1e 3 standen van de aanjager werkt niet

Pesol

Nieuw lid
Hallo techneuten,

Wie o wie kan mij helpen het volgende probleem op te lossen?
De aanjager werkt alleen op stand 4. Wie weet of ik nu de unit in zijn geheel moet vervangen of dat er ergens anders een voorschakelweerstand vervangen moet worden. Het is van een Skoda Fabia Combi 2 ltr motor

gr. José
 

RefleCs

Forumguru
Dit heb ik ook gehad. Er scheen destijds wat aan de hand te zijn met de weerstanden in de unit. Men heeft bij mij destijds de unit gerepareerd (leasebak dus dat opgelost is opgelost). Ik heb geen ervaring of dit zelf te verhelpen is of wat het koste.

Ik zit net te kijken wat die beurt koste toen. Maar dat is niet helemaal eerlijk.
de kleine beurt uitvoeren
Band reparatie uitvoerende
remblokken en schijven achterzijde vervangende
kachelmotor vervangende
bedrading repareren ----> Dit is volgens mij hetgeen achter de knoppen is gebeurd
lampje(s) vervangen
het ruitenwisserblad voorzijde vervangen
een band vervangen
een band vervangen

totaal plaatje van deze beurt 935 euri.
 

Ronnie

Forumguru
Eerst even het dashboardkastje uitbouwen en dan de ventilatorweerstand vervangen:
De handleiding:
 

Bijlagen

  • Fabia 1Voorschakelweerstand voor aanjager.doc
    58,5 KB · Weergaven: 893
Heb bij mijn Fabia 2 weken terug de weerstand vervangen. Hier even op basis van die ervaring wat tips bij de handleiding:

Maak eerst de de onderste schroeven van het dashboardkastje los. Daarna binnen in de bovenrand de rechter en de linker en de middelste als laatste. Steun het kastje even met voet of knie om te voorkomen dat de boel met een klap naar beneden komt.

Om de weerstand te bereiken heb je een klein handje nodig. Hij zit links van het ronde ventilator huis aan de bovenkant van de schuin omhoog lopende aanzuigbuis. Draai hem los met de stekker er nog aan en manouvreer hem voorzichtig vrij.
De stekker zit geborgt en is dus veel makkelijker los te maken als je de weerstand vrij hebt. Het kabeltje is lang genoeg om hem wat naar beneden te halen.

De rest spreekt voor zich... stekker op de nieuwe, terug plaatsen, testen en kastje weer terug hangen. Let er even op dat de metalen schroefplaatjes goed op hun plek zitten voordat je het kastje terug hangt.

Succes!
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag net een Skoda rekening in de onderhoudshistorie van mijn Fabia I. Aanjager stand 1 + 2 werkt niet: reparatie draadbreuk. 130 euro. :icon_smile_dead: :smiley29:
 

turboturbo

Forumguru
Bah. Nu heb ik het ook. Hoe toevallig. Eerst even het zekeringkastje gechecked bij de bestuurderskant, die is nog goed (klopt ook wel want stand 4 werkt nog wel)
Ik ga nu ook de voorschakelaar eens bekijken / vervangen. Hoop niet dat het opnieuw draadbreuk is, zoals in de onderhoudshistorie vermeld is. Dan kan ik nog eens $$ betalen.

Kun je ergens aan zien dat de voorschakelaar van het kachelhuis stuk is?

EDIT: het viel me net op dat de aanjager rare geluiden maakt op stand 4, je hoort een diepe schorre brom. Nu heb ik de aanjager nooit op stand 4, dus ik weet niet of dat al eerder was. Maar het klinkt niet echt lekker.
 

turboturbo

Forumguru
(vreeemd, kan geen Edit meer doen op bovenstaande bericht)

Gelukt. Dankzij de handleiding van @Ronnie en alle tips van alle anderen! :) Ik heb de zekering / voorschakelweerstand er uit kunnen frutselen.
Bij mij was dat extra lastig, omdat er nog een slang van de airco (voor het dashboardkastje) tussen gefrutseld zit:


Maar, dit is 'em. Ziet er niet zo best meer uit, of wel?


Uploaded with ImageShack.us

Tussendoor meteen nog even het interieur filter nagekeken, die zat alweer propvol :shocked: Terwijl ik die 2 maanden geleden nog helemaal schoongemaakt had! Nu ja, dat mag ik dus wel standaard meenemen tijdens het uitzuigen van de auto, elke 2 maanden (ik woon in de stad, geen bomen in de straat, dus ik dacht dat ik dat filter niet zo vaak schoon hoef te maken)

Poeh. Net even mijn dealer gebeld of ze die op voorraad hebben liggen: kosten EUR 49,90 ! :biggthumpdown:
 

turboturbo

Forumguru
Eind goed al goed: de standen 1 t/m 3 werken weer, met de nieuwe:



(o ja, ik zat er wat de prijs betreft dus 2 euro naast)
 

Vinze

Nieuw lid
het lijkt wel een virus te worden hier klapte de weerstand er ook uit vorige week. half uurtje werk met de info van het forum en het was verholpen.

ze worden wel goedkoper 45.61
 

turboturbo

Forumguru
Ik vraag me af waarom deze dingen zo relatief gemakkelijk stuk gaan. Ik kreeg het vermoeden dat de weerstand zelf zich in de lucht tunnel (?) bevindt van de kachel. Omdat je hem als een theezakje in zo'n gat hangt en dan dichtschroeft alsof je een deksel op een jampotje draait.
Klopt dat?
Als dat zo is, moet die weerstand allerlei koude, warme, vochtige en droge lucht ontberen. Zoiets als altijd buiten staan als het windkracht 7 is :crazy:
Daar lijkt me geen enkele electronica tegen opgewassen...
 

Ronnie

Forumguru
Kachelweerstanden zijn in feite 3 weerstanden en een vette diode, in stand 1 zijn er 3 weerstanden actief en deze moeten dan zo'n 10A "dimmen".
Stand 2 van de aanjager gaat dus over 2 weerstanden en stand 3 over 1. In de hoogste stand (4) wordt de fan direct door de 12V gevoed.(deze blijft het dus ook altijd doen) In stand 1 onstaat er dus de meeste warmte en dat is dan ook de reden waarom de weerstand door de frisse buitenlucht gekoeld moet worden. (in de tunnel waar de weerstand inzit komt geen water, anders zou het onder de kachel er weer uitlopen!)
 

Vinze

Nieuw lid
wat me wel verbaasd is dat het onderdeel alleen via de dealer te verkrijgen is, ik heb het nagevraagd bij slager en bij brezan maar beiden konden hem niet leveren. ik kreeg zelfs het bijna identieke komentaar.

ik kreeg zelfs het bijna identieke komentaar. ; zal wel een onderdeel zijn wat niet vaak kapot gaat, anders is er altijd wel een kopie van te koop.

het onderdeel wat ik heb staan ook de merktekens van seat en VW je zou dus verwachten dat hij ook via andere kanalen (en goedkoper) verkrijgbaarzou zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Dat verbaasde mij ook, ja. Het is idd gewoon een VWAGroep onderdeel. Maar zo ging ik laatst naar een VW dealer voor een kofferbak lampje, maar die konden het onderdeel echt niet bestellen voor me (of die verkoper kon niet met z'n computer omgaan :confused:) terwijl er gewoon een icoontje van VW / AUDI op te zien was....

Mogelijk wel tweedehands via een sloper te krijgen, maar een rottig weerstandje met relatief korte levensduur (want zware belasting zoals ik @Ronnies post begrijp) wil je dan liever meteen nieuw, zodat je weer zo lang mogelijk vooruit kan.
 

ErikVerbeek

Nieuw lid
Hallo allemaal,

ik heb met mn octavia 2 hetzelfde probleem gehad. Alleen stand 4 van de aanjager deed het nog. Nu lees ik hier op het forum dat je dan de gehele voorschakelweerstand moet vervangen. Ik heb zelf de thermische zekering overbrugd om te zien of de weerstanden nog goed waren(gewoon koperdraadje er omheen). De aanjager werkte weer op alle standen! Let op, de weerstanden worden zeer heet, probeer dat dus in het luchtkanaal zodat ze gekoeld worden.

Ik ben naar een onderdelen winkel voor huishoud apparatuur gegaan (bijv handyman) en heb daar een nieuwe zekering gekocht voor 2 euro! Vervolgens heb ik de kapotte zekering tussen de weerstanden uitgeknipt. Laat zoveel mogelijk draad van de oude weerstand zitten!! dat soldeert een stuk gemakkelijker. Vervolgens de nieuwe zekering er tussen gesoldeerd en het probleem was opgelost.

Voor de octavia is het een thermische zekering van 240 grad C.

IMAG0182.jpg
 

turboturbo

Forumguru
WTF wat een goed idee! Die krengen zijn mega-duur (vind ik, voor wat je ervoor krijgt :eek:), vergeleken met een eigen gemaakt weerstandje. Jammer dat ik mijn oude al weggegooid heb, had ik die mooi kunnen 'reviseren' :(
 

Niwla_nl

Nieuw lid
Zou de beschreven oplossing ook werken als alleen de laatste 2 standen werken ? Als ik de uitleg van Ronnie probeer te volgen zou deze oplossing niet opgaan voor mijn probleem.....toch ?
 

turboturbo

Forumguru
Volgens de beschrijving van Ronnie zou dan 1 weerstand stuk zijn (die voor stand 3) stand 4 gaat rechtstreeks.

Ik kan alleen vertellen dat in de onderhoudshistorie van mijn Fabia een factuur zit voor reparatie aanjager: 'klacht: stand 1 werkt niet, oorzaak: draadbreuk'. Ik hoop niet dat je dat probleem te pakken hebt.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb er een aantal van een T5 "gerepareerd" met een nieuwe thermische zekering(wat ik hiervoor foutief als diode aanduidde), geen problemen meer.......
Let wel op ,als je er een zekering tussensoldeerd moet je de zekering koelen met koelspray of er een platbektang ophouden.
Anders gaat door de temp. van de soldeerbout de zekering alsnog stuk.
Check ook even of de fan nog licht loopt, loopt hij te zwaar door vervuilde/versleten lagers, loopt de stroom (Ampere's)
te hoog op en is dit de veroorzaker van het doorslaan van de zekering.
Nooit een koperdraadje ertussen solderen; bij een te zwaar lopende motor kan er brand ontstaan door de hitte!
(Als brandweerman heb ik daar ook geen problemen mee, hi,hi)
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb er een aantal van een T5 "gerepareerd" met een nieuwe thermische zekering(wat ik hiervoor foutief als diode aanduidde), geen problemen meer.......
Check ook even of de fan nog licht loopt, loopt hij te zwaar door vervuilde/versleten lagers, loopt de stroom (Ampere's)
te hoog op en is dit de veroorzaker van het doorslaan van de zekering.

Goed advies, bij de Nissan die we hiervoor hadden gebeurde hetzelfde, alleen stand 4. Na vervanging van de weerstand (die echt op de printplaat kapot en niet te repareren was) werkte alles weer, maar een paar weken later begon de aanjager kuren te vertonen, op de sloop vond ik voor 25 euro een goed exemplaar.
Waarschijnlijk heeft de aanjager al langer te zwaar gedraaid en de weerstand gesloopt.
 
Bovenaan Onderaan