Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Even een vraag. Kan ik de elektricien ook vragen om de lader tijdelijk (tot de 3 fase geregeld is) op een 1 fase aan te sluiten? En dan dermate aangepast in de meterkast dat het gewoon veilig is.

PizzaPieter

Donateur
Ja, dat kan je vragen en is niet gek.
Ikzelf heb een meterkast gekocht bij Elektramat die 3 fase was, maar waar geschakelde hoofdschakelaar in zat.

M.a.w.: hoofdschakelaar werd 1 fase gevoed, maar stroom werd over de 3 fase verdeeld.

Als Liander komt trekken ze die verdeler er tussen uit, sluiten op iedere fase een kabel aan en hoppa.

Een 3 fase groepenkast is anders ingedeeld dan een 1 fase groepenkast.

Tees

Donateur
Maar is dit nu standaard dat Liander de aarding ook gaat leveren bij woningen ?
Naar wat ik begrepen heb wel. Bij ons zat de aarding vroeger op de koperen waterleiding, en toen de elektricien de boel ging doormeten bleek die niet goed. En toen bleek er ook gewoon een aardeleiding van Stedin te liggen die 'ie aan kon sluiten :pardon:

PizzaPieter

Donateur
...
Toen de vraag werd gesteld kregen we te horen dat Liander de aarde nu ook levert !!
...toen we hier in mijn woonwijk van gas afgingen en van 1 fase naar 3 fase gingen werden alle kabels vernieuwd en werd er ook door Liander de aarde geleverd !
Alleen de aarde die van aardpen kwam die sloten ze evengoed ook aan !!

Maar is dit nu standaard dat Liander de aarding ook gaat leveren bij woningen ?

Voorzover ik weet is de nuldraad van de huisaansluiting tegelijker de aarde, maar ik ben geen electriciën, he

Edit: met 'huisaansluiting' bedoel ik de aansluiting in de straat op het LS net en de draad die vanaf de straat naar het huis loopt.
Ik heb het niet over het systeem ín huis, maar tot de meter

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan