foxhound71
Lid
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.Wel interessant dat Avilo uitkomt op 94% terwijl het BMS zelf 92% rapporteert.![]()
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.Wel interessant dat Avilo uitkomt op 94% terwijl het BMS zelf 92% rapporteert.![]()
De Aviloo test meet de celspanning niet. Daarvoor zou de hele auto uit elkaar moeten, batterijcompartiment open enzovoort. Aviloo gebruikt gewoon de celspanningen die door het BMS worden doorgegeven. Wat om te beginnen een momentopname is, maar ook nog eens afhankelijk is van de exacte temperatuur van die cel.De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.
Ik moest even aan deze thread denken toen ik het volgende interessante filmpje zag:En juist daarom vind ik het zo interessant dat Aviloo denkt dat ze het beter weten, en met een ander getal aankomen dan wat BMS vindt dat het moet zijn. Ik ben benieuwd welke berekeningen daar achter zitten.
Dat gaat er dan wel van uit dat er optimaal wordt geladen, dus pas bij zeg 5-10% of minder restantlading. Dus niet te vaak onderweg eerder stoppen (of thuis vroegtijdig aan de stekker hangen) om bij te laden, gewoon omdat dat praktisch gezien beter uitkomt.Aviloo bevestigt dat een accupakket ongeveer 1000 laadcycli (gemeten als: van 0% -> 100% en weer terug) mee gaat. Betekent dat een auto die een real-world range van 400 km heeft, vwb. de accu ongeveer 400.000 km mee zal gaan voordat hij een SoH van 65% bereikt.