1.6 of 2.0 ? (of toch 1.8 T)

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb nog nooit een auto met turbo gehad, en ben een beetje huiverig voor dit soort potentiële kostenposten. Kijk, bij een nieuwe auto zou ik niet zo gauw twijfelen, met 2 jaar garantie erbij. Maar ik koop een auto met 1,5 ton op de teller en dan zul je zien dat ik binnen het jaar "aan de beurt" ben voor een revisieturbo...
 

Roel

Lid
Gewoon goed opletten tijdens de proefrit: raam open en (natuurlijk met warme motor) goed accelereren). Zolang er geen luide fluittoon te horen is, moet er geen probleem zijn.
Maar, zoals je zegt; het risico wordt groter, naarmate de motor meer heeft gelopen.
Dit geldt natuurlijk voor alle draaiende delen.

Maak gewoon eens en proefritmet een 1.8T: je bent gelijk verkocht!
 

Tafkah

Forumguru
Dat olieverbruik is wel iets om op te letten bij een 2.0. Mijn O1 2.0 (2004, 4x4) verbruikte 1l op 3000 km. Met Longlife olie (a 20 euri de liter) vervang je tussen de servicebeurten door toch een aardige hoeveelheid olie (met een aardige prijs).

Omdat ik in garantie tijd dit al had gemeld bij de dealer, is het probleem uiteindelijk 2 jaar NA verlopen van fabrieksgarantie (!!) opgelost (??) door het vervangen van het onderblok (kosten PON).

De vraagtekens staan er omdat ik een half jaar later overstapte op een lease auto. Of het dus echt opgelost is, kan alleen de huidige eigenaar vertellen.....
 

Rick Blaine

Actief lid
dat is wel schrikken, dat olieverbruik. Als occasionkoper kom je daar pas achter als het te laat is. De 2.0 kan ik eigenlijk wel schrappen van mijn lijstje, heb ik wel door. Te dorstig en teveel risico op heftig olieverbuik.
 

cvegreen

Forumguru
De RS van Roel kopen he , Roel is erg zorgzaam op zijn auto en heeft hem altijd heel graag gezien en ermee gereden , dus heeft hij zijn auto heel goed onderhouden . Als ik u was , zou ik daar toch eens deftig over nadenken . Hij staat in Italië (op de camping) als één van de weinigen onder een zeil , dat zegt ook meer als genoeg lijkt mij . Ik mag dat zeggen , ik heb het met mijn eigen ogen gezien.
 

RobertH

Nieuw lid
Hallo,

Ik rij nu een jaar in een 1.8 T 20V (hatchback). Geweldige motor! Snel, heerlijk bij inhalen op de snelweg, maar je kunt hem ook prima als een normale 1.8 motor rijden.
Ik heb 0 problemen gehad tot nu toe.
Verbruik gecombineerd bebouwde kom-snelweg ongeveer 8l/100km. Voor een turbo motor aardig zuinig geloof ik. Het verbruik wat op Autoweek.nl wordt aangegeven klopt behoorlijk.

Gr. Robert
 

Roel

Lid
Chris, bedankt dat je mijn auto promoot.
Ik ben er inderdaad zuinig op, maar ik heb mijn auto ingeruild bij de dealer.

Dus vanaf begin mei zal deze waarschijnlijk bij Holdinga in Almere te koop staan.
 

Rick Blaine

Actief lid
Even op de site van Holdinga gekeken, maar ik vrees dat als hij daar te koop komt, hij zeker boven mijn budget zal zijn. Ik zoek wel een 1.8 T 150pk om eens te proberen, ik hou wel van een sleeper ;)
 

Roel

Lid
Chris.
Het scheelt niet zoveel als ik de RS particulier verkoop.
Bovendien is het voor mij gemakkelijk: als mijn Superb geleverd wordt rij ik met de RS naar de dealer en ga met de Superb weer naar huis.:yeah:

Rick. Wat de dealer ervoor gaat vragen weet ik niet, maar het is wel een goed uitgeruste wagen:

1.8 20v turbomotor met 180 pk en 235 nm koppel bij 1950 toeren.
Sportinterieur met half lederen bekleding.
Lederen stuurwiel / versnellingspook en handremgreep.
Cruise control.
Climat control.
Centrale vergrendeling met afstandsbediening.
Electrische ramen voor en achter.
Electrische en verwarmbare buitenspiegels.
Middenarmsteun voor en achter.
Xenonverlichting met koplampsproeiers / mistlampen voor.
Afneembare trekhaak (1x per jaar wordt een caravan van 900 kg getrokken).
ABS / ASR / ESP.
Voor- en zij-airbags.
Boardcomputer.
Skoda Symphony radio/CD speler.
Regensensor.
17" LMV.

En dan ben ik vast nog wel wat vergeten.

Nog even voor de duidelijkheid: ik zet de auto nu niet te koop. Ik geef alleen aan dat het een prachtige auto is om in te rijden.
 

Bijlagen

  • Roel RS01.JPG
    Roel RS01.JPG
    64,1 KB · Weergaven: 26
  • Roel RS02.JPG
    Roel RS02.JPG
    64,6 KB · Weergaven: 32
  • Roel RS06.JPG
    Roel RS06.JPG
    76,4 KB · Weergaven: 27

Rick Blaine

Actief lid
Roel, het is inderdaad een fantastische auto die ik graag zou willen bezitten! Maar ik moet ook reëel blijven en mijn budget houdt bij rond de 7k wel op. Dus jouw auto is geen optie, maar er is vast wel een echte liefhebber die hem wél kan betalen :)
 

Taan

Lid
Daar heb je gelijk in, met weinig km's maakt het niet zoveel uit. Ik rij 25000 per jaar dus dan tikt het potentieel wel aan... :shocked:

25000 waarom neem je dan geen diesel? Ik heb zelf een 02 2.0 tdi. Wat een heerlijke power! En als je je rechtervoet beheerst rijd je 1 op 20!

Ik kwam toevallig de 2.0 tdi tegen. De 1.9 voldoet volgens mij ook prima.
 

Rick Blaine

Actief lid
@Taan: Ik wil geen diesel zonder roetfilter. En volgens mij was de O1 er niet met roetfilter. Maar ook met roetfilter zal de km-heffing straks voor diesels flink hoger worden dan bij benzine-auto's. Vandaar mijn keuze voor benzine.
 

Taan

Lid
Is dat al bekend dan wat die km-heffing gaat worden? Volgens mij is het nog de vraag of het doorgaat.
 

LenK

Forumguru
Ennuh. De O1's die je kunt krijgen zijn (behoudens de Démarrage) van 2004 of ouder. Daar staat dus ws 100k of meer op de teller. Hoe lang denk je er mee te gaan rijden met 25k per jaar?
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik wil een auto hebben van rond 150.000 km op de teller en daar 3 jaar mee rijden. Dat moet kunnen toch? Ook op benzine.
 

Taan

Lid
check het hier maar, het verschil is echt fors:http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php


Ten eerste is dit maar een wetsvoorstel. Dus is het maar de vraag of het doorgaat.
Ten 2e Het is pas over 2 jaar dat dit misschien ingevoerd gaat worden En met de huidige kabinetscrisis verwacht ik dat dat zeker vertraging gaat oplopen. Dan ben je dus alweer aan je volgende auto toe.
Ten 3e is net als nu de belasting voor een diesel hoger, maar het verbruik en de brandstofprijs lager. In het model wat jij mij laat zien ben je met een diesel bij 25k gewoon voordeliger uit hoor.

Ik zou het nog eens goed berekenen. want een diesel rijd erg prettig hoor!
Ík zou er zelfs een negatief prijsverschil voor over hebben.
 
Bovenaan Onderaan