23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

leon-cupra

Forumguru
Toekomstgericht kan nog altijd. Dat hoeft vandaag niet. Met een gewone aansluiting kan je hedendaagse EVs gemakkelijk opladen.
Moet je heel de boel openleggen, doe je het idd beter nu. Anders dien je het twee maal open te breken.
Ik heb wel een laadpaal (Smappee zou 1 van de enige zijn met zo een model) die ook voorzien is voor 3 fase maar die nu gewoon op 1 fase is aangesloten.
 

hemi24

Forumguru
@leon-cupra : het maakt natuurlijk ook wel uit hoeveel je de auto gebruikt; met 40 tot 60d km per jaar moet er net iets vaker geladen worden dan met 10d km…
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra : het maakt natuurlijk ook wel uit hoeveel je de auto gebruikt; met 40 tot 60d km per jaar moet er net iets vaker geladen worden dan met 10d km…
Maakt toch niet. Zolang je iedere avond thuis bent, mag ik toch veronderstellen dat je minimaal 8u thuis bent, dus zelfs met 60.000km kan je met een 1 fase aansluiting weg. Ik kan maximaal 6kw/u opladen. Batterij van 60kw(die eigenlijk nooit volledig leeg is. Dus op een nacht is hij steeds 100% vol.
 

Speedhunter

Forumguru
Er is al een stekker aanwezig op de parkeerplaats in de garage. Moet de 3 fase aansluiting dan ook onder de grond?
 

hemi24

Forumguru
Een stekker aanwezig in de vorm van een doodnormale wandcontactdoos?

Tenzij je een dergelijke stekker hebt, anders zal er vrijwel zeker geen 3-fase aansluiting zijn…


401160216.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
Is het de garage van een appartementsgebouw? Dan ga je moeten navragen bij de syndic of je 3 fase , überhaupt een laadpaal mag installeren. Heb de verhalen al gehoord dat eigenaars geen paal mogen installeren omwille van het tekort aan spanning dan in het gebouw.
 

Tees

Donateur
Ehm...1 fase is toch maximaal 16A, oftewel 3.7 kW? Een 30A enkelfase op 1 groep is iig in NL op z'n minst niet gebruikelijk, en misschien zelfs wel niet toegestaan (@EdK?)?

Sowieso heb je als je een enkelfase aansluiting hebt in NL maximaal 1x35A hoofdaansluiting, dus dan hou je naast die 30A laden slechts 5A over. Doe je je waterkoker aan en baf, hoofdzekering eruit (behalve natuurlijk als er load balancing gebruikt wordt).

En met 3.7 kW kom je niet heel ver als je 10u laadtijd hebt, 37 kWh lading heb je dan theoretisch, en met laadverliezen erbij waarschijnlijk eerder 30. Kan genoeg zijn als je niet al te ver van je werk woont, maar niet héél ruim.
 

EdK

Forumguru
Ehm...1 fase is toch maximaal 16A, oftewel 3.7 kW?
Ehh nergens staat dat je geen 20A of 25A groepen 1 fase mag gebruiken, alleen moet je dan wel er voor zorgen dat de dikte van bedrading wel de juiste is !
En 40A hoofdzekeringen 1 fase ben ik ook regelmatig tegen gekomen hoor....
Maar de trend is wel heden ten dagen dat men steeds meer naar 3fase aansluitingen gaat als standaard en dan is de 3x25A het normaal.
En uiteraard kun jij ook een 3x35A aansluiting aanvragen, alleen je vastrecht gaat wel met stappen omhoog ! ( enkele honderden euries per jaar )
Het waarom van 3x25A is eigenlijk logisch ! door het gas in de ban te zetten zullen we steeds meer overstappen naar elektra voor alles.
En men hoopt ( liander / eneco etc ) dat de toestellen die men gaat gebruiken dan ook op 3 fase werkend worden aangeschaft.
Dus koken / verwarmen / omvormers en laadpalen etc.
Dit omdat je dan een mooie (re) fase verdeleing op het net krijgt , en als je door zou gaan op 1 fase is kans groter dat je je net scheef trekt !
Dus maw de leveranciers van laadpalen en van EV's zullen ook steeds meer gaan leveren op basis van 3 fase
 

Tees

Donateur
Oh ja, 1x40A bestaat idd ook nog. Dacht dat 1x35A de grootste enkelfase was.
Bij de overstap naar 3-fasen heb ik uitgebreid m'n huis in kaart gebracht om de fasen netjes te verdelen qua belasting, en dat aan de electricien doorgegeven. Voorlopig gaat dat heel netjes (zoals je weet monitor ik zelf, dus zie ook het gevraagde vermogen per fase), de zware apparaten zitten netjes verdeeld.
 

Speedhunter

Forumguru
Ik rijd ook de Skoda RS, en al diverse keren naar de enyaq coupe RS gekeken en gereden.
Knoop nog niet kunnen hakken helaas.
Maar hier krijgt de RS wel altijd de Light grille die zie ik niet op je foto’s dus zal die in Frankrijk wel zonder geleverd worden.
Mijn Enyaq is geen RS voor alle duidelijkheid, mijn Octavia wel.
 

Speedhunter

Forumguru
Gewapend met verschillende laadpassen en apps is het nog even aftellen tot na de 17de wanneer ik hem mag gaan afhalen. Wagen staat ondertussen in de showroom.

Laadpassen heb ik er 3 momenteel, shell recharge in sleutelhanger formaat, Luminus powerpass (ook sleutelhanger) daarmee kan ik op het werk opladen en de EDI laadpas de enigste die ik in bankkaart formaat genomen heb, zo heb ik wat afwisseling. Verder ook Ionity, fastned, bonnet, chargemap, mobiflow ect.. ook allemaal gedownload en accountje aangemaakt.

Maandag komt de elektricien voor de 3 fase aansluiting.
 

Japanese Power

Donateur
Nou nou @Speedhunter, dat zijn er nogal wat. Met m’n Shell Recharge tag heb ik nog nooit m’n neus gestoten. In NL, BE, DK, LU en DU altijd en overal kunnen laden. Snelladers langs de snelwegen en lokale laadpalen in de steden en dorpen. Nooit specifiek een aanbieder uitgezocht. Parkeren en laden. Ben benieuwd.
 

Speedhunter

Forumguru
Nou nou @Speedhunter, dat zijn er nogal wat. Met m’n Shell Recharge tag heb ik nog nooit m’n neus gestoten. In NL, BE, DK, LU en DU altijd en overal kunnen laden. Snelladers langs de snelwegen en lokale laadpalen in de steden en dorpen. Nooit specifiek een aanbieder uitgezocht. Parkeren en laden. Ben benieuwd.
Ik ben graag goed voorbereid :love:

Goed om te horen dat de Shell recharge voldoet!
 

Speedhunter

Forumguru
Dit is dus 3 fase voor alle duidelijkheid.
Ik ga moeten zien hoelang het zal duren tegen dat ik volgeladen ben.
Een wall lader of laadpaal willen we niet plaatsen gezien het huis in de verkoop gaat.
 
Bovenaan Onderaan