Aankoop EV, advies nodig!

Tees

Donateur
Omdat je van 35A naar 75A gaat. Als je een beetje apparatuur in je huis hebt qua elektrisch koken en een laadpaal, dan is die 35A aan de krappe kant. Heb zelf bij de installatie van de warmtepomp de omzetting gemaakt van 1x35A naar 3x25A, omdat mijn berekening (incl gelijktijdigheidfactor) aangaf dat dat wel eens tipping point kon zijn. Geeft wat meer rust en zekerheid, en de kosten zijn gelijk. En voor een laadpaal betekent het dat je ipv met max 3.5 kW naar 11 kW kan gaan (want 3-fasen ipv 1-fase)

leon-cupra

Forumguru
Op zich niet nodig. Hebben thuis inductie-vuur,D-ventilatie, oven, vaatwasser, … en laadpaal op 1 fase. In 3j nog nooit 3 fase gemist of problemen gehad doordat er teveel toestellen aan staan. Heb ook speciaal een laadpaal gekocht die zowel op enkel als drie fasen kan … tja, de extra meerkost was dus niet nodig …

Fmoon

Forumguru
Heeft nu 1x40A. Maar inderdaad je wilt wel 11KW laden. En kost eenmalig €377,-. Dus daar hoef je het niet voor te laten ook. Zeker voor wat zekerheid.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Je kunt natuurlijk 3 groepen laten bundelen, maar dan moet je wel al 3 groepen over hebben .

Ik had 12 groepen + PV groep + kookgroep (2 fase) en tóch uitlaten breiden naar 3 fase, 15 losse groepen + PV groep + kookgroep + ruimte voor 11kW laadpaal aansluiting.

Snap niet dat er huishoudens zijn die t nu nog redden met 4 enkele groepen...

Captain Hook

Forumguru
tip: gebruik een 3-fasen laadpaal i.c.m. een loadbalancer.

Ik heb een paar weken geleden er eentje bij m'n dochter thuis geïnstalleerd. (Zaptec 2 Go met sense P1)
En die doet het prima, laadt hun Enyaq iV80 met 11kW! :jaja:

En, indien nodig, neemt de Zaptec wat 'elektragas' terug als de overige fases (L1, L2, L3) door b.v. de wasmachine, quooker, inductieplaat, whatever) ook flink wat power trekken. Dit om te voorkomen dat de hoofdzekeringen eruit gaan.

Tees

Donateur
Je kunt natuurlijk 3 groepen laten bundelen, maar dan moet je wel al 3 groepen over hebben

Dat kan dan natuurlijk alleen als je 3 fasen hebt. Bij 1 fase trek je dan 3x16A over dezelfde fase, en dan ga je zeker je hoofdzekering erdoor jagen. Een laadpaal met load balancing is sowieso een goed idee, tenzij je graag hoofdzekeringen eruit jaagt ;)

Overigens is je hoofdzekering laten vervangen door de netbeheerder al de helft van de kosten van t verzwaren van de aansluiting. Plus t gedoe van enige tijd zonder stroom zitten. Dus bij twijfel zou ik t wel weten...

Fmoon

Forumguru
tip: gebruik een 3-fasen laadpaal i.c.m. een loadbalancer.

Ik heb een paar weken geleden er eentje bij m'n dochter thuis geïnstalleerd. (Zaptec 2 Go met sense P1)
En die doet het prima, laadt hun Enyaq iV80 met 11kW! :jaja:

En, indien nodig, neemt de Zaptec wat 'elektragas' terug als de overige fases (L1, L2, L3) door b.v. de wasmachine, quooker, inductieplaat, whatever) ook flink wat power trekken. Dit om te voorkomen dat de hoofdzekeringen eruit gaan.
Adviseer je een Zaptec? Het bedrijf wat ik over de vloer had heeft het over de Peblar. Maar ik heb er echt geen idee van :(

Tees

Donateur
Let wel op dat (het toegankelijle deel van) de meterkast wel voorbereid moet zijn op een 3-fasen aansluiting. Anders gaat de monteur van de netbeheerder linea recta weer naar huis.

De netbeheerder gaat dan de ene hoofdzekering vervangen door 3 stuks, de meter vervangen (als die tenminste nog niet geschikt is voor 3-fasen), en dan 3 voedingsdraden naar de meterkast trekken. De rest zal ie niet aanzitten, dat moet dus een elektricien voor die tijd doen.

Bovenaan Onderaan