1.6 TDI of 1.8 TSI?

stillekracht

Nieuw lid
Ik rij een SuperBee 2.0TDI. Ruim 150.000Km EGR is al een keer vervangen. Heb er later weer last van gekregen. Door een fles Forte is hij weer redelijk schoon geworden. Ik rij alleen lange ritten. Kortste is 30Km. Ben wel een rustige rijder. Rij op jaarbasis gemiddeld 1:20.

Inmiddels is de EGR uigeschakeld. Kan ik er ook geen last meer van hebben en dure reparaties.
 

kansberg

Forumguru
Precies, ik denk dat bij normaal en juist onderhoud, een moderne benzinemotor makkelijk 3 ton draait en dat het verschil met een diesel marginaal zal zijn.

'Downsizen' doen ze allemaal, inclusief Volvo dat toch bekend staat om z'n extreem hoog haalbare kilometerstanden. Zelfs een V70 van 1,5 ton heeft tegenwoordig een 1.6 Diesel als instapper. PSA heeft in het begin behoorlijk wat problemen gehad met hun 1.6 HDI(F)-jes maar deze zijn inmiddels ook ondervangen. Renault Laguna: 1.5 DCI. Opel Insignia: 1.6 CDTI. Ford Mondeo: 1.6 TDCI. Kortom, allemaal lichte één punt zesjes (en vijfjes) in zware auto's.
 
Laatst bewerkt:

syp

Nieuw lid
Kijk, weer een misverstand de wereld uit met die levensduur van een diesel vs benzine-auto.
Ik wordt wel erg veel wijzer op dit forum. Nooit eerder gehoord van een EGR en nokkenasversteller. En dan het DSG-optimaliseren en het tunen van een 1.6 TDI naar een hoop meer.
Nu in een avondje op dit forum al mega veel wijzer geworden wat autotechniek betreft. Heel erg interessant (en dat uit de mond van een vrouw [:tongue:])

Kort samengevat begrijp ik het volgende:
Wat prestaties betreft is een 1.8 TSI een betere optie dan de 1.6 TDI.
Wat maandlasten betreft is een 1.6 TDI weer een betere optie dan de 1.8 TSI, voor ons dan...

Als we voor de TSI met DSG gaan, dan moet ik de EGR-vervuiling nagaan en de koppelingslijtage nagaan, een compressietest laten doen en nog iets met de distributieketting...
Om eerlijk te zijn zie ik me al aankomen bij die garage met al deze dingen/eisen, of zijn ze dat gewoon?

En als we de TSI hebben, moet ik gelijk door naar TVS om hem te laten nakijken met die speciale software en indien nodig gelijk de DSG-software op laten waarderen.

En bij de TDI kan ik hem beter gelijk laten tunen naar 150 pk en 330 Nm. Maar waar moet ik nog extra op letten bij aankoop. Distributieriem is nog niet nodig, maar zijn er nog andere dingen waar je als koper alert op moet zijn?

Goeiedag, ik dacht gewoon (even) een andere auto te gaan kopen. Maar daar komt nog een hoop extra bij kijken...
 

kansberg

Forumguru
Bij de (common rail) diesel moet in ieder geval de distributie worden vervangen bij 210k. En dan natuurlijk ook de pomp want wel goed doen natuurlijk.
 

kansberg

Forumguru
Er zijn enthousiastelingen die hun diesel gelijk naar een hoger plan willen brengen met meer pk's en een hoger koppel. Ik begrijp dat wel maar laat dit (als 1.6 TDI rijder) aan mijn deur voorbijgaan. Allemaal prachtig en mooi maar niet noodzakelijk. Persoonlijk zou ik dan, mits ik deze wensen had, voor een 2.0 TDI gaan. Ik ben erg tevreden over de prestaties van de 1.6 TDI, zowel solo als met caravan, dat ik hem lekker zo laat als de fabrikant dat bedacht heeft. Maar nogmaals: ieder zijn meug!
 

Jewepe

Forumguru
@syp
Ik mis de meest voor de hand liggende tip: kijk naar het onderhoudsboekje. Degene die het best onderhouden is (lees: volgens de fabrieksvoorschriften en dus nadrukkelijk niet per definitie door een dealer) en die ik het fijnste vind rijden (doe dus een proefrit!) zou mijn keuze zijn. Als voor de rest de auto's je allebei evenveel aanspreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

syp

Nieuw lid
@kansberg
Distributieriem vervangen en dan binnen een week met een kokende motor staan....
Waterpomp kapot, bleek destijds volgens dit forum redelijk vaak te gebeuren na de vervanging van de distributieriem.
Maar de dealer had het niet nodig gevonden ons te tippen dat het misschien handig zou zijn de waterpomp gelijk mee te vervangen. Voor ons de reden om naar een andere garage te gaan in het vervolg.

@Jewepe
onderhoudsboekjes zijn (vluchtig) bekeken en ze zijn beide goed onderhouden.


Na een nachtje er over geslapen te hebben:
Ik ga voor de TSI en mijn man voor de TDI, dat wordt leuk hier in huis :cheers:
 

Michelv.

Forumguru
Maar dat heeft weer helemaal niks met dit Topic te maken, Toch? :nono:


Edit, was reactie op een bericht die inmiddels verwijderd is.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Na een nachtje er over geslapen te hebben:
Ik ga voor de TSI en mijn man voor de TDI, dat wordt leuk hier in huis :cheers:

Haha! Jullie komen er vast wel uit samen. Al zou de TSI iets duurder worden voor jullie, rijgenot mag ook iets kosten toch? :)
 

kansberg

Forumguru
Nog even terugkomende op de waterpomp: Dit is een zwak punt van de 1.6 TDI. Let er op bij aanschaf of deze reeds vervangen is. Bij mijn Sup bleek dat de pomp na 72.000 km. de geest gegeven had en dus vervangen was. Is de pomp niet vervangen, vraag dan om extra zekerheid (garantie) op dit onderdeel. Toch weer een onderhandelings puntje.....
 

Joske

Forumguru
Ach, ik heb er als Belg ook voor gekozen een benzine te gaan rijden, ook al rij ik gemiddeld 20k per jaar. De meeste Belgen verklaren je dan compleet gek, want ja.. Dan MOET je maar een diesel gaan rijden é.

Maar mijn budget liet geen 2.0TDI meer toe, dus moest ik kiezen tss een 1.6TDI en een 1.4TSI.

Maar als ik dan een gedegen analyse van mijn soort km's maak moet ik tot de conclusie komen dat ik een diesel mss toch maar naar de verdommenis zou helpen met mijn korte stadsritjes ;)

En ja, de 1.6TDI was voor mij een ergernis om in te rijden, eerlijk gezegd vind ik mijn 1.4TDI in de Faab nog leuker rijden dan een 1.6TDI in de O3..

Wil maar zeggen: kosten is 1, maar rijplezier is toch ook belangrijk (voor mij dan toch).


Doe je genoeg km's en denk je zuiver rationeel: kies voor de 1.6TDI

in alle andere gevallen: kies een TSI ;)
 

kansberg

Forumguru
Gelukkig kan je bij de 1.6 TDI de EGR en het roetfilter softwarematig omzeilen zodat je daar geen last meer van hebt. Het vermogen is ook aan te passen naar 140 i.p.v. 105 pk en het koppel stijgt met 50 Nm naar 300 Nm. Dan zit je, weliswaar zonder de mogelijkheid van DSG, toch al op waarden van een 1.8 TSI maar met het voordeel van 1 : 19 op dieselolie..
Het vergt een investering van pak'm beet € 600,00 maar dat verdient zich snel terug.

Waarom schrijf ik dit? Heb vanmorgen in de Caddy gereden van een kennis waar ik gisteren over schreef. Deze is ook 'gemodificeerd' en naar 140 pk gebracht. De Caddy gaat in nog geen 9 seconden naar 100 km/u en haalt een top van dik 200 km/u. (Dit heb ik niet geprobeerd hoor). Ben er wel enthousiast door geworden, ook al omdat de leverancier/tuner levenslange, schriftelijke garantie op geeft. Bovendien is de auto na modificatie, uiteraard bij gelijk gebruik, nog een stukje zuiniger, al is de praktijk dat je het vermogen regelmatiger aanspreekt en daardoor het gebruik gelijk blijft aan de oude situatie.
 
Bovenaan Onderaan