2 jaar fabrieksgarantie verlengen?

MarcoO2

Forumguru
Grappig is, dat in de wet voor consumenten is geregeld (heb het artikel even niet bij de hand) dat hij het gebrek pas moest melden bij de producent gerekend vanaf het moment dat hij dit kon weten. Met andere woorden. Als jij als consument een wasmachine koopt en laat die 1 jaar ingepakt staan en pakt hem daarna uit, en hij blijkt niet te werken. Dan kan je je beroepen op de garantie en dient de producent een nieuw product te leveren, dan wel te maken. Dit even als zijstraatje.
Heldere toelichting!

Het artikel waar jij op doelt is artikel 7:23 lid 1 BW (zie hieronder). Kleine nuancering: het recht om een gebrek te melden heeft iedereen, ongeacht of hij een consument is of niet. Alleen is specifiek voor de consument een langere termijn bepaald waarbinnen dan alsnog de melding plaats moet vinden (zie de blauwe delen hieronder).

Let overigens ook op de zin "of redelijkerwijs had behoren te ontdekken". Het gaat er niet altijd om of je iets weet, maar ook of je het had kunnen weten (als je zorgvuldiger of meer oplettend was geweest). Door deze toevoegign worden al te doorzichtige excuses ook gelijk ontkracht.

Artikel 7:23 BW

1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

WillemJan

Forumguru
@MarcoO2; Over het blauwe deel: stel je voor je krijgt een Miele droger en laat hem een jaar staan maar de verpakking (doos) is helemaal stuk, dan had je redelijkerwijs aan kunnen nemen dat de inhoud mogelijk ook stuk zou kunnen zijn.
Klopt deze toevoeging?
Helaas, we gaan wel een beetje :ot: ...

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

AGTon

Forumguru
@WillemJan

Dan is het afhankelijk of je een consument bent, of niet (dus bedrijfsmatig de miele hebt gekocht)

Het eerste deel wat Marco02 blauw heeft gemaakt, is van toepassing op de garantie als je de miele als een bedrijf hebt gekocht. Hier is van toepassing "nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken" Vooral het 2e deel van de zin is relevant. Als de verpakking stuk is, dan had je redelijkerwijs de Miele moeten uitpakken en nakijken.

Bij de consument gaat het om de tijd van de ontdekking. Een stukke verpakking is hier niet relevant. Consument heeft na ontdekking nog 2 maanden de tijd om melding te maken van het deffect.

Ik begrijp dat als je dit leest je wenkbrauw omhoog gaat, had ik ook toen ik dit voor het eerst hoorde. De consument mag dus, ookal bestaat het vermoeden gezien de verpakking dat er wat mis is, de Miele laten staan, hem 3 maanden later uitpakken, en dan een klacht indienen dat hij het niet doet en/of er schade is.

(Zullen ze daarom de machines als ze bezorgen buiten uitpakken, en je laten tekenen voor onbeschadigd ontvangst :) )

Michel

Forumguru
Even een schopje: Ik zag zojuist in de nieuwe prijslijsten van de diverse Skoda modellen dat vanaf nu de standaard twee jaar garantie met één of twee jaar kan worden verlengd:

"De ŠKODA Zekerheidspolis
Op een nieuwe Škoda is 2 jaar fabrieksgarantie van toepassing. Maar wat als deze fabrieksgarantie is afgelopen?
Dan kunt u kiezen voor de Škoda Zekerheidspolis:
- 1 of 2 jaar extra zekerheid tegen onverwachte reparatiekosten, aansluitend op de twee jaar fabrieksgarantie.
- Mogelijkheid om de ŠKODA Zekerheidspolis jaarlijks te verlengen.
- Premie afhankelijk van het motorvermogen van de auto, looptijd, en maximale kilometergrens
- Ook bij aanschaf van een jonge gebruikte ŠKODA met nog geldige fabrieksgarantie kunt u de ŠKODA Zekerheidspolis afsluiten.
- De ŠKODA Zekerheidspolis kent géén eigen risico en zowel de onderdelen als de loonkosten van gedekte reparaties
worden voor 100% vergoed.
- Voor onverwachte reparaties die onder de dekking vallen kunt u bij alle ŠKODA -dealers in Nederland en vrijwel heel Europa
terecht. Zij werken uitsluitend met originele ŠKODA -onderdelen en herstellen de auto volgens de fabrieksvoorschriften.
- De ŠKODA Zekerheidspolis is gekoppeld aan de auto en bij particuliere verkoop overdraagbaar aan de nieuwe eigenaar."

De tarieven (volgens mij van toepassing op alle modellen):

12 maanden 24 maanden
100.000 km 150.000 km 100.000 km 150.000 km
0-75 kW € 195,00 € 239,00 € 409,00 € 469,00
76-110 kW € 215,00 € 265,00 € 469,00 € 569,00
111-148 kW € 245,00 € 319,00 € 635,00 € 889,00
149-192 kW € 319,00 € 415,00 € 799,00 € 1.169,00
193-460 kW € 449,00 € 535,00 € 1.215,00 € 1.579,00

Polvo

Actief lid
Tja extra garantie. Nou ben ik zelf jurist, maar nog kom ik er met mijn eigen zaken niet altijd uit.

Natuurlijk mag je je er op beroepen dat een product langer meegaat dat de wettelijk geregelde 2 jaar garantie. Gaat jouw stofzuiger stuk na 2 jaar en 5 maanden, dan mag je van de producent verlangen dat hij jou tegemoed komt.

Als jurist zou je toch moeten weten dat in Nederland, in afwijking van de omringende Europese landen, maar een wettelijke garantie is van een half jaar.
Daar staat tegen over dat een produkt op de helft van zijn leven is ook 50% garantie op de reparatie kosten mag claimen, dit is in andere landen weer niet zo.
Op zich een beter systeem, maar door het door jou al genoemde probleem van gelijk hebben is niet het zelfde als gelijk krijgen loopt het meestal slechter af voor de consument.
Meestal zijn de bedragen te klein om je recht te gaan halen, en daar struikelt het hele systeem over.
Gelukkig geven veel firmas gewoon 2 jaar garantie, vaak uit concurentie overwegingen.

piair1982

Forumguru
Nu de deadline nadert zit ik steeds meer te twijfelen om de garantie te verlengen.

Voor 195 euro heb je een jaar lang extra geen gezeik. Voor nog geen twee tientjes per maand.

Maar ja in een keer is het wel geld...

Nu hier effe mijn ervaring posten over de garantieverlenging van Skoda, ik heb deze ook op mijn S2 combi ik heb deze overgenomen van de eerste eigenaar. En ze hebben de 2 problemen die er zijn zonder kosten opgelost. Alleen volgens de verkoper die ik vrij goed ken is Skoda wat selectief in zijn garantie gevallen, zetels leer of stof vallen 99 keer van de 100 er buiten bij een probleem. Als ook als er een deurrubber kapot is maar er is geen vocht of windgeruis in de wagen wordt dit niet vervangen. Ander voorbeeld een knopje voor elektrische ruiten er is blijkbaar een type Skoda waar deze nogal een begin te schilferen worden niet vervangen onder garantie zolang als deze nog werken.

Gerke

Forumguru
Nu de deadline nadert zit ik steeds meer te twijfelen om de garantie te verlengen.

Voor 195 euro heb je een jaar lang extra geen gezeik. Voor nog geen twee tientjes per maand.

Maar ja in een keer is het wel geld...

Ik heb het wel gedaan, maar met mijn kilometers was het wel 495 euro. Gebeurt er niets dan is het zonde geld, maar is er wel wat aan de hand dan ben je blij ;)

Ridley

Forumguru
Ik heb het bij mijn vorige Faab gelijk bij aankoop verlengd voor twee jaar (dus in totaal 4 jaar garantie): eind vd rit na twee jaar een nieuwe gekocht, hahaha. Nu niet gedaan afhankelijk van hoe lang ik deze ga rijden, maar zal tegen die tijd serieus weer overwegen om het te verlengen, zeker gezien de TSI motor :tongue:

ik ga ook voor een jaartje extra, vooral omdat ik meer dealerkilometers(nieuwe taal) rijd, dan gewoon.
En ik nog een paar dingetjes eraan heb liggen komen.
Maar ook vooral de voorafgaande reparaties en aanpassingen die er geweest zijn.
Die lopen toch na die twee jaar mee af.

Rosinfield

† In Memoriam
vooral omdat ik meer dealerkilometers(nieuwe taal) rijd, dan gewoon.

Wat betekent deze cryptische zin? De reeds gedane aanpassingen/reparaties zou ik eerder zien als reden de garantie niet te verlengen. Die heb je immers al in the pocket. Afgezien van het feit dat het in mijn geval niet kon vanwege de tuning, zou ik het sowieso niet doen. En wel op basis van een combinatie van risico-inschatting en mogelijk "kleine-lettertjes-geneuzel".

MAK48

Nieuw lid
Ik rij al jaren skoda heb nog nooit problemen gehad vandaar dat ik grote vraag tekens zet bij de verlende garantie termijn.
mijn eerste skoda 5 jaar mee gedaan de volgende 3 jaar en rij nu in een fabia greenline 2 jaar oud.
heeft iemand grote problemen gehad met de greenline zou ik dat graag willen horen?

erik2907

Actief lid
Ik heb het wel gedaan, 2 jaar extra tot 150.000 km, en dat voor maar € 495,-. Dat is € 20,63 per maand! Menig mobiel telefoon abonnement kost al meer. En één keer een reparatie en je hebt het (meestal) al terug verdiend.

@ rosinfield,

zal het maar makkelijker zeggen, mankementen,aanpassingen,slechte reparaties, keer op keer terug naar de dealer,die niet in mijn stad ligt.
"dealerkilometers":crazy:.....

en ja... het is een tsi motor.
Toch speelt dit zeker mee, zeker gezien de slechte manier van repareren.(zie topic distributieketting)
Het blok loopt nog steeds met allerlei bijgeluiden.

de garantie verlenging gaat aangevraagd worden bij de plaatselijke dealer, dus niet bij de dealer waar ik de auto kocht.
hier gaat de auto vervolgens ook in onderhoud.

Net achter gekomen:
Een verlenging van de Skoda zekerheidspolis is niet meer mogelijk. PON heeft dit eind vorig jaar besloten, en uiteraard niet gecommuniceerd. Dit geeft wel te denken, blijkbaar hebben ze niet veel vertrouwen in hun product indien het ouder dan 4 jaar is.
De Skoda zekerheidspolis is van PON, zij bepalen of iets onder de verzekering valt of niet. Een soort slager die zijn eigen vlees keurt dus.

Desperado

Forumguru
Beetje kort door de bocht om het op vertrouwen in eigen product te gooien. Hier spelen m.i veel meer factoren mee.
Als er bijvoorbeeld haast geen vraag naar is wegen de kosten ook niet op tegen de baten.
En wat betreft de zekerheidspolis, elke verzekering heeft voorwaarden waar precies in staat wat wel en niet verzekerd is. Simpel genoeg om te lezen en dan te beslissen of je het wat vind of niet. Iets wat elke verzekeraar zelf in mag vullen.

Bovenaan Onderaan