2e hands Skoda Enyaq IV 60

foxhound71

Nieuw lid
Goedenavond,
Ik ben 54 jaar, woonachtig in Zuid-Holland en rij momenteel een Peugeot e-2008 uit 2022. Vanwege de ruimte willen we een wat grotere auto rijden.
Vandaag hebben mijn vrouw en ik proef gereden in een Enyaq van mei 2021. Kilometerstand onder de 90.000km en SOH 94% Aviloo.
Ik heb een drietal vragen.

1. Volgens de verkoper moet er een 120Kw DC snellader in zitten. Ik heb dit geprobeerd te testen.
De 1e keer op FastNed aangesloten met SOC 28%, geladen tot 42%, duur bijna 10 minuten. Gemiddeld 54,6 Kw max piek 57 Kw. Het was rond 1 graad en ik had nog maar een half uur met de auto gereden. Maar, ik vond het vrij laag de piek. Ik heb vervolgens hem leeggereden tot SOC 16%, geladen tot 23%, duur bijna 5,5minuten. Gemiddeld 50 Kw, max piek 51 Kw.
Mijn vraag: ik heb niet het idee dat er een 100 Kw DC snellader in zit, ik had zeker een piek van 70 a 80 Kw bij 16% verwacht. Of heb ik niet lang genoeg gewacht en had ik hem langer moet laten doorladen? De verkoper gaf aan dat de auto van 10% naar 80% in 35 minuten moet doen; al zijn dat wel verkooppraatjes.
Klopt mijn gedachten dat het geen 100 Kw DC snellader is?

2. tijdens de proefrit seinden 2x een vrachtauto achter mij. We hebben gekeken, maar alle lampen branden. Wat mij wel op viel is dat de lichten op de achterklep helemaal niets doen. Bij andere Enyaqs werken die wel.
Hoe kan dit?

3. tijdens een kwartier rijden in natte sneeuw gingen de Front Assist, parkeersensoren, ACC geel/oranje branden dat ze uitgeschakeld waren.
Wat is jullie ervaring; is dat idd zo gevoelig bij de Enyaq? Mijn e-2008 gaf pas meldingen na een 45 minuten rijden in zware sneeuwval.

Ik hoor graag jullie meningen. De auto was verder prima, maar ik durf hem nu niet te kopen omdat ik bang ben dat ik lange afstanden niet voldoende snel kan laden.

Bijlagen

• achterlichten Skoda.png
    achterlichten Skoda.png
    165,5 KB · Weergaven: 7
  • achterlichten Skoda2.png
    achterlichten Skoda2.png
    130,5 KB · Weergaven: 8
  • laden 1.png
    laden 1.png
    1,5 MB · Weergaven: 8
  • laden 2.png
    laden 2.png
    1,6 MB · Weergaven: 8

Backpacker

Senior Member
Ad 1. In het infotainment zit tegenwoordig een apart schermpje met de batterijtemperatuur, en of die al optimaal is om snel te kunnen laden. Maar gezien de huidige weersomstandigheden en het weinige rijden/laden wat je gedaan hebt, vind ik een laadsnelheid rond de 50 kW heel normaal. Dat je af en toe boven de 50 kW bent gekomen is voor mij een indicatie dat die optie er wel op zit, anders zou je afgetopt zijn op 50 kW.

Als de batterij koud is (rond het vriespunt) dan warmt hij tijdens het rijden nauwelijks op. Pas na de eerste laadstop, waneer je zo van 10-70% of zoiets hebt geladen, zit er voldoende warmte in om echt snel te kunnen laden. Maar omdat je dan al boven de 50% zit, begint de laadcurve sowieso terug te lopen dus daar merk je op dat moment nog niet veel van. Voor een lange rit in de winter betekent dat, dat pas bij de tweede laadstop je batterij voldoende warm is om echt te kunnen snelladen.

Ad 2. Gewoon melden bij de garage, zorgen dat ze dat fixen voordat je hem koopt. Maar over het algemeen seinen vrachtauto's niet naar auto's die met "halve" verlichting rondrijden. Als alles uit zou staan ligt dat anders...

Ad 3. Mijn ervaring is dat al die hulpsystemen heel erg afhankelijk zijn van de camera in de voorruit thv. de binnenspiegel. Als je ruit vies is werkt het spul niet. Effe de ruitensproeier er overheen en een tiental seconden later werkt alles weer.

foxhound71

Nieuw lid
Hoi Backpacker, dank voor je duidelijke reactie. Hier kan ik wat mee.
Ad 2. Ik hoorde vanavond van een kennis die bij de Skoda werkt, dat je die lampen apart moest activeren omdat het led optie zou zijn? Hij zegt dat het normaal is wat ik weer wat raar vindt.

hemi24

Donateur
Punt 2 is niet te fixen, dit is de standaard verlichting; enkel versies met het uitgebreide lichtpakket hebben ook verlichting in de kofferklep…

En sneeuw voor de radar kan inderdaad uitval van zaken als acc tot gevolg hebben.

Batterijvoorverwarming zal op een 2021 versie niet aanwezig zijn in het menu.
Laadcurves per merk/model/ uitvoering kun je terugvinden op de site van Fastned.

foxhound71

Nieuw lid
Dank,
daar had ik gekeken en mijn praktijktest kwam totaal niet overeen. Vandaar mijn vraag hier.

Kun je trouwens ergens in een menu of in de app zien wat voor dc snelheid je hebt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan