18 of 19" velgen 215breed

MennoW

Forumguru
Mijn mening
Zomer: Michelin pilotsport 3
Winter: Good year ultragrip

Conti, is te stug er grip laat te wensen over.
Dunlop, is geweldig tot het nat wordt, blij dat ik glij.
Pirelli, top alleen jammer dat ze zo kort mee gaan.
 

Jstruijk

Senior Member
Ik rijd al een tijdje met Vredestein Ultrac Sessanta of Ultrac Vorti. Erg goede band, vooral de Sessanta. Perfect bij droog en bijna nog beter bij nat.
 

rudolfi

Forumguru
Rijdt nu met Michelin Sport contact 3. Fijne band. Met conti's onder een O3C niet zulke geode ervaringen.
 

MaRco2

Forumguru
Je haalt velgen en banden door elkaar?

Velgen wegen zwaarder als banden. Dus ook al is je band niet breder en de velg wel een grotere diameter, de totale massa wat in beweging moet komen in totaal neemt toe, waardoor je verbruikt ook wat zal stijgen.

Denk ook er aan dat de grotere maten wielen automatisch ook breder zijn en als je dan een smal bandje monteert, dat het risico op stoeprandschade 300% is.

Als ik zie dat bij mijn ex. 20" wielen en 255/35R20 banden de velgranden, ondanks beschermranden, net wat uitstaken en door de platte wangen, ondanks extreme voorzichtigheid, de nodige schrammen opgelopen hadden, is het met 19" doorgaans maar iets smaller.

Als ik kijk wat mijn OEM 18" doen (zelfde breedte als de 17" winterset) qua verbruik, zou ik gewoon de fabrieksmaten aanhouden.
 

MaRco2

Forumguru
Bedankt jongens! Hier word ik wijzer van.

Dus het wordt 215/35/19 of 215/40/18. Als ik de juiste steek gebruik, dan komen de wielen niet tegen de wielkasten als ik vol beladen ben?

OEM is 225/40R18, dus is de omtrek van de 215/40 kleiner, dus ga je op snelheid meer toeren draaien en dát heeft wel invloed op het verbruik... voor zover het veel scheelt, waarschijnlijk net zo weinig als de OEM maar ietsje breder is en een A label band maakt ook weer een positief verschil.

Die 215/40 is fractioneel lager, dus ook meer 'gat' in de wielkasten.
 

lugolux78

Forumguru
Het worden dus deze met 225/35 R19

Damn wat een mooie velgen...

i_11338_975_0_61_1377084331_3712.jpg


OXXO Vapor High Gloss
Banden laat ik aan Leasemij voorschrift over maar zullen wel conti sport contact worden schat ik zo in...
 

CDK

Forumguru
@MaRco2, gewoon altijd extreem goed uitkijken met welke velg band combinatie dan ook, stoepranden en (ballon)banden zullen ook nooit geen vriendjes worden!!
Zelf heb ik een 9J brede velg met een 225 serie band en de velgrandbeschermer steekt nog steeds uit hoor ;) niet dat je daar überhaupt wat aan hebt, maar toch... ;)
 

MaRco2

Forumguru
Ik kijk altijd goed uit (altijd spiegel(s) omlaag), maar met die 20" was het iets schuin van een oprit of lage stoeprand al genoeg om iets te raken. Daarom maar niet meer gedaan.

Die van jou zijn ook al erg breed in verhouding, ik heb hier al heel wat jaren 235/40R17 op 7x17 zitten, heel mooi vierkant. De 245/40R17 van de S weet ik even niet hoe breed die zijn, uit mijn hoofd, maar niet veel breder (OEM maat).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
Nee hoor, juist lekker vierkant en strak. Geen loopvlak wat uit steekt en ook geen wangen die naar binnen hangen met uitstekende velgranden.
 

CDK

Forumguru
Is een mooi wiel hoor, alleen je hebt een greenline besteld toch? Met een zwarte niet in de kleur meegespoten spoiler...., toch? Zitten er chroomlijsten langs de ramen? Indien niet (wat bij een witte auto mooier zou zijn) zou ik voor een hoogglans zwart wiel gaan!
 
haha.. Nee, ik heb ze zeker nog niet gekocht. Ik haal overmorgen de auto op. Daarna nog eens rustig kijken. Ik heb een witte (moon white) octavia besteld met inderdaad zilveren/grijze dakrailing gekocht..
 
Bovenaan Onderaan