2016 - octavia combi vRS DSG en wat daarna kwam.

philippe bakker

Forumguru
toch is het zo ;)
In de week enkel naar het werk, in het weekend is het meestal de superb. Zeer zelden komt de RS buiten in het weekend. En als hem buiten komt, is het ook voor naar de bakker te gaan 2km verderop.
Daarmee ook de keuze voor iets anders iets dat fun is bij lage snelheden ... maja ...eerst verkocht krijgen en het onredelijk doen van velen begint mij al redelijk tegen te steken ...
Dus als jij thuiskomt ga jij nimeer buiten ? Wa km heb jij er dan per jaar mee afgelegd ? Ik doe met de mijne een 20.000 per jaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Dus als jij thuiskomt ga jij nimeer buiten ? Wa km heb jij er dan per jaar mee afgelegd ? Ik doe met de mijne een 20.000 per jaar.
tegen dat ik in mijne zetel kan zitten is het 20u. 2 kids die op tijd in bed moeten, partner die regelmatig s avonds opleidingen moet volgen en als ik weg moet is het ook niet om 100den kilometers af te leggen ;)
Dit jaar 5.000km, het eerste jaar 12.000km en dan was het de familycar.
 

spikehome

Forumguru
Mijn golf gti duurt zeker bijna 10km voordat de olie 80+ is
De eerste kmters zit ik op een 1 op 10 of 1 op 8.
Daarna na de 10km kan ik wel 1 op 15 halen.
Mijn ritjes zijn altijd 10km + daaronder pak ik de fiets
 

Kurtje

Forumguru
Als je zo weinig kilometers maakt wat maak het verbruik dan uit :D
Ik zat met de Cupra op meer als 30k per jaar :)
 

leon-cupra

Forumguru
Als je zo weinig kilometers maakt wat maak het verbruik dan uit :D
Ik zat met de Cupra op meer als 30k per jaar :)
Met 5000km maakt het inderdaad niet zoveel uit maar toch het gedacht dat je 15L verbruikt.:nono:
Is 100 euro benzine op de maand. Pakt dat je met een andere wagen (vb de mx5) evenveel plezier kan hebben maar tegen 10L, tja bespaar je 30euro. Op jaarbasis 360. Niet om wakker van te liggen maar toch blijft het weggegooid geld.
 

dirkie996

Forumguru
Met 5000km maakt het inderdaad niet zoveel uit maar toch het gedacht dat je 15L verbruikt.:nono:
Is 100 euro benzine op de maand. Pakt dat je met een andere wagen (vb de mx5) evenveel plezier kan hebben maar tegen 10L, tja bespaar je 30euro. Op jaarbasis 360. Niet om wakker van te liggen maar toch blijft het weggegooid geld.
Als je alles zo berekent, durf je bijna niet meer spreken van rijplezier. Mag er dan niet aan denken, als ik met m'n Ducati een ritje doe, puur funkilometers, wat dat me dan kost.
Ik denk dat je volledig uw gedachten op 'n Mx5 gezet hebt En uw RS zo snel mogelijk weg moet.
Eerst was het de tractie die niet meer deugde, nu het verbruik, ik hoop voor u dat de Mx5 zal voldoen aan uw verwachtingen:thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
eerrst was het de tractie die niet meer deugde, nu het verbruik, ik hoop voor u dat de Mx5 zal voldoen aan uw verwachtingen:thumbsup:
Nu ben je mijn woorden enorm zwaarder aan het maken. Tractieproblemen zijn er idd, iedereen herkent deze. Verbruik bij korte afstanden is hoog, heeft philippe nu ook mogen ondervinden. Ik maak nu gewoon voor het forum de berekening. Natuurlijk stoort het mij dat ik maar 270km met een bak kan rijden maar ik doe de RS niet weg omwille van deze redenen. Sterker nog, als ik mijn prijs er niet van krijg, blijft hij mooi op de oprit.
Klopt idd dat ik mijn zinnen op de MX5 gezet, maar ben autoliefhebber die graag eens verwisselt en zaken op zijn bucketlist graag afvinkt. En punt blijft: de MX5 is wat de RS niet is en de RS is wat de MX5 niet is en dat heeft niets te maken met verbruik of tractie maar met de rijbeleving. En met mijn kms en rijtrajecten past een MX5 beter bij mijn profiel. ;)
 

Mettes

Forumguru
Gaat het verbruik, op dit traject ,met de MX-5 minder zijn?
Ook hier ga je meestal met een koude motor rijden en veel meer verbruiken.
 

leon-cupra

Forumguru
@Mettes , schat het verbruik bij dezelfde rijstijl en rijtraject op 10L. De andere halen +/- 7L. MX5 weegt maar 1050kg, dus haal je wat winst uit, maar is dan ook niet de reden waarom ik een MX5 zou kopen. Redenen zijn : meer fun bij lagere snelheden, heerlijk bochtjes pakken en het cabrio-gevoel.

Met MX5 is hetgeen wat de RS niet is bedoel ik zeker niet het verbruik ;)
 

Rallye

Forumguru
Dit is mijn verbruik. Het verbruik over langere tijd is inclusief de vakantie naar Salzburg en Wenen. De rit van vandaag (sinds start) is van mevrouw Rallye, die vandaag een rondje Twente/Achterhoek gedaan heeft, dus vooral provinciale wegen.

3207E95E-D07C-493F-A10C-0F007D5EEAA9.jpeg E3265F2F-B9E9-4AB4-81B0-BEC457F089FB.jpeg 0F8DDBD3-F5EA-4207-860F-01DD1EAFBE9A.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
En dan is mijn verbruik op korte afstanden veel te hoog. :pieker:
De anderen die onder de 10L zitten hebben een geheime opleiding van Bram genoten zeker :D
 

JurgenM

Forumguru
De anderen die onder de 10L zitten hebben een geheime opleiding van Bram genoten zeker :D

:laugh: Neen toch niet. Maar je kan het hem altijd eens vragen, wie weet...
Als we het dan toch over verbruik hebben. Ik zit over lange tijd van 4890km op 9,2l, en daar zitten genoeg ritjes van +200km/h in. Ritje naar en van de Nürburgring zit daar ook nog tussen en dat ging met momenten alles behalve langzaam. Maar toegegeven er zitten ook genoeg stukken in waar ik toekom met 7l a 8l. Zelfs 6,6 op 95km maar dat was echt tam tam tam.
Afgelopen week op vakantie naar Billund. Ritje van 750km met vier personen, tent van 3x6x2,15m, gasvuur, gasfles, frigo van 65l, tafel, stoelen, oh ben aan het afdwalen...., Tot het dak gevuld en aardig wat gewicht mee te zeulen. 7,3l/100. Hoe ik dat doe? Aandrijving op eco, cc in sport en op 132 en mij voor een keer overal aan de snelheid gehouden. Volgens sommigen hier RS onwaardig, waarschijnlijk he. Verantwoord, dat wel. Wist niet hoe stabiel hij nog zou zijn met al dat gewicht. Dat op de terugweg maar even getest en kan er heel positief over zijn. Door de iets hogere snelheid en 4uur file ja:mad: 4uur, toegekomen met 8,2l.

Ik heb naar mijn werk (ca 5,5km) voor ik op een stuk van 2,5km 90/70 kom, tussen 13,5 en 15l op mijn display staan. Maar het is omdat ik de laatste 2,5km bijna constante snelheid kan rijden dat het verbruik drastisch daalt richting 8,5 a 9l.
Dus als je echt alleen maar korte stukken hebt met constant stoppen en amper boven de 50 dan kan ik daar echt wel inkomen. Het is nog hoog maar als ik dat constante stuk niet had zat ik toch ook al aardig in de buurt.
Laatste tijd laat ik de auto ook gewoon binnen staan en pak ik de fiets. Dat heeft ook een positieve invloed op het verbruik.;)
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@JurgenM , Bram wou niet. Ben hopeloos geval :D:D (beide niet waar hoor ;))

Neen, bij langere ritten kom ik ook aan dat verbruik hoor. Laatste twee keer op vakantie, koffer tjokvol, 4 fietsen achterop (en dan schakelt "eco" zichzelf uit) , ... Dan is mijn verbruik ook 7-8L. Ritje naar mijn ouders (80km autostrade) is met sommige stukken +180, is dan ook 8L. Daarmee dat ik weet dat er niets mis is met de RS ;)
Eerste 3 km zijn enorm onzuinig, krijg je het verbruik amper naar beneden en stijgt het sterk bij het minste gas geven, eens 3km gepasseerd zakt het verbruik enorm (motor staat dan al iets warmer). Moest ik ook 6-7 km doen naar het werk, zou het verbruik nog een stukje zakken.
Kzou eigenlijk beter een blokje om rijden :D
 

Rallye

Forumguru
Ter toelichting op mijn verbruikscijfers: bij mij staat alles op sport, bij mevrouw Rallye op normaal. Eco gebruiken we niet. N.B. Ik heb de meting op km/l staan niet l/100km.
 
Bovenaan Onderaan