het wel wat lang. Zodra Abt de zaken weer op orde heeft wordt de auto getuned. Hopelijk brengt dat net wat meer accceleratie wat ik ook vertaal naar veiligheid mbt inhalen.
 

Koots

Lid
Gefeliciteerd! Heb je foto's?

Mijn ervaring tijdens proefritten met de acceleratie van 100 naar 120 is dat het ook vooral langzaam lijkt omdat de auto zo rustig is en niet echt het gevoel van snelheid geeft.
 

Toet toet

Senior Member
Zal morgen even foto's maken nu hij nog schoon is :-).

Merkte wel aan ander verkeer dat het ook echt niet snel ging, daarom besloten toch de tuning te laten doen zodra het weer beschikbaar is.
Wellicht wel beter als hij verder is ingetreden dan 70 km :-)
 

serious

Nieuw lid
Ben benieuwd naar de foto's.... Waar je ook rekening mee dient houden bij tuning, is dat als men erachter komt je niet alleen in het 25% tarief vervalt, maar ook dat de BPM korting die van toepassing is op zuinige auto's komt te vervallen. Dus je auto na tuning in de 25% categorie bijtellen is niet voldoende, je zult ook om het officieel te houden de BPM korting moeten terug betalen omdat de auto niet meer onder de fiscale stimulering valt. Dus ga maar na: je neemt dus het risisco dat je 25% bijgeteld wordt over de cataloguswaarde zonder BPM korting.
Ik heb ook tuning overwogen, echter dit weerhield mij. Want wat denk je dat de leasemaatschappij doet als ze met een naheffing BPM geconfronteerd worden? Die betalen ze niet uit eigen zak kan ik je verzekeren. Doe het hele bedrag nog maar keer twee om de boete van de Fiscus te berekenen en je bent een leuke Fabia armer.... Al met al is het het niet waard om te tunen denk ik. Tenzij er iemand is die me garandeert dat de uitstoot hetzelfde blijft. Tot nu toe heb ik die niet gevonden, alleen een verwijzing naar de Duitse ABT site, waar een PDF document staat waarin ze laten zien dat de uitstoot van de 1.6 niet wijzigt. Echter de uitstoot in dit document is gebaseerd op de Duitse limiet van 130 g CO2. In Nederland was de limiet toen ik mijn SC ontving 116 g CO2. Da's nogal een verschil. Kijk dus uit met wat je doet, voor hetzelfde geld ben je bij een ANPR controle (dus politie fiscus etc) het haasje. Op Wegmisbruikers een keer gezien, zo'n gastje met een opgefokt Opeltje ofzo moest langs de kant, en ook de motor werd bekeken. Bleek ie een 2.0 is het vooronder te hebben in plaats van een 1.3. Daar ging mooi mee voor gaats, daar de auto dus niet goedgekeurd is.... Het kentekenbewijs klopt dan niet meer. Bij ons (regio Rotterdam) zijn met enige regelmaat van die controles, dus neem ik het risico niet. Voor wie het wel doet: niet zeuren als je gepakt wordt. Als het goed is heb je gespaard.....

Drive Safely! Serious.
 
Bovenaan Onderaan