18 of 19" velgen 215breed

25 maart haal ik mijn Octavia Greenline businessline op (moon white) op. Ik zou graag 18 of 19" velgen willen, maar wel met een breedte van 205 (net als de originele wielen) zodat mijn verbruik niet (veel) hoger wordt. Ik rijd namelijk nagenoeg alleen op de snelweg. Ik begrijp dat 205 er niet is, maar wel 215 breed. Maakt dit heel veel verschil met het verbruik?

Zijn deze velgen er? Nog advies?

Ook gaat het om een Combi, en wil ik graag dat ik de auto vol kan laden zonder dat de velgen tegen de auto komen. Kan dat?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik zou graag 18 of 19" velgen willen, maar wel met een breedte van 205 (net als de originele wielen) zodat mijn verbruik niet (veel) hoger wordt.

Je haalt velgen en banden door elkaar?

Velgen wegen zwaarder als banden. Dus ook al is je band niet breder en de velg wel een grotere diameter, de totale massa wat in beweging moet komen in totaal neemt toe, waardoor je verbruikt ook wat zal stijgen.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik zou ook graag willen dat het totale diameter net zo hoog is als het origineel. Ik zoek dus een complete set (dus belg en band)van 18 of 19" wat net zo breed en zo hoog is. Uiteraard zal het wel zwaarder worden, dat begrijp ik.
 

micky

Forumguru
Je haalt velgen en banden door elkaar?

Velgen wegen zwaarder als banden. Dus ook al is je band niet breder en de velg wel een grotere diameter, de totale massa wat in beweging moet komen in totaal neemt toe, waardoor je verbruikt ook wat zal stijgen.

Ik zie dat ietsje anders ;) het verbruik gaat omhoog door de grotere rolweerstand, meer rubbercontact met de weg, dat beetje verschil in gewicht zal niets uitmaken in het verbruik.

@DaMenaCe hier wat interessante info: http://www.tuning-gids.nl/brede-autoband.htm
 
Bedankt.. Inderdaad, een bredere band betekent ook een hoger verbruik. Aangezien ik bijna 1000km per week rijd, ga ik dit echt wel merken. Ook mag de diameter niet hoger zijn dan nu. In de praktijk merk je dan een langzamere acceleratie. Er zitten nu 205/55/16 onder. Heb ik dan met 215/40/18 en 215/35/19 dezelfde diameter?
 

Noord26

Forumguru
Ik zie dat ietsje anders ;) het verbruik gaat omhoog door de grotere rolweerstand, meer rubbercontact met de weg, dat beetje verschil in gewicht zal niets uitmaken in het verbruik.

@DaMenaCe hier wat interessante info: http://www.tuning-gids.nl/brede-autoband.htm

En daar maak je de fout. Je hebt niet meer rubbercontact. De breedte wordt wel meer, maar de lengte wordt minder. Het contactoppervlak (breedte x lengte) blijf hetzelfde, uitgaande van dezelfde bandenspanning en stugheid van de wang.

Je hebt meer grip, omdat je band voornamelijk over de breedte grip genereerd en minder in de lengte. Echter minder als het wegdek niet optimaal schoon is.

;)
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Niet als de omtrek van de band gelijk blijft en dat is in principe zo want een grotere velg betekend een lagere hoogte van de band tenzij je met grotere wielen wilt rijden, maar dan wijkt je teller af..
 

Desperado

Forumguru
Belg en band, dat is iets voor ons @Joske :D

Maar alle gekheid op een stokje, kijk ook naar het label van de banden. Daar zit ook behoorlijk verschil in qua verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Wij kunnen top op heden geen verschil in verbruik ontdekken tussen de 205 16" wintersloffen en 225 18" zomersloffen. Brandstof zit voornamelijk in je rijstijl en niet in een 0,5cm bredere of smallere band.

;)
 

micky

Forumguru
Winterbanden geven bij mij wel altijd een verschil in verbruik. Maar idd het type en merk maakt ook wel uit
 
Bedankt jongens! Hier word ik wijzer van.

Dus het wordt 215/35/19 of 215/40/18. Als ik de juiste steek gebruik, dan komen de wielen niet tegen de wielkasten als ik vol beladen ben?

En heeft iemand nog advies voor mooie/vette velgen onder een witte Octavia combi?
 

Noord26

Forumguru
Je gooit weer termen door elkaar @DaMenaCe...

Steek is de virtuele cirkeldiameter en het aantal boutgaten waarmee je het wiel vast zet. Dat verschilt per type auto. Dat heeft niets te maken met tegen de wielkast aankomen. Dat is afhankelijk van de juiste ET-waarde (hoe ver een wiel naar binnen of buiten staat). Advies is om niet meer als 5mm af te wijken van de originele ET-waarde van de velg, om optimale wegligging en comfort te behouden.
 
Noord26, je hebt helemaal gelijk. Ik zei steek, maar ik bedoelde de ET waarde.
Iemand zo vriendelijk om hier de juiste ET waarde en steek te vermelden en nog wat tips voor velgen/sets?
 

thekawa

Forumguru
Let ook op de J waarde en et van de velg. Et45 met 8J (voor 18") staat echt top! Persoonlijk zou ik 225band doen. Minder snel velg beschadigen en omdat gangbaar is vaak ook nog goedkoper?
 

Tom RS

Forumguru
Iets wat vaak vergeten wordt is dat als je van 205 naar bv 225 breed gaat dit 2 cm scheelt in de breedte per band, dit voor 4 banden en dan moet je de luchtweerstand in gedachten houden, zeker op hogere snelheid een belangrijkere factor in het verbruik dan de "voetafdruk" van de band op de weg.
Het grotere gewicht dat in beweging moet worden gebracht heeft zijn nadeel vooral op het vlak van het optrekken. Op het vlak van verbruik kan het zelfs een voordeel zijn aangezien de grotere massa van de wielen nu eenmaal in beweging wil blijven en dus de wielen als vliegwielen fungeren bij gas lossen, bijgevolg hoe meer massa hoe beter ze uitrollen.
Ben het overigens eens met thekawa voor wat betreft de velg/bandcombinatie.
 
Wederom bedankt voor de reacties. Het liefst ga ik meteen voor 19" velgen.

Dus stel ik koop 225/35/19 en ik rijd elke dag 300km op de snelweg met ongeveer 120-140km/u, verbruikt de auto dan minder brandstof dan met de 205/55/16 wielen volgens het verhaal hierboven?
 

Noord26

Forumguru
Dat zal eerder iets hoger liggen, omdat je in NL niet kunt spreken van langdurig constant rijden in een mini-landje. Veel inhalen, optrekken, afremmen..
 
Bovenaan Onderaan