18 of 19" velgen 215breed

Dat zal eerder iets hoger liggen, omdat je in NL niet kunt spreken van langdurig constant rijden in een mini-landje. Veel inhalen, optrekken, afremmen..

Iemand enig idee wat het verschil in verbruik is? Stel, ik rijd 1000km op 50 liter, zal dit dan met de 225 banden op 950 liggen onder exact dezelfde omstandigheden?
 

Tom RS

Forumguru
Dat zal inderdaad iets hoger liggen, maar dat gaat volgens mij echt niet zo veel zijn (geen liters). Je moet natuurlijk wel goed je banden spanning in 't oog houden, heel belangrijk voor het verbruik.
Bij 19 inchers ga je natuurlijk wel een verschil in comfort hebben met wat je nu standaard hebt, moet je ook aan denken natuurlijk. Ik rij er zelf ook mee en ik vind het erg goed meevallen, maar dat is voor ieder persoonlijke smaak.
 

Der Einser

Forumguru
Wat een gezeik voor een minimaal meer brandstof verbruik.
Hou dan lekker je 16".
Als je toch mooier en groter wil dan verbruik je misschien een €5,- meer op je gehele tank,.. Big deal.

Gewoon 8x19" of 8,5x19" ET45 met 215-35-19 banden, dan zit je helemaal goed!

Nu ophouden met zeuren!
 
Wat een gezeik voor een minimaal meer brandstof verbruik.
Hou dan lekker je 16".
Als je toch mooier en groter wil dan verbruik je misschien een €5,- meer op je gehele tank,.. Big deal.

Gewoon 8x19" of 8,5x19" ET45 met 215-35-19 banden, dan zit je helemaal goed!

Nu ophouden met zeuren!

Nou ja zeg.. Ik vind het nog niet zeuren hoor.
Ik wil gewoon weten of het echt veel verschil maakt met de gewone banden aangezien ik veel snelweg kilometers maak.

Toch bedankt voor je input.

Ik weet voldoende. Ik ga me orienteren op 215-225/35/19 wielen de komende weken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JJS

Wild Chocolate

Senior Member
Bij ons scheelde de overgang van 225/40 18 Marangoni banden, naar Pirelli's Cinturato Blue in dezelfde maat, meer dan een halve liter per 100 km.
Nu is dat qua rolweerstand van een F naar een B, maar dat maakte dus wel degelijk een flink verschil.
Nu verbruiken we met de 205/55 16 winterbanden (Continental) ongeveer evenveel als met de 225 brede Pirelli zomerbanden. Het lijkt er dus op, dat het effect van winterbanden t.o.v. zomerbanden, redelijk gecompenseerd wordt doordat onze winterbanden 20 mm smaller zijn.
Eerde verbruikten we met de zomerbanden dus (ruim) meer dan met de winterbanden.

Ik denk dat bij dezelfde rijstijl, de kwaliteit van de banden meer invloed heeft op het verbruik, dan de breedte.
 

CDK

Forumguru
8J voor de 215 of 8.5J voor de 225 dan rij je er keurig netjes bij, extra brandstof verbruik bij gelijke rijstijl is vrijwel verwaarloosbaar.
gooi je velgideeën maar in de groep hoor als je advies nodig hebt dan helpen we je wel hoor ;)
 

CDK

Forumguru
en zo word je elke dag wijzer hier, bijkomend voordeel hier is dat alle tips gratis zijn ;) Simply Clever :D
 

ertromp

Forumguru
@Der Einser +1 :D . Ben zelf van 16" naar 18" gegaan en tevens auto verlaagd. Inderdaad brandstof verbruik toegenomen maar oh wat een extra fun nu door de betere wegligging en het messcherpe sturen. gelukkig rijdt ik m'n auto privé en weegt voor mij de fun meer dan de paar extra euro's :D En ik ben benieud naar je 19" tzt. Posten maar die foto's
 

Der Einser

Forumguru
Je kan ook 18" nemen met 205-35-18 op een 8,5 velg,.. Lekker gestrechted :thumbsup: En heb je weinig rolweerstand en ga je nog harder ook,......


Op je km teller dan alleen :D
 

CDK

Forumguru
@Der Einser dat stretchen bij mij valt overigens reuze mee, ze staan wel iets getrokken, maar mn velgrandbeschermer steekt nog steeds naar buiten.
100 op de klok is 100 op de gps, dat is wel lekker hoor!
 

Der Einser

Forumguru
Dat is zeker lekker!
Alleen jij hebt een heel andere band en velg.
Jij hebt 9j met 225-35-20

Dat is andere koek als een 205-35-18 op een 8,5j hoor kan ik je verzekeren!

Leuke site hiervoor is www.tyrestretch.com

Daar kun je de maten zien van de velg plus de bandenmaat uitkiezen en dan zie je foto's van verschillende merken banden en velgen!

Zoals ik zei
8,5 205-35-18
 

CDK

Forumguru
ik ken de site dankzij jou, er is zelfs een app van, alleen kan het per merk band nogal verschillen.
 

Der Einser

Forumguru
Jazeker,.. Zeker op 'looks' scheelt het al.
Zelfs alleen al daarom kiezen velen voor Nankang. Echt een mooie stretch.
Dunlop en Toyo hebben ook altijd mooie stretch vind ik.
Kuhmo daarentegen totaal niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

lugolux78

Forumguru
Ik zie af van de RS Velgen (in real life toch minder leuk dan ik had gedacht)
Dus aan het kijken naar een setje OXXO. Afbeelding1.png


Er is ET42 en ET50 beschikbaar, maar bij 42 moet er aan de auto iets aangepast worden.
Staat echter niet bij wat.
Enig idee?

En met ET42 komt band/velg verder naar buiten toch?
Ik ben van plan om 245/30 er op te zetten

Advies of andere leuke velgen op 19"? Altijd welkom!!
THX
 

CDK

Forumguru
@lugolux78 Bij ET 42 komt het wiel meer naar buiten te staan, 245 zou ik niet doen overigens, dat is vragen om problemen, ik zou max voor 235 gaan, zelf heb ik 225 onder m'n Superb liggen, wel op 9J velgen, dat is breed zat hoor, optisch ziet dat er ook :thumbsup: uit, in jouw geval zou ik ook eerder voor een bredere velg gaan als voor bredere banden, maar die keuze moet je zelf maken :jaja:;)
 

lugolux78

Forumguru
@lugolux78 Bij ET 42 komt het wiel meer naar buiten te staan, 245 zou ik niet doen overigens, dat is vragen om problemen, ik zou max voor 235 gaan, zelf heb ik 225 onder m'n Superb liggen, wel op 9J velgen, dat is breed zat hoor, optisch ziet dat er ook :thumbsup: uit, in jouw geval zou ik ook eerder voor een bredere velg gaan als voor bredere banden, maar die keuze moet je zelf maken :jaja:;)

Ze hebben zover ik kan zien allen 8.... en 8,5 bij 20"

Wat heb je voor moois onder liggen ? @Corné de Kluijver ?

Nu toch tijd over om te zoeken hahah
 

CDK

Forumguru
Over smaak valt te twisten natuurlijk, dus niet naar de kleur kijken ;)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    632,6 KB · Weergaven: 71
  • image.jpg
    image.jpg
    449,1 KB · Weergaven: 63
  • image.jpg
    image.jpg
    691,7 KB · Weergaven: 63
  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Weergaven: 61
Bovenaan Onderaan