2e hands Skoda Enyaq IV 60

foxhound71

Nieuw lid
Wel interessant dat Avilo uitkomt op 94% terwijl het BMS zelf 92% rapporteert.:unsure:
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.

Bijlagen

• Screenshot_20260111_200307_OneDrive.jpg
    Screenshot_20260111_200307_OneDrive.jpg
    481,9 KB · Weergaven: 3

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Keertje (of 2) laden tot 100% en een uurtje (of 2) aan de lader laten staan om de cellen van de HV accu te balanceren, vaak brengt dat de spreiding in de celvoltages wat meer bij elkaar.
Tot 100% laden doe je natuurlijk alleen wanneer je vrij kort daarna een langer stuk gaat rijden, dagen achtereen laten staan met 100% is niet goed voor een (HV)accu. En Wanneer je aan een openbare lader staat, controleer dan tevoren of er een blokkeertarief berekend wordt.
Bij thuis laden maakt dat natuurlijk niet uit....ik laat mijn Ioniq dan eenvoudig de laatste uren voor vertrek aan de lader hangen (en dat kan zomaar een uur of 6-8 zijn) da's ook wel lekker voor het vóórverwarmen.

Backpacker

Senior Member
De BMS wordt door de fabrikant van de auto berekent.
De Aviloo test doet ook de celspanning meten en is wat mij betreft betrouwbaarder dan de BMS.
De Aviloo test meet de celspanning niet. Daarvoor zou de hele auto uit elkaar moeten, batterijcompartiment open enzovoort. Aviloo gebruikt gewoon de celspanningen die door het BMS worden doorgegeven. Wat om te beginnen een momentopname is, maar ook nog eens afhankelijk is van de exacte temperatuur van die cel.

Het BMS is in staat om de complete geschiedenis van de batterij bij te houden, met name de laatste keer dat de batterij van (bijna) nul naar 100% en weer terug is gegaan, en kan daarom een veel betere voorspelling doen dat de momentopname die Aviloo hanteert. Lijkt mij.

En juist daarom vind ik het zo interessant dat Aviloo denkt dat ze het beter weten, en met een ander getal aankomen dan wat BMS vindt dat het moet zijn. Ik ben benieuwd welke berekeningen daar achter zitten.

Bovenaan Onderaan