Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Even een vraag. Kan ik de elektricien ook vragen om de lader tijdelijk (tot de 3 fase geregeld is) op een 1 fase aan te sluiten? En dan dermate aangepast in de meterkast dat het gewoon veilig is.

PizzaPieter

Donateur
Ja, dat kan je vragen en is niet gek.
Ikzelf heb een meterkast gekocht bij Elektramat die 3 fase was, maar waar geschakelde hoofdschakelaar in zat.

M.a.w.: hoofdschakelaar werd 1 fase gevoed, maar stroom werd over de 3 fase verdeeld.

Als Liander komt trekken ze die verdeler er tussen uit, sluiten op iedere fase een kabel aan en hoppa.

Een 3 fase groepenkast is anders ingedeeld dan een 1 fase groepenkast.

Tees

Donateur
Maar is dit nu standaard dat Liander de aarding ook gaat leveren bij woningen ?
Naar wat ik begrepen heb wel. Bij ons zat de aarding vroeger op de koperen waterleiding, en toen de elektricien de boel ging doormeten bleek die niet goed. En toen bleek er ook gewoon een aardeleiding van Stedin te liggen die 'ie aan kon sluiten :pardon:

PizzaPieter

Donateur
...
Toen de vraag werd gesteld kregen we te horen dat Liander de aarde nu ook levert !!
...toen we hier in mijn woonwijk van gas afgingen en van 1 fase naar 3 fase gingen werden alle kabels vernieuwd en werd er ook door Liander de aarde geleverd !
Alleen de aarde die van aardpen kwam die sloten ze evengoed ook aan !!

Maar is dit nu standaard dat Liander de aarding ook gaat leveren bij woningen ?

Voorzover ik weet is de nuldraad van de huisaansluiting tegelijker de aarde, maar ik ben geen electriciën, he

Edit: met 'huisaansluiting' bedoel ik de aansluiting in de straat op het LS net en de draad die vanaf de straat naar het huis loopt.
Ik heb het niet over het systeem ín huis, maar tot de meter

Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Ja is goed.

Heb offerte binnen voor een peblar Business, inclusief het monteren van zo een B20 ding.

Heb vandaag afgesproken de auto 1 augustus op te halen (na vakantie van pa). Mocht Liander nog niet geweest zijn dan geeft dat ook niet want dan sluit hij hem eerst aan op 1 fase en daarna 3. €2160,-

Fmoon

Forumguru
Maar hoe moet je zo een ding laden zonder laadpaal? Zonder dat je ook problemen krijgt met de stroom thuis en niet 24 uur hoeft te laden om hem vol te krijgen?

hemi24

Donateur
Maar hoe moet je zo een ding laden zonder laadpaal? Zonder dat je ook problemen krijgt met de stroom thuis en niet 24 uur hoeft te laden om hem vol te krijgen?

Klopt, ca. 50.000 km voordat je dat er weer uit hebt, als ik uitgavan een verschil van ca. 20 cent tussen kunnen laden met ‘eigen’ stroom of een publieke laadpaal in de buurt

Fmoon

Forumguru
Ja maar met een publieke paal staat z’n auto niet voor z’n deur meer maar een straat verderop. Als je dan toch al een auto van 50k koopt kan de thuislader er ook vanaf.

Publieke paal is zonder start tarief meegerekend per KWH 26ct duurder.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het gemak van thuis inprikken is ook wel wat waard.
Maar afhankelijk van het gebruik (km/dag) is vaak een granny-loader ook voldoende.
Daarmee laad je (veilig op 10-12A) ook ongeveer 12 tot 15 km per uur.....je laadt dan elke dag nacht 'een beetje'.
Als je elke dag zo'n 250+km moet rijden is dat natuurlijk geen optie.

Fmoon

Forumguru
Interessant! Dan zou je enkel een elektricien even een aparte groep moeten laten maken zodat je geen problemen hebt als je de airco aanheft. (Al zal de auto enkel dan inderdaad in de nacht opladen). Veel kilometers worden er op een dag niet gereden. En voor langere afstanden zou je kunnen overwegen even een straat verderop dan wat sneller op te laden.

Andere kant… deze hoge uitgaven zijn maar 1 malig natuurlijk. Toekomst zal er alleen een andere paal moeten komen mocht deze defect zijn, dan heb je al het aansluitwerk al gehad natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Maar hoe moet je zo een ding laden zonder laadpaal?
Jij werkt toch voor een Duitse Audi-dealer é? Hoe ga je antwoorden wanneer een RS5 klant dergelijke vraag stelt ??
:pieker:;)

Eigen laadpaal is een bepaalde mate van comfort. Heb zelf ook 1 staan. Je laadt op wanneer je het zelf bepaalt, je hoeft je niet te verplaatsen, je hoeft geen rekening te houden dat je de wagen moet verzetten wanneer hij vol is … maar tegenwoordig is het idd wel voordeliger (in bepaalde situaties) om elders te laden.

Captain Hook

Forumguru
Interessant! Dan zou je enkel een elektricien even een aparte groep moeten laten maken zodat je geen problemen hebt als je de airco aanheft. (
Dan nog... het gaat om het totaalverbruik van je woning.
Er zou alsnog een totale overbelasting kunnen optreden.

Vandaar mijn eerdere suggestie: denk aan een loadbalancer i.c.m. de laadpaal.

Bovenaan Onderaan