23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

Speedhunter

Forumguru
Hallo,

Na een zoektocht van enkele maanden vandaag getekend voor Skoda Octavia Enyaq iV Coupé 60.

Vervangt een Skoda Octavia RS230 waar ik 7 jaar mee gereden heb. Totaal andere wagen maar dik zin in elektrisch rijden! Bij Skoda blijven vond ik tof, ik hou van het no nonsens imago.

Hij is van januari 2023 dus bijna 6 maanden oud en bijna 6000 km. Het is een Franse wagen en ze moeten hem nog invoeren (verkoper van mijn garage is een halve Fransman en woont ginds, spreekt perfect Nederlands, de wagen is daar gekocht en ingeschreven). Over de schreve zeggen ze hier, ik woon tegen de Franse grens. Ik ben al jaren klant bij de garage en we gaan daar met 4 wagens op onderhoud. Midden juli mag ik hem gaan halen.

Dank aan garage Westcars in Veurne voor de top service.

Het begon in januari naar de zoektocht voor een nieuwe wagen, vorig jaar had ik al eens zin in een Polo GTI. Uiteindelijk geen zin om kleiner te gaan. Dan in januari serieus beginnen rondkijken. Bij de Honda dealer geweest voor een nieuwe Civic hybride. Goede wagen, even mee gereden. Uiteindelijk waren de voorwaarden slecht, levering niet voor maart 2024 en er kwam wat bij de prijs tegen dan.

Daarna mijn zinnen gezet op een 330e premium selection nadat een nieuwe niet haalbaar bleek, overname bod gekregen, geen slecht bod en super vriendelijke verkoper maar nog niet wat ik in gedachten had. Ook even gaan informeren voor een nieuwe Octavia vRS PHEV, deze maakten ze niet meer en heb dan maar offerte voor een nieuwe benzine laten samenstellen. Overname bod gekregen maar dat was nog lager dan bij BMW en ik wou minstens hybride, phev of elektrisch. Geen gewone benzine meer.

Ook eens bij Audi geweest voor een A3 tfsi(e) PHEV, veel opties genomen maar ook daar levering tussen november 23' en maart 24'. Door die lange wachttijd wouden ze geen overnameprijs op papier zetten tenzij ik meteen inruilde maar dan zat ik misschien een jaar zonder auto, dat wou ik niet.

Uiteindelijk kwam deze Enyaq te koop en zag ik de advertentie op facebook, volgende ochtend meteen gebeld. Enkele dagen later de wagen gaan bekijken en ermee gereden. Wat is dat elektrisch rijden zalig, was meteen verkocht. Het feit dat hij minder vermogen dan mijn vRS heeft voelde ik niet. Gevraagd voor overname, streng geweest en mijn prijs gezegd, ze zijn er uiteindelijk op ingegaan waardoor de deal beklonken was.

Kleurcombo is niks speciaals maar ik wou iets minder opvallend dan knalrood. Alles zit erop wat ik nodig heb (navigatie, cruise control, pano dak, led lichten, achteruitrijcamera, sensoren).

ohO0-uFk.jpeg


1Uo1zsB0.jpeg

TQm3KfuQ.jpeg
mIuqYeaI.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
Dikke proficiat met de Enyaq.

Aangezien het een 60 is waarom niet eens gekeken naar een Tesla model Y rwd ? Die zie ik niet passeren in het rijtje. Puur uit nieuwsgierigheid. Het is niet omdat ik daarmee rij (en er enorm tevreden mee ben), dat iedereen daar mee moet rijden. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Inruilen is idd een dingetje bij Tesla. Het gaat wel maar je gaat nooit kunnen onderhandelen over de prijs. Je moet jouw wagen aanbieden op een platform en er wordt op jouw wagen geboden. de hoogste prijs is de overname.
Was voor mij ook de reden om niet bij Tesla zelf een tesla te kopen maar bij een handelaar die er 1 staan had.
 

leon-cupra

Forumguru
De coupé-versie mogen ze zeker ook hier op de oprit zetten, zeker een RS-versie. Is idd een heel geslaagd model. Maar als je een Tesla interieur gewend bent, is het wel serieus wennen in andere EV-interieurs. Een tesla interieur straalt rust uit, vind de VAG interieurs van EVs heel druk. Maar idd allemaal kwestie van smaak.

Denk dat de betrouwbaarheid van de VAG-EVs wel goed is alleen is er nog veel werk aan de software en de beloofde range. Je hoor quasi niet dat er iemand diende gedepanneerd te worden omdat de Enyaq de geest eraan gaf. Mijn schoonbroer is eigenlijk ook best tevreden over zijn neefje-Enyaq, de ID.4 buiten het feit dat de range niet is wat zou moeten zijn. Maar hij trekt het zich ook niet aan. “Planken en ‘tanken’” is zijn motto :deuk:
 

Speedhunter

Forumguru
Ik had veel opzoekingen voor de aankoop gedaan en had dus wel een beeld van de realistische range. Als je afgaat op de 400km die ze beloven, kom je bedrogen uit denk ik. Altijd gevaarlijk om op de WLTP range af te gaan. Het meeste profijt wil ik vooral doen in mijn eigen regio en de tripjes naar het werk op 4,5 km enkel, daar ga ik serieus wat brandstofkosten besparen.
 

leon-cupra

Forumguru
Maar als je het topic van @Japanese Power helemaal uitspit moet je heel de rang niet met een korreltje zout nemen maar met een vrachtwagen zout na de verscheidene updates.

Nu, als je niet veel kilometers doet per jaar is de range ook van een stuk minder belang. Maar toch, een mooie range is toch handig bij wat verdere trips en de gemoedrust. Dat was voor mij ook de enige reden om niet verder dan een tesla te kijken. Op dat vlak staat een tesla heel goed op punt.

Brandstofkosten zijn het funniest bij een EV. Ik betaal sinds januari 0€ voor mijn “brandstof” en heb al 3x zoveel kms gedaan dan met de Porsche op 1j. Terwijl met de Porsche zou ik nu aan 7-800€ zitten (en dan zwijgen we nog over de taksen). Genoeg zonnepanelen, op het juiste moment vullen en het zonnetje … meer moet je niet hebben met een EV. :D
 

Speedhunter

Forumguru
Dat is wel zo ja met die updates. Idd, ik zit aan 10K per jaar, langste trip die ik al eens doe is bij de familie zo'n 133 km enkel. Voor de gemoedsrust laad ik best wat bij in de winter eens ik ginds ben. Straks al eens gaan kijken welke type laadpaal er daar in het dorp staat, kwestie van al een beetje voor te bereiden.
Brandstof en taksen die wegvallen, verheug me er idd op :cool:
Zou wel voor een 3 fase aansluiting gaan thuis en bijbehorende laadkabel. Wij hebben ook panelen maar het huis gaat de verkoop in en dan willen we geen investering meer doen voor een laadpaal.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat staat hier:
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou niet specifiek zien om 3 fasen te laten aansluiten. Ik laad nu op 2 fasen (laadpaal is wel voorzien tot de mogelijkheid van 3 fasen). Dat is meer dan genoeg. Op een nachtje is de tesla ook terug gevuld tot 100%.
 

Tees

Donateur
Nouja, toekomstgericht is het wel slim om meteen 3 fasen aan te laten sluiten. Die batterijen gaan alleen maar meer capaciteit krijgen in de toekomst, dan is t fijn als je die mogelijkheid hebt. Als t een kwestie is van 2 extra draadjes door een leiding trekken, dan is t niet erg om t niet nu te doen, maar als je opnieuw een 10m sleuf door je tuin moet openleggen, dan zou ik nu wel echt meteen die 3e fase erbij leggen. Klein gemak, groot plezier!
 

EdK

Forumguru
Als t een kwestie is van 2 extra draadjes door een leiding trekken,
1 draadje @Tees
Bij 2 fase heb je al de bruine de zwarte en de blauwe en uiteraard een geelgroene liggen.
Ga je dan naar 3 fase dan komt er alleen de grijze bij, oftewel no één fase erbij om aan de 3 fase te komen...

Als Leon eigelijk bedoeld ik laad nu met 230V dan heeft hij maar 1 fase liggen en de nu met de aarde draad !
En in dat geval moeten er dus nog 2 draden (fase) bij gelegd worden en wel de zwarte en de grijze.

En ja moet je met een kabel door de grond dan zou je gek zijn om er niet meteen een Ymvak-as 4x6mm² in te leggen.
Zit je voor de toekomst in iedergeval goed , en die toekomst zal er sneller zijn dan menig mens zal denken
 
Bovenaan Onderaan