MarcoO2
Forumguru
Heldere toelichting!Grappig is, dat in de wet voor consumenten is geregeld (heb het artikel even niet bij de hand) dat hij het gebrek pas moest melden bij de producent gerekend vanaf het moment dat hij dit kon weten. Met andere woorden. Als jij als consument een wasmachine koopt en laat die 1 jaar ingepakt staan en pakt hem daarna uit, en hij blijkt niet te werken. Dan kan je je beroepen op de garantie en dient de producent een nieuw product te leveren, dan wel te maken. Dit even als zijstraatje.
Het artikel waar jij op doelt is artikel 7:23 lid 1 BW (zie hieronder). Kleine nuancering: het recht om een gebrek te melden heeft iedereen, ongeacht of hij een consument is of niet. Alleen is specifiek voor de consument een langere termijn bepaald waarbinnen dan alsnog de melding plaats moet vinden (zie de blauwe delen hieronder).
Let overigens ook op de zin "of redelijkerwijs had behoren te ontdekken". Het gaat er niet altijd om of je iets weet, maar ook of je het had kunnen weten (als je zorgvuldiger of meer oplettend was geweest). Door deze toevoegign worden al te doorzichtige excuses ook gelijk ontkracht.
Artikel 7:23 BW
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.