1.6 TDI of 1.8 TSI?

kansberg

Forumguru
@Joske: Inderdaad op de tuning zelf maar ook op alle draaiende delen in de motor/versnellingsbak. Volgens die kennis, heb de papieren zelf niet gezien.
 

Joske

Forumguru
Lijkt me onzin.. sorry dat ik het zo zeg :)

Dat is volgens mij nog steeds enkel en alleen bij een fabriekstuner (ABT vroeger bijvoorbeeld) wat dan ook een gigantische meerprijs opleverde en dan kan niet voor 6 - 700 euro hoor!
 

kansberg

Forumguru
Ik weet het ook niet precies hoor, zal me er eens in verdiepen.

Het zal betrekking hebben op gevolgschade. Maar dat zijn achteraf altijd moeilijk te bewijzen zaken. Wat ik wel weet is dat de VAG groep de 1.6 TDI heeft ontwikkeld met de bedoeling op termijn steeds hogere vermogens er uit te 'peuren.' De Leon heeft inmiddels 110 pk en het zal mij niet verbazen dat er over een paar jaar een 140 pk versie in de prijslijsten staat.
 

kansberg

Forumguru
@Corné de Kluijver : dat denk ik ook niet, maar hij vertelde het mij zo....volgende week spreek ik hem en zal hem nog eens vragen hoe hij dat heeft geregeld. ik zie wel bij diverse tuners staan dat je er een verzekering voor kunt afsluiten, op motorschade t.g.v. chiptuning. Wat dat waard is weet ik ook niet. Sommige adverteren ook met 'koopgrantie' dat kost je dan zo'n € 200,00 per jaar. Misschien heeft hij dat gedaan???

Anderzijds zullen de erkende tuning bedrijven echt wel weten wat ze doen, ze hebben nu eenmaal een naam hoog te houden.

Desalniettemin vond ik zijn Caddy bijzonder snel en deze was in 3 stappen getuned. Het schijnt dat een Sup 1.6 TDI in één stap getuned kan worden naar +/- 140 pk en 300Nm koppel. wat ik ook belangrijk vind is het 'wegschrijven' van de EGR en het roetfilter. Met mijn Astra heb ik hier aardig wat sores mee gehad en wil dit bij de Sup voorkomen. Daar gaat het mij dan ook om en dat de auto sneller wordt vind ik niet zo heel spannend, ben toch een rustige rijder, alleen bij het trekken van de caravan kan het van pas komen..

Het is wel een materie waar ik mij eens meer in ga verdiepen, het klinkt allemaal erg aantrekkelijk maar wil ten alle tijde een desillusie voorkomen.
 

kansberg

Forumguru
Uhm Corné, op dit punt ben ik niet zo technisch, maar vertel nu wat mijn kennis mij vertelde: Wanneer je van een laag vermogen naar een heel hoog vermogen wilt, schijnt dit in stappen te moeten. Ik dacht dat zijn Caddy 105 pk had maar bleek 75 pk te zijn. Dan wordt het in 3 'stages' gedaan, zo vertelde hij. Eerst naar bijv. 90 pk, dan naar bijv. 110 pk en uiteindelijk naar 140 pk. (Hij vertelde dat er zelfs 150 pk uit te halen valt :bloos:). Vind dat persoonlijk wel erg veel, een verdubbeling van het vermogen en zou daar niet erg gerust op zijn.

Waarom 3 stages? Geen idee... Volgende week ga ik naar hem toe en heb al een vragenlijstje voor hem... ik hoop dat hij mij dan duidelijker kan uitleggen hoe het e.e.a. gedaan wordt.
Ik zie het ook staan op sites van tuning bedrijven: Stage 1, Stage 2 en Stage 3. Voor de 1.6 TDI in de Superb (105 pk) voldoet één 'stage' wist hij.
 

CDK

Forumguru
@kansberg, mijn auto heeft ook een stage 3 tuning, als je het heel letterlijk neemt gaat het in 3 stappen ja...., maar het is niet zo dat zoiets met tussenpozen uitgevoerd moet worden hoor ;) Het kan gewoon wegbrengen en ophalen en hoppa er zit een stage III tuning op. (in Jip & Janneke taal uitgelegd)
 

CDO

Forumguru
@kansberg als je de vergelijking echt wil maken ook qua kosten zou ik toch eerder een 2.0 tdi 140 of 170 pk vergelijken. Wel zo eerlijk qua vermogen.

Dan kom je qua kostenplaatje wel iets anders uit als je de afschrijving mee neemt. Voor mij was het eind 2010 begin 2011 om het even. Een 2.0 140 pk TDI of een 160 pk 1.8 TSI berekend over 30.000 km (zakelijk + prive) per jaar in mijn geval.
 

kansberg

Forumguru
@CDO : Klopt wat betreft prestatieniveau, maar het gaat om de keuze tussen 1.6 TDI of 1.8 TSI van ts en dan komt er een positief financieel voordeel uit voor de 1.6 TDI.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is het 'chippen' van de 1.6 TDI. Deze komt dan op 310 Nm en 142 pk. Ik heb zojuist vandaag besloten dit te laten doen, alsook het 'wegschrijven' van de EGR en het verwijderen van het roetfilter. Dan behoud je de (iets) lagere verzekeringspremie en de lagere houderschapsbelasting. En, bij gelijk gebruik een wat voordeliger consumptie van dieselolie. Maar dit laatste blijkt in de praktijk niet echt, omdat je ongemerkt het extra vermogen toch wat vaker aanspreekt. Persoonlijk zie ik het grootste voordeel van het extra vermogen bij het trekken van de caravan. Wellicht volgend jaar ook de vijfde versnelling gebruiken. Dat is dit jaar niet gelukt.

Ik heb vandaag gesproken met een medewerker van Volkswagen en deze gaf aan dat dit geen enkel bezwaar oplevert voor de 1.6 TDI. Fabrikanten houden bij ontwikkeling altijd rekening met een 'grijs' gebied om later modellen te kunnen brengen met een hoger vermogen wat softwarematig wordt bewerkstelligd. Ook het omzeilen van het roetfilter en het 'wegschrijven' van de EGR levert geen problemen op bij een eventuele roetmeting. De motoren zijn wat betreft ontwikkeling zo ver dat ze ook zonder deze 'milieu verbeterende' onderdelen binnen de normen vallen. Vele Passat en Superb taxi's hebben deze modificatie al om problemen met 'dichtroeten' en de bijkomende kosten te voorkomen, zo sprak hij.

Wat wel belangrijk is en blijft, is het regelmatig verversen van de olie en het liefst vaker dan de auto zelf aangeeft, de turbo blijft natuurlijk het gevoeligste onderdeel wat smering betreft en deze wil regelmatig verwend worden met verse olie.
 

kansberg

Forumguru
Haha Joske, ben nog aan het overwegen of ik 6 september kom. Druk op de zaak en thuis bezig met een grote renovatie.

Die korting van VAG Techniek is voorwaar niet slecht, maar ik werk in de 'automotive' en heb een 'bevriend' adres die dit tegen vrijwel kostprijs doet voor mij... Een tuner (radio :D) met 8 jaar ervaring van, voornamelijk, BMW maar de laatste jaren ook veel VAG en Mercedes, voornamelijk koerier busjes krijgt hij veel in z'n garagebedrijf. Hij doet er naast zijn reguliere onderhoudswerkzaamheden gemiddeld 6 tot 7 per week.
 
Bovenaan Onderaan