1.6 TDI of 1.8 TSI?

syp

Nieuw lid
Hallo,

We willen een Superb-occasion (combi) gaan kopen. We zitten te twijfelen tussen een 1.8 TSI (DSG) en een 1.6 TDI. Ze hebben beide een kmstand van iets meer dan 100k en zijn zo'n 3-4 jaar oud. We rijden zo'n 15-20k per jaar en ook met een caravan erachter. We zijn geen sportieve rijders om het zo maar te zeggen...

We hebben allerlei voor en nadelen tov elkaar eens op een rijtje geprobeerd te zetten, maar eigenlijk komen we kennis te kort om echt een goede keuze te kunnen maken.
We zouden wat verzekerings-, wegenbelasting- en verbruikskosten bij elkaar op de 1.6 TDI uitkomen, maar wat onderhoudskosten betreft....?
Heeft iemand nog tips waar we rekening mee moeten/kunnen houden om tot een goed onderlegde keus te kunnen komen?
Bijvoorbeeld: ik lees een hoop over de DSG en de ketting-problematiek bij de TSI, maar ik heb geen flauw idee of ik daar heel veel rekening mee moet houden. En zo ja, hoe dan?
En wat kan ik aan vaste kosten verwachten (zoals bv distributieriem vervangen bij TDI om de 120.000 km)?

De garages waar we de auto's hebben gezien zijn goede garages, dus die spelen geen rol in de overweging.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Als de 1.6TDI 4 jaar oud is kan ik alvast met zekerheid zeggen dat de distributieriem pas op 210000 km hoeft te gebeuren.
 

kansberg

Forumguru
Ik zat enige tijd geleden met hetzelfde dilemma. Heb toch voor de 1.6 TDI gekozen vanwege zijn zuinigheid en betrouwbaarheid. Dit type motor heeft zich inmiddels al bewezen in diverse VAG auto's en staat bekend om zijn degelijkheid. Het is geen sprinter en een caravan trekt hij ook goed, ik spreek uit ervaring, en het verbruik is bijzonder laag voor een auto als deze, als ik een klein beetje mijn best doe rij ik 1 : 20 of nog zuiniger. Vanochtend afgetankt op 755 km. waarvan 285 km. met caravan van 1100 kg. Verbruik op deze tank was 1 : 15,08. Superzuinig dus :jaja:
 

Joske

Forumguru
Bij de "oude" pompverstuivers, (TDI PD) is dat idd bij sommige motoren om de 120.000km. Sommige van 2007 ligt interval op 150.000km maar de commonrailmotoren is om de 210K met uitzondering van 1 die is op 180K.
 

Joske

Forumguru
hoeveel kw heeft de 1.8TSI dan kan ik daar ook nog een paar onderhoudsintervallen van afleiden (en bouwjaar)
 

andrehj

Forumguru
De 1.8 TSi en de 1.6 TDI kun je (met jouw kilometrage) alleen vergelijken op kosten. Daarin zal er niet veel verschil zijn. (Het geld wat je bij de TSI extra uitgeeft aan benzine, ben je voor de TDI kwijt aan belasting).

Maar in prestaties en rijgenot is het verschil enorm. De 1.8 TSI is:
  • Veel sneller, zowel in accelleratie als in topsnelheid.
  • Veel stiller.
  • Veel soepeler.
  • En voor de caravan ook veel sterker.
Kortom, ik zou lekker voor de TSI gaan. Pas boven de 30.000 km wordt de 1.6 TDI echt interessant.

Bovendien heb je bij de 1.8 nog de keuze voor wel of geen DSG.
 

CDK

Forumguru
Mijn voorkeur ligt ook bij de 1.8 TSI, indien met DSG zou ik die wel op voorhand even laten checken met VCDS op foutcodes en koppelingsslijtage, na aanschaf zou ik investeren in software optimalisatie door TVS engineering / DSG dokter uit Varsseveld om slijtage te verminderen en het schakelgedrag te optimaliseren. Succes met je keuze!
 

peterrapid

Forumguru
Ikzelf rijd nog voor het moment met een Seat 1.6Tdi en ik kan alleen maar zeggen is een heel zuinig en betrouwbaar blokje die in het Seatje net voldoet wat betreft vlotheid dus voor mij persoonlijk in de Superb zou ik me wat ondergemotoriseerd voelen (daarom dat ik nu ook een RS Tdi heb besteld) dus als je een vlotte rijder bent en het verschil in verbruik weinig uitmaakt door de extra belasting zou ik gaan voor de 1.8TSI gewoon voor de extra power die je soms wel eens kan nodig hebben.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb wel begrepen dat een caravan met een DSG niet een goeie combi is. Een vriend van me heeft een Golf 1.4TSI DSG en sinds kort een caravan en de DSG schijnt redelijk in de stress te schieten van een caravan dr achter. Ow wat betref motor en de km's die je opgeeft zou ik altijd voor de 1.8 gaan, maar dus met een handbak dan.
 

Octavia32

Forumguru
Ik ben overgestapt van een 2.0 pomp verstuiver tdi met chip naar 1.8 tsi benzine. Maar zou in jullie geval dan toch kiezen voor 1.6 tdi maar dan met chip
http://www.jdengineering.nl/1-6-tdi-cr-105pk-110pk/
Hiermee ga je naar 150 pk en 330 nm ruim genoeg om bij Luik de bult op te gaan met caravan (ik spreek uit ervaring) verder geef je al aan dat jullie rustige rijders zijn en ook zuinig willen rijden.
Verder zou ik eerder een diesel kopen met 100000 op de teller dan een benzine versie dit ivm latere inruil. Een diesel met 2 ton op de teller vind men niet erg terwijl met benzine men daar eerder vanaf ziet. Ook hier spreek ik uit ervaring.

Hoe dan ook een auto kopen is geen brood bij de bakker halen en moet iets zijn waar je op de langere termijn plezier van moet hebben.
Succes met je keuze
 

turboturbo

Forumguru
Een diesel heeft op langere termijn wel iets hogere onderhoudskosten, heb ik eens gelezen. Zal eens kijken of dat nog ergens kan vinden.

Verder zou ik rekening houden met of je dikwijls korte ritten maakt, of juist ook dikwijls langere (een uur of anderhalf snelweg), kortom: wat is je verplaatsingsgedrag. Een diesel heeft het 'nodig' om regelmatig langere ritten te kunnen maken.
 

Octavia32

Forumguru
En voor wat betreft het dichtkoeken van de EGR deze kun je dicht laten maken en weg laten schrijven, scheelt heel veel problemen.
 

RogerS

Forumguru
Mijn voorkeur ligt ook bij de 1.8 TSI, indien met DSG zou ik die wel op voorhand even laten checken met VCDS op foutcodes en koppelingsslijtage, na aanschaf zou ik investeren in software optimalisatie door TVS engineering / DSG dokter uit Varsseveld om slijtage te verminderen en het schakelgedrag te optimaliseren. Succes met je keuze!
Dit advies kan ik alleen maar onderschrijven!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RogerS

Forumguru
Ik heb wel begrepen dat een caravan met een DSG niet een goeie combi is. Een vriend van me heeft een Golf 1.4TSI DSG en sinds kort een caravan en de DSG schijnt redelijk in de stress te schieten van een caravan dr achter. Ow wat betref motor en de km's die je opgeeft zou ik altijd voor de 1.8 gaan, maar dus met een handbak dan.
Dat in de stress schieten dat merk ik niet en onze caravan weegt beladen toch zo'n 1400 kg.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou gaan voor de 1.8TSI
Wel kleven er bepaalde mechanische risico's aan de 1.8TSI maar wellicht valt uit de onderhoudshistorie het e.e.a. te achterhalen of bijvoorbeeld de nokkenasversteller al vervangen is.
Ik sluit me geheel aan bij @Corné de Kluijver betreffende de DSG: optimaliseren bij TVS.
Wat voor een garantie kun je krijgen op de auto?
Daarnaast kun je wellicht bij de koop bedingen dat het inlaatkanaal van de auto op hun kosten preventief gereinigd gaat worden bij bijvoorbeeld een Celtemp of Hans Sloot
 
Bovenaan Onderaan