23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye en neem nu maar eens terug een wagen zonder camera … lukt uiteraard altijd maar je gaat toch regelmatig zeggen “had ik nog maar even die camera.”
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, ik zie het als extra luxe hoor. Een volgende auto zonder zal ik om die reden niet laten staan en ik weet ook nog lang niet zeker of ik aan een retrofit weer zoveel geld zou uitgeven. Zó ontzettend veel gemak biedt het nou ook weer niet, alleen bij het aanpikken van de caravan is het wel handig. Maar voor die paar keer per jaar...
 

JeSko

Forumguru
Camera is wel iets "onmisbaar" op moderne auto's, die hebben achteraan allen vaak enorme dode hoeken dankzij het design. Mijn VRS heeft enkel sensoren achteraan, op zich geen probleem ware het niet dat de ramen op het maximum wettelijke toegestane zijn getint, vooral snachts is dat niet handig, daarom ga ik eens kijken bij m'n maatje om samen zo'n camera in te bouwen. Moet OEM via slooplijn wel iets te vinden zijn denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
moderne auto's, die hebben achteraan allen vaak enorme dode hoeken dankzij het design
Dat zou voor mij eerder een reden zijn om zo'n auto te laten staan. Die dode hoeken maken de boel ook tijdens het vooruit rijden onoverzichtelijk en dit doe je toch heel wat meer dan achteruit...
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Vergelijk de oudere auto's ( jaren 80-90-00 ) maar eens met de nieuwere. Dan zal je gauw merken dat design en veiligheid van de constructie, lees dikkere stijlen, ervoor gezorgd hebben dat elke auto wel ingeboet heeft op dode hoek zichtbaarheid.

Maar ach, het zou met zichtbaarheid ook geen dode hoek zijn ;) die houd je toch altijd wel.
 

EdK

Forumguru
Hoe was het vroeger ook weer ??
Leer je wagen kennen, maw weet waar de neus en de kont eindigen ?
En tsja zelfs heden ten dagen parkeer je dan zonder problemen in en zonder die irritante pieptonen en camera.

En ja beide heb ik en de irri piepers staan uit want geeft me teveel valse meldingen
Camera daartegen is stuk makkelijker en hierdoor hebben buuf en buurman evenveel parkeerplek met inparkeren...
 

Canon-Eye

Forumguru
@JeSko dat de voorstijlen thans dikker zijn en dus meer zicht wegnemen dan vroeger kan ik nog wel accepteren, bovendien kun je daar als het nodig is nog wel omheen kijken. Maar ik doelde vooral op het zicht naar achteren, dat tegenwoordig soms om pure designredenen beperkt is tot een soort van brievengleuf: "kijk ons nou toch eens iets exclusiefs hebben verzonnen". Hoe gekker hoe beter, lijkt het wel.
Maar ook tijdens het vooruitrijden - zeker op snelwegen - blijf ik toch graag op de hoogte van wat er achter mij nadert (of zit). Dat lost een achteruitrijcamera doorgaans ook niet op, dus dan is goed zicht via de spiegels best handig. Een permanente (of altijd inschakelbare) achteruitkijk-camera in de buurt van het 3e remlicht zou een goede oplossing zijn, maar dáár komt tot nu toe dan weer niemand mee, helaas.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ook de achterste stijlen zijn dikker geworden omwille van veiligheid hoor, ik denk dat Hyundai dit nu kon, de camera inschakelen bij vooruit rijden, maar pin me er niet op vast.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb in de Golf ook een camera, maar gebruik hem nooit. Je ziet geen diepte en de spiegel is prima. Bovendien zit hij lager dan waar ik gewend ben te kijken. Heel soms als het heel donker is, is het wel handig. Ik zou hem niet missen.

In de Golf zitten ook meer parkeersensoren dan ik gewend was op de Octavia. Moet eerlijk zeggen: ik vind het gepiep meer afleidend dan dat ik de sensoren een hulp vind.
 

Captain Hook

Forumguru
In de Kluger Kuga zitten zowel vóór als achter camera's.
Alleen de achtercamera inschakelen, terwijl ik vooruit rijd, dat gaat niet.
En de voorcamera inschakelen als ik achteruit rijd, dat gaat ook niet.

Waarschijnlijk alles onder het mom van dat de fabrikant/wetgever het beter weet... :censored:
 

Captain Hook

Forumguru
Vast wel @JeSko . Maar ik heb me nog niet voldoende verdiept in de wereld van FORScan.

En bij het gebrek aan een specifiek Kuga forum in Nederland (of ik heb 'm nog niet gevonden) lees ik af en toe wat reacties op Duitse of Engelse forums. Maar daar wordt ook nogal wat geëxperimenteerd.
Ook heb ik (nog) niet iemand gevonden in de buurt die dat soort dingen kan/wil doen.
En de Ford garage? Mwah; die is hetzelfde als alle andere merkgarages... "nee meneer, dat doen/mogen we niet". :wavecry:


Vaak wil je bij een nieuwe auto wat opties aangezet hebben en dat is het dan vaak wel.
Zaken zoals auto-doorlock, drl i.c.m. achterlichten en meer van dat soort dingen.

Om daarvoor nou een adapter en een licentie aan te schaffen... :unsure:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Waarschijnlijk alles onder het mom van dat de fabrikant/wetgever het beter weet...
Volgens mij heeft de wetgever dáárover (camera's dus) nou net niks te vertellen...
Er rijden al (vracht)auto's rond met achteruitkijkcamarasystemen, dus kennelijk mag dat gewoon zolang die zicht geven op minstens de vereiste/voorgeschreven weggedeelten. Meer mag altijd.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij mijn Tesla kan je alle camera’s tijdens het rijden aanzetten . Zal wss niets te maken hebben met wetgeving.
 
Bovenaan Onderaan