Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Check, zal daarvoor zorgen. Nog meer tips? Haha. Besluit op auto is nog niet gemaakt.

Detail: De auto die hij rijd word verkocht (gaspedaal site) voor 30K. Als je naar jaartje ouder kijkt en nog 15dkm erop telt dan gaat die voor 25K. Nu krijgt hij mede door de “extra inruilpremie” van 3k dus 30k terug voor zijn auto. Het is maar net waar je de korting neerzet natuurlijk, maar als je die bij de inruil zet dan is het 30K.

Ik denk dat als je zijn huidige auto volgend jaar in zou ruilen (wanneer ook fabrieksgarantie afloopt) je mogelijk 20/22k? Nog als inruil zou krijgen?

Op zich als je het dus zo ziet is het geen gek idee om het nu te doen.

Nu kan je ook denken, neem volgend jaar een Kia waar kop vanaf is qua prijs. Maargoed dan zal het bij te betalen bedrag toch hetzelfde zijn als dat je hem nu nieuw zou kopen.

Voordeel is dat hij nog tot de 60dkm mag doorrijden (staat nu op 54dkm). Als de auto daadwerkelijk op 1 augustus word geleverd. Mocht die levering later zijn dan mag dat meer dan 60dkm worden. Maar die 60dkm haalt die geen eens voor die tijd. Bij 59.500 moet de auto een beurt, dus die al niet geven zou al €700,- schelen.

Toch is er een twijfel, kijk… het blijft natuurlijk ook een vorm van gevoel afkopen.. 10 jaar garantie, dus 10 jaar geen onverwachte kosten. Kosten besparing speelt ook mee, al moet je wel uitgeven. Auto+laadpaal zou totaal op €24k,- uitkomen.

De auto zal per jaar rond de 2k minder kosten hebben dan wat hij nu heeft, buiten dat er aan zn huidige auto vast reparaties gaan plaatsvinden buiten de dan garantie. Dat is een HEV dus met dat uitgaan van de motor en nooit lekker warm worden van de motor door veelal stadsritjes slipt dat ding ondanks z’n 98 ongetwijfeld dicht.

Afschrijving zal wel hard gaan op de EV5. Maar dat is dan weer over 9-10 jaar pas een ding.. dan ziet de wereld er toch anders uit.

Ik zeg… het klinkt prima. Zeker waarvoor die gebruikt word. Altijd stad, 1x in de week 80km. En 2/3x per jaar vakantie (waarvan 1 lange).

Dat nu uit te geven bedrag verdiend zich wel weer een beetje terug.

En volgend jaar inruilen zou onlogischer zijn dan nu.

leon-cupra

Forumguru
Hoe je het draait of keert, zeker met een nieuwe EV, verdienen ga je er nooit mee doen. Je gaat goedkoper rijden tijdens het jaar maar onder de lijn zal een nieuwe wagen altijd duurder zijn dan de huidige op te rijden.
Er wordt ook vaak vergeten in de berekening dat je ook afschrijving hebt op de oude wagen. Die wordt niet gauw meegenomen in de berekening of het verstandig is om een andere wagen aan te kopen.

Fmoon

Forumguru
Verdienen ga je nooit eraan nee.

Heb meer het gevoel dat die meer aan kostenbesparing denkt.

De nieuwe auto die hij wil hebben zal onder de streep over 10 jaar zeker meer hebben gekost dan dat die z’n huidige auto zal oprijden.

Tees

Donateur
Volgens mij is dat een poging tot rationalisatie (of 'goedpraten') voor zichzelf. Het klinkt alsof je vader dit eigenlijk wel wil, maar zich afvraagt of hij het kan verantwoorden naar zichzelf. Maar aan het eind van de rit zijn er maar een paar dingen interessant: wil hij het graag? En is het geld dat hij nú moet besteden het hem waard?
De rest is eigenlijk van redelijk ondergeschikt belang, behalve als de rijkosten heel veel hoger zouden worden (wat niet het geval is nu).

Voor de duidelijkheid: ik wil het niet afkeuren. En ik herken het gedrag ook maar al te goed bij mezelf (zo ook nu ik ook overweeg de wagen in te ruilen voor een EV). Maar toegeven aan jezelf dat je dit graag wil (of dat je het wel wil, maar niet tegen deze prijs) is soms ook wel prettig en rustgevend :)

Herperduin

Forumguru
Op zich als je het dus zo ziet is het geen gek idee om het nu te doen.
De nieuwe auto die hij wil hebben zal onder de streep over 10 jaar zeker meer hebben gekost dan dat die z’n huidige auto zal oprijden.
Beide is waar denk ik. Economisch het voordeligst om huidige auto helemaal af te rijden maar áls je ervoor kiest dat niet te doen dan lijkt nu inruilen me wel een goed moment. Met de inruilbonus kom je best gunstig uit. Als je het geld hebt om te investeren en het niet mist dan kan het ook fijn zijn om komende jaren weer minder maandelijkse lasten te hebben, volle garantie en gewoon iets nieuws. Meestal blijft het emotionele deel in een aankoopbeslissing groter dan het rationele deel.

Captain Hook

Forumguru
Eigenlijk is het heel simpel (en toch ook weer niet;)):
Hoeveel pecunia heb je over om in een nieuwe(re) auto te rijden? Wat is je dat waard?

Auto rijden (en voor de deur parkeren) is altijd al een kostbaar grapje geweest. :koffie:

Fmoon

Forumguru
Ja en die laadpaal, denk dat dat eigenlijk nog een beetje hetgeen is wat hem het meeste tegenstaat… dat komt er nog bij. Maar dat is iets waar je de rest van je leven wat aan hebt.

Herperduin

Forumguru
Die laadpaal moet je er gewoon bij optellen. Zal er toch een keer moeten komen denk ik. Vrees dat straks ieder huis een laadpaal nodig heeft als je een eigen auto wilt laden voor de deur. Met de problemen rondom stroomvoorzieningen beter nu dan later denk ik. Vrees dat de prijzen voor dit soort zaken weer (kunstmatig) gaan stijgen met de oorlog in Iran als excuses.

Fmoon

Forumguru
Dat denk ik ook. Heb ook gezegd. Zou wel gewoon voor jezelf maar beslissen, kan je Liander ook aanvragen voordat dat ook nog eens langer zal duren.

andrehj

Forumguru
En als IT'er ben ik van mening dat je altijd +2 werkt dus 4 UTP :) zodat je lekker toekomstgericht werkt
Zover was ik al bijna, want die ethernetkabel wordt maar voor 100 mbit gebruikt en gebruikt dus maar 4 van de 8 aders. En voor de CT-spoelen gebruik je maximaal 6, maar waarschijnlijk ook maar 4 aders (common voeding of ground), dus ik had al de helft van de aders over :giggle:

andrehj

Forumguru
Ja en die laadpaal, denk dat dat eigenlijk nog een beetje hetgeen is wat hem het meeste tegenstaat… dat komt er nog bij. Maar dat is iets waar je de rest van je leven wat aan hebt.
Dat geldt enkel voor de kabel er naar toe. Voor de laadpalen zelf geldt dat daarin de ontwikkelingen momenteel misschien nog wel sneller gaan dan in de EV's zelf. Zo zijn er momenteel ontwikkelingen op het gebied van
- Energiecertificaten, die geïntegreerde MID-meters vereisen.
- V2H
- V2G
- En dan die laatste twee met AC of soms al DC-koppeling naar de auto (BMW komt daar nu mee).
Vandaar dat laadpalen in hooguit 8 jaar worden afgeschreven. Kijk maar eens naar de laadpalen van 8 jaar geleden, die zijn echt hopeloos achterhaald, en dat zal over 8 (of minder) jaar ook gelden voor de palen die je nu installeert.

hemi24

Donateur
Vergeet die overtollige UTP’s 2 is genoeg!
Denk eerder na over voorbereiding voor hogere laadvermogens; 22kWh is al niet vreemd meer.

Tees

Donateur
Thuis laden met 22 kW lijkt mij zeer onwaarschijnlijk in de ook maar iets van nabije toekomst. Dat komt namelijk neer op 95A, dan moet je al een 3x35A aansluiting hebben voordat dat mogelijk wordt. En een 2x3x16A groep voor die laadpaal. Technisch is t mogelijk, maar t vastrecht voor 3x35A vs 3x25A is al stevig hoger, en de winst die je boekt is toch beperkt.

DC laden met enige vermogen thuis lijkt mij nog verder weg. De enige reden om DC te laden is het veel hogere vermogen, en daar heb ik hierboven nou net van geconstateerd dat dat in een thuis installatie heel moeilijk wordt.

Enige waar ik wel op relatief korte termijn vorderingen verwacht is V2X. Ik hoop toch dat daar heel snel een standaard voor komt die alle fabrikanten moeten gaan volgen. Nu is dat nog afhankelijk van auto-laadpaal specifieke combinaties.

Fmoon

Forumguru
Die EV5 is wel voorbereid op V2X.

Dit staat er op de offerte trouwens.

Goed apparaat?

• Het laadstation zullen wij instellen op 11KW, u krijgt van de energieaanbieder 3x25A binnen

waardoor de grens op 11KW afgesteld dient te worden.

• Wij kunnen u ook backoffice aanbieden zodat u de geladen energie kunt terugkrijgen via uw bedrijf,

dit is gelijk belastingtechnisch geregeld op deze manier. Onze aanbeveling hiervoor is By Watt, hier

zit een klein abonnement aan vast.

• Er dient wel een utp/data punt vrij te zijn in uw router/switch, als dit niet mogelijk is zullen wij

bijvoorbeeld een andere switch aanbrengen. Deze is niet meegenomen in deze prijsaanbieding.

Wij bieden deze Laadpaal met een Kabel van 5x6mm.

Deze wordt afgezekerd met een aardlekautomaat 20A welke wij monteren en aansluiten in de huidige

meterkast.

Voor alle opties op de laadpaal nemen wij altijd een data kabel mee naar de lader vanuit de meterkast.

De kabels zullen wij onder de vloer door van laadpaal naar de meterkast brengen.

Ook in deze aanbieding meegenomen het aanpassen van uw 1fase meterkast naar 3 fase, wij plaatsen

hiervoor een 3fase hoofdschakelaar en verdelen de huidige groepen over de 3 fasen.

Leveren en aanbrengen Laadstation, Peblar Business 22KW 7,5 meter cable.

- Leveren en aanbrengen van Kabel 5x6mm en Cat6 datakabel.

- Leveren en aanbrengen van zwarte buis van straatniveau naar lader.

- Leveren en aanbrengen P1-meter voor loadbalance, dit voorkomt overbelasting en uitschakeling van de

hoofdzekeringen. Hiermee kan de laadpaal zien hoeveel ampère hij mag pakken uit de meterkast.

- Leveren en aanbrengen van een aardlekautomaat B20 van het merk Schneider.

- Leveren en aanbrengen hoofdschakelaar 3fase van het merk Schneider.

Tees

Donateur
De Enyaq is, net al alle MEB-auto's al vanaf de introductie voorbereid voor V2G. Alleen is dat volgens mij nooit geïmplementeerd in een laadpaal die dat ook ondersteund. Ook van de nieuwste generatie Enyaqs is nu gezegd dat die V2G/V2H/V2L ondersteunt...en dat dat in de komende jaren wordt geactiveerd via een softwateupdate. Ik moet t nog maar zien...

Wat je beschrijft over de offerte ziet er volgens mij goed uit.

Bovenaan Onderaan