ABS ESP (oranje), uitroepteken (rood)

Ik krijg ook wel de melding van een defect lampje en dat is een lampje van het 3de remlicht, staat er los van veronderstel ik .

Kan ik met de vcds software een uitgebreidere foutmelding zien dan nu de 01130 ABS werking?

Groeten
 

Bernie

Lid
Waar ik nou zo nieuwgierig naar ben, is hoe het nu is afgelopen!
Zou je ons op de hoogte willen houden? Ben erg nieuwsgierig. Heb dit probleem zelf ook.
Bij de garage denken ze aan de ABS pomp. (Dat wordt dan dus ook direct een duur grapje)
25 november moet die van ons naar de garage.
 
Dag Bernie,

Heb de abs module laten reviseren. Een garage uit belgie heeft deze gedemonteerd en dan ter revisie opgestuurd naar NL, vermoedelijk Ac-tronics.

Het probleem van het abs, esp en handrem lampje is opgelost. Nu heb ik wel het probleem dat mijn auto niet remt zoals voordien, moet het rempedaal nogal ver induwen alvorens reactie te krijgen. Garage zou tot 5x ontlucht hebben zoals het moet met de originele diagnose apparatuur...
Heb in dezelfde garage ook het onderhoud laten uitvoeren maar daar ben ik niet tevreden over.

Heb een andere garagist ook al eens laten ontluchten zonder beterschap... Deze denkt nu remklauw linksvoor defect.

Heeft er iemand van jullie een idee ivm een mogelijke oorzaak?

Is bij jou alles opgelost Bernie?

Groeten
 

VAG-man

Forumguru
Heb een andere garagist ook al eens laten ontluchten zonder beterschap... Deze denkt nu remklauw linksvoor defect.

Héél snel een andere garagist zoeken als die niet met zekerheid kan zeggen of een remklauw defect is!
Wat is dat voor kwakzalver?
 
@aiva tco adoks Wat bedoel je met abs ring? De ring aan het wiel? Ik krijg nu geen melding meer ivm abs-esp op het dashboard.

@VAG-man Ja zoek maar eens een goede garagist die je er niet altijd oplegt

Eerste garagist was ook een stekker vergeten aansluiten, weet niet meer welke stekker het was. Ik kreeg toen het waarschuwingslampje van de motor op het dashboard. Had je dat waarschuwingslampje nog niet vroeg die me. Auto effe aan pc gehangen en uitgekomen op de stekker. Kan dit voor problemen zorgen aan het remsysteem?

Groeten
 
Gisterenmiddag eens vlug naar de wielen gaan kijken of ik nergens geen olie aan de remmen/wielen zag. Niks te zien maar als ik rubber van ontluchtingsnippel had gedaan kwam er wel onmiddellijk olie uit. Is toch niet normaal? Heb rubber er wel niet lang afgelaten.

Kan het zijn dat de ontluchtingsnippel niet meer goed/volledig afsluit? En er daardoor lucht in het circuit geraakt?
 

Cordoba

Forumguru
Een hydraulisch remsysteem is niet zo heel anders dan een centraal verwarmingssysteem: eventuele lucht in het systeem verzamelt zich op de hogere plekken in het systeem, waar de luchtbellen niet direct verder naar boven kunnen. Daarom zitten er ook ontluchtingsnippels bij alle vier de wielen. Een andere mogelijkheid is dat de remolie verouderd is (bevat dan water, dat verdampt bij warm worden en daardoor krijg je een sponzige remrespons.

Andere mogelijkheid is dat er ergens een klein lekje in het systeem zit, waardoor er lucht in komt. De wielremcilinders willen nog wel eens gaan lekken bij oudere auto's.
 
Een hydraulisch remsysteem is niet zo heel anders dan een centraal verwarmingssysteem: eventuele lucht in het systeem verzamelt zich op de hogere plekken in het systeem, waar de luchtbellen niet direct verder naar boven kunnen. Daarom zitten er ook ontluchtingsnippels bij alle vier de wielen. Een andere mogelijkheid is dat de remolie verouderd is (bevat dan water, dat verdampt bij warm worden en daardoor krijg je een sponzige remrespons.

Andere mogelijkheid is dat er ergens een klein lekje in het systeem zit, waardoor er lucht in komt. De wielremcilinders willen nog wel eens gaan lekken bij oudere auto's.

Heb onmiddellijk een sponzige rem.
Is een defecte wielremcilinder altijd zichtbaar? Is er dan altijd een spoor(tje) van remolie?
De garage dat de abs unit heeft gedemonteerd en opgestuurd ter revisie (elektronica probleem) heeft de remolie vervangen.
Voordien nooit een sponzige rem gehad. Volgens diezelfde garage blokkeerde bij hen de remklauw rechtsachter.

Is het normaal dat er onmiddellijk remolie uit de ontluchtingsnippel komt zonder dat ik deze losschroef?

Groeten
 

Cordoba

Forumguru
Alleen als je de ontluchtingsnippel open zet, hoort daar remvloeistof te komen. Na het ontluchten, zet je de nippel dicht en komt er geen lucht en geen olie meer uit de nippel.
Ik ken de Octavia onvoldoende om te zeggen of een lekkende wielremcilinder direct zichtbaar is: bij sommige auto's zit ie redelijk ver weggestopt. Als de wielremcilinders onder direct bereikbaar zijn, kun je zelf checken of er olie uitkomt terwijl iemand anders vol op de rem trapt, dan zie je eigenlijk altijd wel één of meer druppels verschijnen bij een lekkend cilindertje.
 
Is het normaal dat er onmiddellijk remolie uit de ontluchtingsnippel komt zonder dat ik deze losschroef?

Groeten

Hangt af van de hoeveelheid remolie. Dit kan ook nog een restje oude remvloeistof van het ontluchten door de garage zijn geweest.

Je kunt dit vaststellen door het rubberen afdekdopje eraf te halen. De nippel en rubberen dopje schoon en droog maken. Motor starten en een paar keer goed met de rem pompen en rem wat langer onder stevige druk vasthouden. Motor weer uit zetten. Als er dan weer remolie bij de nippel zit dan is de nippel niet goed vastgezet of is er iets anders aan de hand zoals de draad in de remklauw die gaar is. Zeker niet de weg mee op gaan als er remolie lekt en je niet vertrouwd bent met wat je doet is mijn advies.

Sowieso zou ik voorzichtig zijn met sponsige remmen als ik niet weet wat de oorzaak is. Persoonlijk zou ik hem in dat geval voorlopig aan de kant zetten. Het is wel je eigen veiligheid.
 

Antera

Donateur
Het word ook hierbij gissen, maar als je abs pomp open is geweest of wat dan ook of je hebt een keer op de rem getrapt zonder dat er olie in zit kan dit de ringetjes en de pomp intern beschadigen en dit tot gevolg.

Maar nogmaals dit is gissen maar na aanleiding van het feit dat alles ontlucht is en ook de koppelingscilinder ga ik van uit zou je hier de oorzaak in moeten zoeken
 
Maar nogmaals dit is gissen maar na aanleiding van het feit dat alles ontlucht is en ook de koppelingscilinder ga ik van uit zou je hier de oorzaak in moeten zoeken
Als er iets verkeerd zou zijn met de abs pomp zou deze dan nog functioneren? Al eens op een nat wegdek met bladeren getest en de abs pomp doet het volgens mij nog zoals het moet.
 
Vanmorgen zelf eens naar elke remklauw, ontluchtingsnippels, e.d. gekeken.

Uit het ontluchtingsgaatje komt nergens remolie uit. Rond de remklauwen is er ook niets onmiddellijk iets te zien.

Aan één van de ontluchtingsnippels is er wel een verlies langs de schroefdraad zoals @Jansepanneman ook als mogelijke oorzaak aangaf.

Zo zag ontluchtingsnippel eruit na het opkuisen, foto 2775.
En na een ritje van +/- 5km zag het er rond de ontluchtingsnippel zo uit, foto 2773.

Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het niet correct remmen?
Nieuwe remklauw erop?
 

Bijlagen

  • IMG_2775.JPG
    IMG_2775.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 79
  • IMG_2773.JPG
    IMG_2773.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 84

EdK

Forumguru
Zo te zien komt het via schroefdraad omhoog ?
Tsja leiding even met een tool afknijpen of leeg laten lopen en kijken of je de nippel kunt losnemen.
Dan kijken of schroefdraad defect is hiervan en zo ja een nieuwe plaatsen of alle schroefdraad goed reinigen en met teflon tape of locktide lijm ( juiste ) weer monteren !
Hierna wel weer ontluchten en indien nodig bijvullen van remvloeistof
 
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt.

Als de draad in de remklauw gaar is dan zeker een nieuwe remklauw plaatsen. Er komt nogal wat druk op een remsysteem, dat wil je niet met oplapmiddelen dicht proberen te maken. Dat lukt trouwens ook niet. En als de nippel er tijdens rijden en remmen uitklapt dan valt je remdruk weg.

Een klauw zit rond 100-150 euro materiaalkosten.

De garage waar je bent geweest zou ik dit niet toevertrouwen aangezien ze je met een duidelijke remolie lekkage weer de weg op hebben gestuurd.
 
Bovenaan Onderaan