2021 Golf 8 GTI, Black Style, Kings Red

Rallye

Forumguru
Ja, daar stonden geen gebruikers meer in. Het lijkt echt aan het “wereldbolletje” te liggen: de auto heeft bouwt geen contact met internet op en kan dus de de de instellingen voor de nieuwe gebruiker niet laden. Ik probeer het vandaag nog een aantal malen en als het vandaag ook niet gaat neem ik contact op met de dealer. Het Airplay-probleem moet immer ook opgelost.
 

Rallye

Forumguru
En vanmiddag maar weer eens geprobeerd. Twee keer mislukt, ook geen wit wereldbolletje en opeens: ja hoor. Wereldbolletje licht op en hij kan de gebruikersgegevens downloaden. Blij dat het werkt!

Aan het begin van de avond kwamen er eerst een grote en daarna een kleine update binnen. Grappig om te zien.
 

Bakkertje

Forumguru
Even een mailtje maken naar weconnect-support@volkswagen.de
Kan gewoon in het Nederlands, bij mij moest er ook nog wat in het centrale systeem van VW aangepast worden.

Bij mij maakte de auto ook geen verbinding meer en moest toen opnieuw geactiveerd worden vanuit VW
 

Cordoba

Forumguru
Vorige week alles klaar voor de aflevering.....toen bleek dat de RDW de GTI ten onrechte tot automaat verklaard had. Even afwachten tot de verbetering is doorgevoerd dus.
Hebben ze wel de BPM goed berekend dan? Op papier is een DSG zuiniger dus dat zou wat kunnen schelen om de BPM lager te krijgen, maar DSG kost ook extra, dus dat zou BPM weer iets hoger maken.
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba Uiteindelijk bleek bij de RDW alles OK. Wel handgeschakeld dus, zo is mij bevestigd. Maar ook als stationwagen, maar dat is met veel Golfs zo, zo heb ik begrepen en dat “boeit niet”. Andere gegevensproviders, met als belangrijkste die van mijn verzekering, gokken maar wat op basis van de RDW-gegevens, waardoor mijn auto daar nu als automaat staat - dat is voor mij niet aan te passen. Ik bel morgen met mijn verzekeringsmaatschappij. Ik wil hier geen gezeik mee.

@Bakkertje Dank je voor de tip. Alles lijkt nu opgeklaard: vanmiddag ging het wereldbolletje opeens “aan” kon ik mijzelf weer toevoegen en tot hoofdgebruiker verklaren. Inmiddels zijn mijn vrouw en dochter ook toegevoeg - mijn vrouw is nu medegebruiker en kan in de app de standverwarming instellen (en de claxon laten afgaan).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Rallye Ik weet dat het bij de Seat Leon ook heel vaak fout gaat: regelmatig een hatchback die volgens RDW de carrosserie van een station heeft en zowel bij origineeel NL-auto's als bij geïmporteerde auto's. Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet dat zoiets simpels en toch echt een duidelijk verschil zo vaak fout gaat.
 

Rallye

Forumguru
Volgens de RDW kunnen ze daar niets aan doen: “Het CVO geeft voor de carrosseriecode AC aan”. CVO is volgens mij Nederlands voor COC, Certificate Of Conformity, zie https://www.vehicle-certification-agency.gov.uk/glossary/certificate-of-conformity-or-coc/. De RDW moet dat overnemen. Ik las elders dat het in sommige landen voordeliger is een auto als stationwagon aan te melden en dat het daarom op het CVO staat.

Nog een plaatje van gisteren:

Afbeelding van WhatsApp op 2023-01-08 om 22.27.24.jpg
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Lekkere wagen! Stoelen ogen lekker dik! Heel veel rijplezier gewenst nu.
Inderdaad moeten ze alles volgens het CVO (Certificaat Van Overeenstemming = COC inderdaad), overnemen.
Het is immers het 'geboorte document' van de auto.

Ik weet niet wat voor chroom fanaat je bent, maar wat chroom naar zwart omtoveren zal hem ook goed doen smoelen icm. die zwarte spiegelkappen.
 

Rallye

Forumguru
Dank je.

Misschien wat vertekend door de foto, maar het enige chroom is het VW-teken, de uitlaatmonden en de randjes van het woord GTI op de klep. Ik vind dat wel mooi. Daar ga ik niets aan doen. Zelfs mijn schoonmoeder zei iets over de uitlaten ….

Van mijn Skoda’s ben ik gewend dat de bodem van de dubbele laadvloer nog is afgedekt door een flexibele plaat - je kijkt dus niet meteen op de sub of het reservewiel. Zie het plaatje van internet:

1673280468151.jpeg

Bij de Golf zit deze plaat er niet, zodat ik alle zaken die ik wil opbergen rechtstreeks op de sub zou leggen - niet fijn voor de sub en in verband met rammeltjes. Zo’n plaat lijkt er ook niet te zijn. Vreemd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo’n plaat lijkt er ook niet te zijn.
Zelf maken dan maar? Kartonnen mal maken, stukje geschikt plaatmateriaal plus vloermat en contactlijm uit de bouwmarkt en dan maar knippen en decoupeerzagen. Vergeet niet om een handgreep uit te zagen...
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Daar had ik inderdaad aan gedacht. Ik dacht aan bekleden met stof in verband met trillingen van de Sub. Wel gek dat nog nooit iemand anders daar de behoefte toe gevoeld lijkt te hebben.

Vandaag met mevrouw Rallye de eerste keer boodschappen gedaan met de Golf. Was wel ff wennen - kofferbak lijkt ook minder hoog. Ook "even" haar instellingen gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@Rallye Voor die stof zou ik een stukje vloermat van de rol nemen (schoonloopmat bv.), dat is stevig, lekker dik en je hebt meteen een goeie onderkant om te lijmen.
 

Rallye

Forumguru
Even mijzelf citeren uit een ander topic. Gezien het gebrek aan reacties daar (en het feit dat ik eigenlijk geen Amundsen heb) kopieer ik hier mijn vraag. Als dit teveel een cross post is, mag het natuurlijk verwijderd. Ik heb deze vraag overigens ook aan mijn dealer gesteld.

Blijft bizar hoe moeilijk het is om een hedendaags systeem te doorgronden. In mijn 2021 Golf zit een Discover Media - een Amundsen in Skodatermen. In het systeem zit een e-sim, maar het is ook mogelijk om het systeem met wifi te verbinden (te tetheren met de telefoon, of te verbinden met de wifi thuis als de auto op de oprit staat. Beide tegelijk, of automatisch laten afwisselen, lijkt niet mogelijk - het lijkt één of het ander, waarbij je dus telkens de instelling moet wijzigen, zo lijkt het (?):

Bekijk bijlage 100213

De e-sim wordt gebruikt voor de informatie die het systeem nodig heeft, maar niet voor bijvoorbeeld streaming. Je kunt Mb’s kopen voor de e-sim als je die wel wilt gebruiken voor streaming (Apple Music en Tidal), maar ik heb Spotify en die wordt niet ondersteund. Mijn vraag is eigenlijk: wat voegt een wifi-verbinding dan toe? Krijg ik dan bijvoorbeeld wel de kaartupdate binnen als de navi op wifi zit?
 

dirkie996

Forumguru
Ik volg. Ik heb namelijk de nieuwste Amundsen en de kaartupdate zou ook via die e-sim moeten gebeuren. Sedert sept'22 nog geen updates van kaartmateriaal gehad, maar wat gebeurt er als 't systeem effectief kaarten begint te downloaden, maar wordt onderbroken, als uw rit afgelopen is, en er, zoals in 'n ondergrondse garage, er geen bereik is?
Zal 't systeem bij de volgende rit verder downloaden en installeren, of volledig opnieuw moeten beginnen?
Met 't zelf downloaden en op 't geheugenkaartje zetten, had je vroeger meer werk, maar ook meer controle, of alles goed verliep.
 

ruud076

Actief lid
mooie golf , heel netjes
en ik zal wel een luie chauffeur zijn maar mijn laatste 4 autos : een mercedes e-klasse, een skoda superb, een mercedes gla180 amg en nu weer deze superb zijn allen automaten geweest en i love it :)
 

Rallye

Forumguru
@dirkie996 Weet jij zeker dat het systeem ook de kaarten downloadt, of is dat ook bij jou een gok? Ik heb het bestand gisteren even binnegheaald vanaf https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/nl/download/#download, maar het is 28Gb, dus dat dat via de e-sim zou gaan is zeer de vraag. De VW site van de link hierboven spreekt ook niet van automatische update.

Software updates heb ik er al wel een paar gehad. De downloads daarvan gingen gewoon door na een stop. Ik heb er nu twee gehad waarvoor je (na op "ja" gedrukt te hebben) de auto een half uur moest laten staan voor het installeren van de update.
 

Alpha

Donateur
Voor de automatische maandelijkse kleine kaart updates heb je een actief abonnement nodig. Bij Skoda heet dat Infotainment Online en kost dit €59 per jaar (bron). Het systeem update de kaarten op de achtergrond. Mijn ervaring is dat bij een langere rit de kaarten zich bijwerken. Iedere maand verhoogt zich automatisch dan de versie van de kaart. Mijn kaarten zitten nu op 22.12 wat staat voor december 2022.

Voor mijn gevoel wordt de nieuwste kaart op de achtergrond gedownload (status nergens te zien) en past hij deze toe als de kaart volledig binnen is. Veel korte ritjes is geen probleem. Het zal enkel langer duren. Maar dit soort updates zijn kleiner aangezien ze alleen de wijzigingen bevatten. Dus iedere maand wijzigt een beetje i.p.v. 2x jaar een grote big bang update.

Je betaald dus voor een “online” kaartupdate en dan maakt het m.i. niet meer uit of je dit via eSIM doet of WiFi want je betaald voor het feit dat je “online” mag updaten. En ja het klopt je kiest tussen eSIM en WiFi… waarom is mij een raadsel. Ik vind het maar dom van VAG. Want nu wordt net extra veel data over de eSIM gegooid terwijl ze dit zouden kunnen besparen door te updaten als de auto thuis in de buurt van WiFi staat.

Edit: het was even zoeken maar bij VW heet het “guide en inform Plus”:

Online kaartupdate

Niets meer missen​

Altijd up-to-date: met de dienst Online kaartupdate laad je eenvoudig en gemakkelijk nieuwe navigatiegegevens via internet in het infotainmentsysteem in jouw Volkswagen. Zodra de bijgewerkte kaarten beschikbaar zijn, word je geïnformeerd over de omvang van het gegevensverbruik en de benodigde opslagruimte. Vervolgens worden de geselecteerd updates gedownload en op jouw infotainmentsysteem geïnstalleerd.
  • Biedt landspecifieke en regionale updates aan
  • Maakt ook downloaden van de update via het wifinetwerk thuis mogelijk
  • Te gebruiken in combinatie met het infotainmentsysteem “Discover Pro”
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan