1983jeroen blauwe Octavia

1983jeroen

Forumguru
Vandaag voor het eerst sinds vorige zomer weer met de caravan wat verder gereden dan Nederland.
In Duitsland al best wat moeten klimmen.
Hoewel de DSG het doorgaans best zelf kan waren er wel momenten dat ik heel blij was met de flippers aan mijn "nieuwe" stuur.
In plaats van de DSG beïnvloeden door het gas dieper in te trappen is een tikkie terug via de flippers met de caravan vaak net wat soepeler.

Canon-Eye

Forumguru
Doet hij dat niet uit zichzelf als je 'm in S zet?
Ik reed van de week een paar stukjes met de caravan en had toch de stellige indruk dat hij (na verzetten van D > S) toch net wat eerder terugschakelde.

MarkvdD

Forumguru
Ik gebruik S de laatste tijd regelmatiger. Met name, hoe verrassend, als ik wat vlotter vooruit wil want dan vind ik D echt niet lekker reageren.

En inderdaad gebruik ik S soms om de bak even te laten terugschakelen of om hem in de huidige versnelling te houden. Is natuurlijk afhankelijk van het toerental maar in bepaalde situaties waar ik regelmatig langs kom werkt dat voor mij goed.

Canon-Eye

Forumguru
Zou kunnen. Ik gebruik S nooit eigenlijk. Vind ik echt niet fijn rijden
Ik ook meestal niet, maar met de caravan erachter vond ik het juist wel prettig dat de motor in een iets hoger toerenbereik wordt gehouden zonder dat ik handmatig hoef te gaan schakelen.
Ik zou zeggen: test het eens uit, dan weet je het.

j_leeuw

Actief lid
Als de caravan of een zware aanhanger er achter hangt zet ik hem standaard in S vind het net wat soepeler rijden en hoef minder op de toeren te letten.

EdK

Forumguru
Misschien eens even wachten met zelf ingrijpen en de wagen de kans te geven....
Afslaan zal die zeker niet doen , en ach gebeurd het wel dan zei het zo.......

1983jeroen

Forumguru
Vandaag ruim 200km gereden om vanaf de camping een rondje naar de Großglockner Hochalpenstraße te doen. Echt een aanrader!
Fantastische weg en super omgeving!

Op de weg ook heel veel ingepakte gecamoufleerde auto's tegengekomen een een test konvooi van Skoda met gewoon herkenbare modellen.

We hebben er echt de tijd voor genomen om veel te stoppen en te genieten.
IMG_20250624_130203072_HDR~2.jpg IMG_20250624_140455545_HDR~3.jpg IMG_20250624_141628630_HDR.jpg

1983jeroen

Forumguru
Kan het toch niet laten om verder te kijken. De Octavia doet wat ie moet doen, maar maakt me echt niet meer blij.
Wederom met een 508 bezig.
Ik vind het nog steeds een fantastische auto
Uitgebreid proefgereden en ook dat beviel heel goed.
Fijne motor, automaat en premium audio systeem.
Ook diverse hulpsystemen die ik nu niet heb.

Ook is de Peugeot zwaarder waardoor het met de caravan een stabieler geheel zal geven.

Mijn vriendin vind het ook prachtig.

Maar het blijft een strijd in mijn hoofd tussen emotie en verstand.

De auto is van september 2020 en heeft ongeveer dezelfde kilometerstand als mijn Octavia die van januari 2019 is.
Auto staat bij een Peugeot dealer en wordt afgeleverd met onderhoudsbeurt en een jaar volledige garantie.

Er moet alleen €10.000 bijgelegd worden. De 508 is niet de goedkoopste op internet, maar wel super netjes van binnen en buiten en de meesten worden zonder garantie aangeboden.

Eigenlijk is het gekkenwerk om alweer zoveel geld bij te leggen, maar het kan financieel prima uit.

We zijn gisteren ook nog even bij een BMW dealer binnengelopen omdat ik een 1 serie eens wilde bekijken, maar die deed me weinig en is wel een erg grote achteruitgang qua kofferbak enzo.
Proefrijden was ook niet mogelijk helaas.

Screenshot_20250710-191004.Foto's.png

JeSko

Forumguru
Gewoon doen, in je hoofd is het klaar, dat komt nooit meer goed, ik ken je gevoel maar al te goed, ik zit met hetzelfde.

Tees

Donateur
Om Jefrey wat tegenwicht te geven ;) : lekker die Octavia blijven rijden, prima auto en beter wordt het niet zonder (extreem) veel geld bij te leggen!
Ik vind 10 k€ ook héél veel geld om bij te leggen voor eigenlijk niet veel meer. Als t nou een premium auto was die je er dan voor krijgt snap ik t. Maar een Peug...
En dan nog eentje met Dracula tanden ook...nee, dan vind ik je huidige O3 veel mooier :jaja:.

EdK

Forumguru
Zou even bij de huisarts langs gaan om de emotie mbt wagens uit te laten schakelen....
Als dat gebeurd is dan zal je zelf ook denken van ik ben knetter dat ik NU alweer wat anders wil...
Want in alles, als je emotie laat meespreken in beslissingen, dan is dat degene die wint........ en een dealer in dit geval heeft daar een goede neus voor en speelt dit geheel uit tijdens onderhandelingen...... :pieker: :koffie:

Herperduin

Forumguru
Als het mijn €10.000 was, zou ik echt wachten tot de emotie weer gaat liggen. Ik kan echter niet in je portemonnee kijken en kan ook niet oordelen of jij het extra plezier de euro’s waard vind.
Ik denk wel dat het economisch een heel slechte beslissing is want de 10.000 extra is alweer verdwenen zodra je de garage uit rijdt en ik verwacht dat de restwaarde van de Skoda ook hoger is uiteindelijk als je nog paar jaartjes doorrijdt.
Maar auto’s zijn voor groot deel emotie en emotie kost geld.
Ik wens je veel plezier en wijsheid in het al dan niet koop proces.

1983jeroen

Forumguru
10k bijleggen voor een Peugeot en er dan nog maar 1 jaar op vooruit gaan…
(die is gek, denk ik dan)

Wel mooie velgen trouwens, lijkt wel Skoda-design!
Klopt. Maar als ik een nieuwere Octavia ofzo zou willen moet je ook bizar veel bijleggen.

Ik overweeg nog om de Octavia zelf te verkopen, maar is lastig in te schatten wat die dan oplevert

Bovenaan Onderaan