1e 3 standen van de aanjager werkt niet

skodafabiafan

Nieuw lid
het is niet bij een skoda garage uitgelezen, maar bij een universele garage. Als ik handmatig aan de schijf onder het dashboard de standen kan verstellen, dan zou je zeggen dat de kleppen wel naar behoren open en dicht gaan.
 

Spierings

Forumguru
Als je die schijf zonder weerstand kan draaien is er zoizo iets mis, die hoort in verbinding te staan met de stelmotor..
 

CvdK78

Nieuw lid
Thanks voor het advies. Tezamen met deze video
(even spiegelen want Engelse variant) is het vrij eenvoudig gelukt.
 

Pancakr

Nieuw lid
@Ronnie en @gitzwart - 7 jaar na jullie post, net in 10 minuten de aanjager vervangen! Totaal 20 euro kwijt voor onderdeel.

Thanks voor jullie bijdrage (destijds) ;)

Heb bij mijn Fabia 2 weken terug de weerstand vervangen. Hier even op basis van die ervaring wat tips bij de handleiding:

Maak eerst de de onderste schroeven van het dashboardkastje los. Daarna binnen in de bovenrand de rechter en de linker en de middelste als laatste. Steun het kastje even met voet of knie om te voorkomen dat de boel met een klap naar beneden komt.

Om de weerstand te bereiken heb je een klein handje nodig. Hij zit links van het ronde ventilator huis aan de bovenkant van de schuin omhoog lopende aanzuigbuis. Draai hem los met de stekker er nog aan en manouvreer hem voorzichtig vrij.
De stekker zit geborgt en is dus veel makkelijker los te maken als je de weerstand vrij hebt. Het kabeltje is lang genoeg om hem wat naar beneden te halen.

De rest spreekt voor zich... stekker op de nieuwe, terug plaatsen, testen en kastje weer terug hangen. Let er even op dat de metalen schroefplaatjes goed op hun plek zitten voordat je het kastje terug hangt.

Succes!
 
Hierbij een HOW-TO voor het vervangen van een kachel weerstand. (in een Fabia II) met een handmatige aanjager.

Hartikke bedankt.

Het was de eerste keer dat we zelf iets aan de auto repareerden en dankzij deze handleiding doen stand 1, 2 en 3 het weer bij onze Fabia. Ik heb het samen met mijn vriendin in een uur goed half uur gemaakt. Het onderdeel heb ik gekocht bij Brezan in Boxtel voor €29,05.

Nogmaals bedankt.
 
Vandaag mijn kachelventilator ermee gestopt na een piepend geluid.

De kachemventilator deed Afgelopen weken soms al eens niet en dan Weer wel.

Nu helemaal niks Meer.
Bij contact aanzetten begint het scherm van de kachel/airco waar je alles op ziet te knipperen. Na paar sec is hij normaal.

Er werkt niet 1 stand meer blaast gewoon niks Meer. Anwb is geweest en heeft ook geconcludeerd dat kachelmotor is overleden.
Anwb gebeld vanwege het vinden van een vogelvoer vetbol onder motorkap en er Eventuele knaagschade kon zijn. Gelukkig niet maar anwb denkt wel 100% zeker te zijn dat er een marter heeft gezeten.

Advies naar huis rijden ( nu op vakantie in Drenthe) en thuis laten repareren de kachelmotor en weerstandmodule.

Aangezien er met geen 1 stand lucht komt denkt hij kachelmotor en advies weerstandmodule gelijk mee pakken.

Weet nooit Zeker welk Type skoda ik heb. Betreft 36 lfk 9

Als kosten werkelijk 700 euro zijn ongeveer zoals hierboven vermeld. En komend jaar distributie nu 160.000 km gelopen.
En apk met grote beurt en eventueel remmen dan misschien maar in gaan ruilen?
 

verhulstr

Forumguru
@disco1992 .....net op je kenteken gezocht...je hebt een Skoda Fabia II Hatchback uit 2010, 1.4 16v BXW (motorcode) met 63kw (meen 80- 85pk). Dus eigenlijk heb je je probleem in een verkeerde plaats gezet....maar dat even terzijde.....

Een kachelmotor ....echt nieuw vanuit de dealer, kan ik me voorstellen dat dat €700 euro moet kosten....maar is de sloop dan geen beter idee? Teminste...bij ons in de buurt liggen genoeg Fabia II’s waar je evt een kachelmotor zou kunnen scoren.....en als je zelf een beetje handig bent misschien zelf wel op te lossen?
 

MacManiac78

Forumguru
Piepend tot stilstand gekomen, klinkt meer als een vastloper.
De boel zelf vervangen, niets is onmogelijk, maar het gehele dashboard moet verwijderd worden om bij de motor te kunnen komen. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen. Wel zou ik de kachel motor van de sloop kopen en het het door een universeel garage laten vervangen. Bij de Stealer ben je altijd duurder uit. Neem even de tijd om een standaard mail naar meerdere garages te sturen, laat weten wat je hebt (motor / weerstand *koop deze laatste wel NIEUW!*) en laat weten wat je gedaan wilt hebben. Dan krijg je een waaier van prijzen en kan je zelf kiezen. De Stealer kiest immers veelal de prijs uit de prijslijst. Omdat ze het X aantal uren rekenen die de computer opgeeft.
Soms.... Heel soms wil een sloperij ook wel inbouwen. Dit wordt dan wel iets meer euhmmmm.... Laten we zeggen.... Een gebrek aan de fijnere motoriek?
Mocht je willen inruilen.... Dan een gouden tip. Laat je auto OOK taxeren bij "wijkopenautos.nl" geen reclame, maar daar kreeg ik gek genoeg wel de beste prijs.
 
Ik heb al meerdere aanbiedingen binnen via online onderdelen vraag. Weerstand is nieuw niet zo duur zie de bijlage.
Kachelmotor 2de hands met nieuwe weerstand en verzenden hier 70 euro!

Dan mijn vaste autogarage maar laten monteren ( geen dealer maar een eerlijke Turkse monteur met veel kennis.)heeft mij al vaker enorm geholpen en belt dan in het weekend een week later op of alles nog goed is
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191017_115929_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20191017_115929_com.android.chrome.jpg
    301,4 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20191017_115841_com.microsoft.office.outlook.jpg
    Screenshot_20191017_115841_com.microsoft.office.outlook.jpg
    299,9 KB · Weergaven: 12

verhulstr

Forumguru
Das in ieder geval al goedkoper dan €700......het moet er alleen nog “effe” in gebouwd worden :D.......fijn dat je iets gevonden hebt......:thumbsup:
 
hallo iedereen. Ik ben sinds vandaag nieuw hier op dit forum. maar ik had een vraagje. ik heb een skoda fabia van 2009 , een 1200 HTP 70pk.
Nu is hiervan de kachelmotor stuk. Moet ik hiervoor het hele dashboard demonteren of er is een andere snellere en gemakkelijkere oplossing voor , en hoe demonteer je dashboardkastje?
hartelijk dank alvast .
 

Ted

Forumguru
Ik heb er inmiddels al 2 vervangen en de 2e kostte slechts 12 euro, een aftermarket. Deze doet het prima alleen de 1e 3 weken stonk hij vreselijk. Bij Bogijn gekocht!

NRF
342065NRF Weerstand, interieurventilator (342065)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Ted volgens mij heb jij het over de aanjager weerstand en gingen de laatste paar berichten over de kachelmotor zelf.
 
hallo iedereen. het is ondertussen gelukt om de kachelmotor te vervangen. heb het halve dashboard moeten losmaken en heb hem toen kunnen vervangen. Een hele klus . En zeker voor een hobbyist zoals ik. Maar het is gelukt. Maar nu zit ik met een ander probleem. Als ik nu de ventilatie bv op voetenblazen zet , dan blaast hij op de ruiten , en omgekeerd. Weet er misschien iemand hoe dit komt. Heb de bediening van de ventilatie niet los gehad. heb enkel het dashboard in zijn geheel losgemaakt. Het gaat om een skoda fabia van bouwjaar 2009. Dank bij voorbaat alvast.
 
Bovenaan Onderaan