Hallo,
We willen een Superb-occasion (combi) gaan kopen. We zitten te twijfelen tussen een 1.8 TSI (DSG) en een 1.6 TDI. Ze hebben beide een kmstand van iets meer dan 100k en zijn zo'n 3-4 jaar oud. We rijden zo'n 15-20k per jaar en ook met een caravan erachter. We zijn geen sportieve rijders om het zo maar te zeggen...
We hebben allerlei voor en nadelen tov elkaar eens op een rijtje geprobeerd te zetten, maar eigenlijk komen we kennis te kort om echt een goede keuze te kunnen maken.
We zouden wat verzekerings-, wegenbelasting- en verbruikskosten bij elkaar op de 1.6 TDI uitkomen, maar wat onderhoudskosten betreft....?
Heeft iemand nog tips waar we rekening mee moeten/kunnen houden om tot een goed onderlegde keus te kunnen komen?
Bijvoorbeeld: ik lees een hoop over de DSG en de ketting-problematiek bij de TSI, maar ik heb geen flauw idee of ik daar heel veel rekening mee moet houden. En zo ja, hoe dan?
En wat kan ik aan vaste kosten verwachten (zoals bv distributieriem vervangen bij TDI om de 120.000 km)?
De garages waar we de auto's hebben gezien zijn goede garages, dus die spelen geen rol in de overweging.
We willen een Superb-occasion (combi) gaan kopen. We zitten te twijfelen tussen een 1.8 TSI (DSG) en een 1.6 TDI. Ze hebben beide een kmstand van iets meer dan 100k en zijn zo'n 3-4 jaar oud. We rijden zo'n 15-20k per jaar en ook met een caravan erachter. We zijn geen sportieve rijders om het zo maar te zeggen...
We hebben allerlei voor en nadelen tov elkaar eens op een rijtje geprobeerd te zetten, maar eigenlijk komen we kennis te kort om echt een goede keuze te kunnen maken.
We zouden wat verzekerings-, wegenbelasting- en verbruikskosten bij elkaar op de 1.6 TDI uitkomen, maar wat onderhoudskosten betreft....?
Heeft iemand nog tips waar we rekening mee moeten/kunnen houden om tot een goed onderlegde keus te kunnen komen?
Bijvoorbeeld: ik lees een hoop over de DSG en de ketting-problematiek bij de TSI, maar ik heb geen flauw idee of ik daar heel veel rekening mee moet houden. En zo ja, hoe dan?
En wat kan ik aan vaste kosten verwachten (zoals bv distributieriem vervangen bij TDI om de 120.000 km)?
De garages waar we de auto's hebben gezien zijn goede garages, dus die spelen geen rol in de overweging.
Laatst bewerkt: