2 jaar fabrieksgarantie verlengen?

Artbij

Senior Member
Gratis? Nee hoor zit gewoon in de marge van de dealer.....

Heb je hem bij Noordhoek gehaald?
 

erik2907

Actief lid
Quote: De nieuwe garantietermijn van 7 jaar is van toepassing op alle Kia modellen die na 1 januari 2010 in Europa worden verkocht en geregistreerd. De nieuwe Kia garantie van 7 jaar is een uitgebreide fabrieksgarantie en dekt de volledige auto tot maximaal 7 jaar, zonder kilometerbeperking gedurende de eerste 3 jaar, of in totaal 150.000km einde quote

7 jaar volledige garantie mits men onder de 150.000 km blijft, 7 jaar gratis APK en 7 jaar internationale wegenhulp of 3 jaar volledige garantie zonder km beperking.

Toch maar eens gaan kijken bij KIA als er een nieuwe auto nodig is. Met gemiddeld 21.428 km per jaar is dat 7 jaar zorgeloos rijden.
 

erik2907

Actief lid
Het is maar hoe je het interpreteert. Bij andere merken zit de garantie verwerkt in de aanschafprijs. Bij Skoda heb je de keuze om dit mee te nemen of niet. In mijn ogen de juiste manier om je product aan te bieden: de klant de baas laten zijn over wat hij wel of niet wil. Ook zijn er bij Hyundai/Kia ook behoorlijk wat dingen uitgesloten van garantie na de eerste 3 jaar als je de kleine lettertjes leest. In feite blijven alleen de motor en versnellingsbak tot 7 jaar vallen onder de garantie.

Wij hebben er nu (overigens gratis) 2 jaar extra garantie op gekregen. En het kan nu nog 2maal voor 1 jaar extra verlengd worden. Tot 6 jaar oud dus en de laatste termijn is niet gebonden aan een maximale km-stand. En tegen die tijd (jaartje of 3) zijn de O3 RS-jes weer volop te verkrijgen op de 2e hands markt. ;)

@Noord26
Helaas, maximum is sinds 01-01-2014 in totaal 4 jaar garantie, tenminste als je twee jaar erbij koopt.

Uit de voorwaarden ZP-2014.01 van de verzekering:


Quote
Duur
De reparatieverzekering is geldig gedurende een periode van 12 of 24 maanden, afhankelijk van de op het polisblad vermelde looptijd. De dekking gaat in aansluitend op de tweejarige standaard garantie.

http://www.skodabank.nl/downloads/06012014Voorwaarden SKODA zekerheidspolis.pdf
 

Noord26

Forumguru
Klopt, maar voor bestaande verlengde garantie is dat toch nog mogelijk? Op moment van afsluiten stond er in de eigen voorwaarden namelijk de optie tot 6 jaar.

@Artbij:

Hij is in onderhoud bij Noordhoek, net als de vorige. Maar hij komt uit Rotterdam, omdat Noordhoek toen niet aan de wensen in hun aanbod 2e hands kon voldoen.

En gratis idd. Voordeel van 2e hands winkelen en onderhandelen, aan de einde van een jaar.
 
Laatst bewerkt:

erik2907

Actief lid
Dat is het nu juist, de voorwaarden zijn aangepast en met zoveel verzekeringen, accepteren of niet. Bijkomend voordeel van de nieuwe voorwaarden is wel dat onderhoud uitgevoerd dient te zijn door een 'reparateur' en niet meer specifiek de Skodadealer.
 

ertromp

Forumguru
Wel apart dat de garantie op Seat op dit moment 4 jaar is en dat dit bij VW en Skoda alleen tegen bijbetaling is!?
 
Klopt, maar voor bestaande verlengde garantie is dat toch nog mogelijk? Op moment van afsluiten stond er in de eigen voorwaarden namelijk de optie tot 6 jaar.

@Artbij:

Hij is in onderhoud bij Noordhoek, net als de vorige. Maar hij komt uit Rotterdam, omdat Noordhoek toen niet aan de wensen in hun aanbod 2e hands kon voldoen.

En gratis idd. Voordeel van 2e hands winkelen en onderhandelen, aan de einde van een jaar.

Op het moment van KOOP van de Skoda werd er geadverteerd met de mogelijkheid tot 6 jaar garantie. Mogen ze dan toch die mogelijkheid afschaffen?
 
Ja, polisvoorwaarden hebben altijd een ontsnappingsclausule namelijk 'wijzigingen voorbehouden'
Zo stond het niet in de folder van 2012.
Enfin, dat toont weer aan dat Skoda minder vertrouwen heeft in de degelijkheid van zijn eigen merk.
Niet zo verwonderlijk als je ziet dat VW's tegenwoordig worden afgeraden door de Consumentenbond en dat de VW Polo de onbetrouwbaarste auto was in zijn klasse in hun boek van 2013.
 

erik2907

Actief lid
Zo stond het niet in de folder van 2012.

Precies, in de folder wordt dan ook verwezen naar de Algemene Voorwaarden van Skoda NL. En daarnaast, in de folder staat ook 'druk- en zetfouten voorbehouden'.

Het staat iedere ondernemer vrij wat hij zijn klanten aanbiedt en hier tussentijds anders over te denken en zijn aanbiedingen aan te passen.

We betalen toch ook niet allemaal exact dezelfde prijs voor een nieuwe auto, toch? (Excl. inruil). Ook de korting is voor iedereen anders :-)
 

piair1982

Forumguru
Inmiddels bijna de 4 jaar gehaald. In de eerste twee jaar 3 garantie dingen gehad en in 3e en 4e jaar geheel niets.
Dus heb ik er slim aan gedaan niet de garantietermijn te verlengen.

Het is ook meer een verzekering voor dat 3e en 4e jaar. Daarnaast heb je nog steeds het conformiteitsbeginsel. Dat houdt in dat je van een product een bepaalde levensduur mag verwachten en als het product daar niet aan voldoet mag je coulance verwachten in eventuele reparatiekosten. Let wel op dat je niets tekent dat je van garantie verlenging afziet. Want als er toch wat mankeert in het derde of vierde jaar en je wilt aanspraak maken op coulance dat de dealer dan niet gaat schermen met jouw ondertekende verklaring dat je van verlenging afziet.
 
Gezien het feit dat mijn auto na 26 maanden me in de steek liet en naar de garage gesleept moest worden, heb ik graag langer garantie.
 

Gunner

Forumguru
Heb even snel naar de prijzen gekeken; vind ze niet echt lekker in verhouding zijn en niet in het voordeel van de klant

Premieoverzicht 100.000 km

12 mnd 24 mnd
0 tot 75 kW € 255 € 539
76 tot 110 kW € 279 € 615
111 tot 148 kW € 325 € 829
149 tot 192 kW € 419 € 1.049
193 tot 460 kW € 595 € 1.605
24 maand is relatief veel duurder. zal wel te maken hebben met het hogere risico van de verkopende partij.
 

erik2907

Actief lid
Welnu, de twee jaar extra voor € 539,- was het waard:

Na 3 jaar EGR klep vervangen en complete linker koplamp unit. Geld is wel terugverdient :-)
 

Joske

Forumguru
maar ja.. idd achteraf bezien ben je dan wel blij dat je dat afgesloten hebt, maar eigenlijk is het toch schandalig dat dat onderdeel geen 3 jaar is mee gegaan é?

beetje vertrouwen in je eigen product mag er toch wel wat meer zijn vind ik. Dus standaard 4 jaar garantie ipv de wettelijke 2 jaar.
 

Joske

Forumguru
in die 7 jaar garantie zitten er toch ook wel ergens kleine lettertjes niet? en een km-beperking.

enneuh, KIA, neen dank u :D

spreekt me nu niet erg aan!
 

Gunner

Forumguru
achteraf is nogal een koe in de kont kijken he ;)

Wellicht dat ik nog wel een derde jaar wil afsluiten, maar een vierde jaar vind ik relatief erg duur. zeker gezien de beperkte kilometers die ik rij
 
Bovenaan Onderaan