2e hands Skoda Enyaq IV 60

Wel interessant dat Avilo uitkomt op 94% terwijl het BMS zelf 92% rapporteert.:unsure:
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.

Bijlagen

• Screenshot_20260111_200307_OneDrive.jpg
    Screenshot_20260111_200307_OneDrive.jpg
    481,9 KB · Weergaven: 9

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Keertje (of 2) laden tot 100% en een uurtje (of 2) aan de lader laten staan om de cellen van de HV accu te balanceren, vaak brengt dat de spreiding in de celvoltages wat meer bij elkaar.
Tot 100% laden doe je natuurlijk alleen wanneer je vrij kort daarna een langer stuk gaat rijden, dagen achtereen laten staan met 100% is niet goed voor een (HV)accu. En Wanneer je aan een openbare lader staat, controleer dan tevoren of er een blokkeertarief berekend wordt.
Bij thuis laden maakt dat natuurlijk niet uit....ik laat mijn Ioniq dan eenvoudig de laatste uren voor vertrek aan de lader hangen (en dat kan zomaar een uur of 6-8 zijn) da's ook wel lekker voor het vóórverwarmen.

Backpacker

Senior Member
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.
De Aviloo test meet de celspanning niet. Daarvoor zou de hele auto uit elkaar moeten, batterijcompartiment open enzovoort. Aviloo gebruikt gewoon de celspanningen die door het BMS worden doorgegeven. Wat om te beginnen een momentopname is, maar ook nog eens afhankelijk is van de exacte temperatuur van die cel.

Het BMS is in staat om de complete geschiedenis van de batterij bij te houden, met name de laatste keer dat de batterij van (bijna) nul naar 100% en weer terug is gegaan, en kan daarom een veel betere voorspelling doen dat de momentopname die Aviloo hanteert. Lijkt mij.

En juist daarom vind ik het zo interessant dat Aviloo denkt dat ze het beter weten, en met een ander getal aankomen dan wat BMS vindt dat het moet zijn. Ik ben benieuwd welke berekeningen daar achter zitten.

Uiteindelijk krijg je van Aviloo gewoon een OBD dongle die bepaalde waardes uitleest. Dat zou je ook met OBDeleven/VCDS moeten kunnen gok ik.. t is alleen welke waardes het exact zijn, en hoe vaak etc. En met die ruwe data doet Aviloo dan met software een mooie berekening maken wat weer resulteert in een mooi plaatje..

Die gerapporteerde celspanning per accupack is op zich wel interessant; er zitten blijkbaar 108 accupacks in welke allen in serie staan; 108 x 3.7 Volt = pakweg 400 Volt DC. Ik zag op een doorsnede afbeeldingen 12 compartimenten. Dus dat is dan 9 accupacks per compartiment met daarin dan weer meerdere cellen in paralel lijkt me... geen idee welk type cellen erin zitten.. wellicht 18650 of een 21700. Al kunnen het ook vlakke cellen zijn (zoals in telefoons) omdat dat voor de ruimte efficiënter is. Aan de andere kant moet er ook koeling doorheen/tussendoor en daar is dan weer ruimte juist voor nodig,,

Backpacker

Senior Member
En juist daarom vind ik het zo interessant dat Aviloo denkt dat ze het beter weten, en met een ander getal aankomen dan wat BMS vindt dat het moet zijn. Ik ben benieuwd welke berekeningen daar achter zitten.
Ik moest even aan deze thread denken toen ik het volgende interessante filmpje zag:

In dit filmpje wordt mijn vraag van toen beantwoordt: Aviloo heeft heel veel data van heel veel accu's waar een "lange" test op uitgevoerd is (100% -> 10% leegrijden). Door een momentopname van een accu te maken en deze te vergelijken met vergelijkbare accu's in hun database, kunnen zij een SoH voorspelling doen die best heel accuraat is.

Ook interessant is dat de EU kennelijk gaat afdwingen dat de manier waarop Aviloo de SoH berekent, ook de berekeningsmethode gaat worden in de Europese normen die opgelegd gaan worden. Betekent waarschijnlijk dat ooit de auto op een betrouwbare en vergelijkbare manier zelf de SoH kan rapporteren.

Ook leuk: Aviloo bevestigt dat een accupakket ongeveer 1000 laadcycli (gemeten als: van 0% -> 100% en weer terug) mee gaat. Betekent dat een auto die een real-world range van 400 km heeft, vwb. de accu ongeveer 400.000 km mee zal gaan voordat hij een SoH van 65% bereikt. En dat laatste is ongeveer het punt waarop de degradatie gaat versnellen. Mijn vorige auto, een VW Golf Diesel, heeft dat getal gehaald en is daarna naar de sloper gegaan. Als mijn Enyaq dit ook haalt ben ik dik tevreden.

En nu mijn vervolgvraag. ABRP rapporteert ook een SoH, op basis van de gegevens die ze binnenkrijgen via de OBD dongle. Weet iemand of dat getal een beetje overeenkomt met het Aviloo getal?

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Aviloo bevestigt dat een accupakket ongeveer 1000 laadcycli (gemeten als: van 0% -> 100% en weer terug) mee gaat. Betekent dat een auto die een real-world range van 400 km heeft, vwb. de accu ongeveer 400.000 km mee zal gaan voordat hij een SoH van 65% bereikt.
Dat gaat er dan wel van uit dat er optimaal wordt geladen, dus pas bij zeg 5-10% of minder restantlading. Dus niet te vaak onderweg eerder stoppen (of thuis vroegtijdig aan de stekker hangen) om bij te laden, gewoon omdat dat praktisch gezien beter uitkomt.
Zal wel net zo gaan als met de afwasmachine: optimaal gezien pas aanzetten alstie echt vol zit - maar wie doet dat altijd in real life?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, een laadcyclus kan ineens van 0 tot 100% zijn, maar ook 3 maal van 66 naar 100%.
Waarbij dan ook nog opgemerkt zij dat (accu-)fabrikanten een buffer 'inbouwen', zowel onder- als boven- aan de capaciteit van de accu.

Nee. Een cyclus is wanneer er één keer van 100 naar 0 én weer terug naar 100 is gegaan in zijn totaal.

Als jij van 100 naar 80 gaat, en dan weer terug van 80 naar 100 is dat 20%. Doe dat 5x en je hebt 1 cyclus.

Tees

Donateur
Technisch gezien is dat ook niet helemaal correct: een volledige laad/ontlaadcyclus is veel belastender voor een accu dan een gedeeltelijke cyclus. Vooral in de uitersten (grofweg <20% en >80%) gebeuren er allerlei processen in de accu die sterk aan de veroudering bijdragen. Dus 2x 25-75% laden en ontladen is zeker niet hetzelfde als 1x 0-100%. Hoeveel keer beter gedeeltelijk laden is durf ik niet te zeggen (en hangt ook sterk af van de veiligheidsmarges die een fabrikant ingebouwd heeft).

Dat zou chemisch gezien best wel kloppen, alleen wordt het aantal cycli niet - naar mijn weten - niet geteld volgens een belasting patroon maar puur volgens vol - leeg - vol principe.

Zou je hem altijd en alleen maar aan de DC lader hangen is dat ook meer belastend voor de accu en dat zie je ook niet terug in de telling.

Plaatje van een telefoon accu;
1774887508401.jpeg

Tees

Donateur
Als je altijd 0-100% aanhoudt is dat een goede benadering van de werkelijkheid. Maar zodra je, zoals in real life, dat vaak niet doet, gaat de benadering dus al enigszins spaak.
Maar het is ook een goede vergelijking tussen accu's. Al geldt ook daar wel dat dit niet perse gelijk is aan her gedrag in de werkelijkheid, zeker als je verschillende types accu gaat vergelijken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan