1.6 of 2.0 ? (of toch 1.8 T)

Rick Blaine

Actief lid
Hallo,
Ik ben over een paar maanden van plan een O1 Combi te kopen. In elk geval wordt het een benzine. Maar de vraag is: welke motor?

Ik rij nu al 5 jaar in een Marea 1.6 met 103 pk. Deze auto weegt ongeveer net zoveel als de O1 combi dus het is wel aardig vergelijkingsmateriaal.
Ik zou het liefst iets meer pk's en/of trekkracht willen hebben dan ik nu heb, maar ook niet helemaal leeglopen op brandstof- of onderhoudskosten. Zeker met een eventuele km-heffing in aantocht.

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende benzinemotoren? Wat is de verstandige keus? Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar en wil geen gas of diesel (zonder roetfilter).

Ik weet dat de 2.0 bekendstaat om zijn olieverbruik en dat de 1.8 T heel zeldzaam is en wellicht hogere onderhoudskosten heeft door de complexere techniek. Wat zijn de verdere plus- en minpunten van de benzinemotoren?

Alvast hartelijk dank voor jullie tips.
 

cvegreen

Forumguru
Misschien kan je Roel zijn RS overkopen , hij is zeker en vast heel goed onderhouden . Ik heb hem vorige zomer gezien en het is een heel mooie auto.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat heeft hij zelf ook al aangeboden. Ik ken de auto verder niet, maar ik vrees dat hij voor mij te hoog gegrepen is. Bovendien kan ik pas in juni echt gaan shoppen...
 

henkie

Nieuw lid
Ik denk dat je de komende maanden eens langs een aantal dealers moet gaan om met de verschillende motoren een proefrit te maken. Ik denk dat je vraag dan door jezelf kan worden beantwoord.
Ik rijd zelf in een O1 combi in Demarrage uitvoering met een 1.6 motor. Ik ben er uitermate tevreden over. Heb sinds juni 2009 een gasinstallatie. Ook dat bevalt mij prima. Helaas is hij niet te koop.
 

Rick Blaine

Actief lid
@Henkie: ik ben dat ook zeker van plan, maar wacht nog even tot vlak voor juni. Moet toch eerst vakantiegeld beuren voordat het spaarvarken vol genoeg is... :)

Maar als er nog mensen zijn met tips of wetenswaardigheden die de keuze kunnen vergemakkelijken, dan houd ik mij aanbevolen.
 

guitar_billy

Senior Member
ik kan alleen uit eigen ervaring schrijven, omdat ik alleen maar de 2.0 benzine ken. deze heb ik niet bewust gekozen, hij zat toevallig in de auto die ik tegenkwam, en ik zag niet op tegen evt verbruik. nu rijden wij meer langere ritten, de auto wordt niet echt voor woon-werk gebruikt.

mijn mening :
-een heerlijke motor met 8 kleppen en veel koppel bij relatief lage toeren.
-acceptabel verbruik 7.8l/100km over de afgelopen 9500km.
-olie moet een paar keer tussen de beurten bijgevuld worden, elke 5000km of voor een grote rit (1000km) kijk ik het even na. met 150km/h door duitsland naar tsjechie verhoogd het olieverbruik wel wat :)
-onderhoud niets speciaals in de afgelopen 5 jaar (olie, bougies), maar ja dat kun je treffen of niet... oh ja, 1x een luchtmassameter vervangen. maar dat lijkt mij niet specifiek voor een 2.0 motor.

veel plezier in je zoektocht.
 

Rick Blaine

Actief lid
@billy: Dit soort ervaringen, daar kan ik wat mee! Dankjewel. Ik rij zelf wel woon-werkverkeer, en dat is helaas niet alleen maar snelweg. Rij nu 1 op 11/1 op 12 met mijn Marea, pittig maar niet idioot en altijd rustig warm rijden. De 1.6 van Skoda is op papier een stuk(je) zuiniger, ik ben benieuwd of dat ook in de praktijk zo is.
 

Falcon

Donateur
Je hebt het in je startpost dat je opzoek bent naar meer kracht.. ik denk dat je daarin de 1.6 helaas gaat tegenvallen. Die aanname doe ik op basis van de max. koppel die je Marea nu heeft. Namelijk 166nm... de O1 1.6 heeft 146nm... die 30nm die ga je missen denk ik.

Dus dan kom je al gauw uit op de 1.8T of 2.0..

Misschien kunnen we meezoeken. Wat verwacht je te krijgen voor je Marea en wat is je max. budget voor de O1.. :)
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Falcon,

De Marea heeft 144 Nm bij 4000 rpm, de O1 148 Nm/3800 rpm. Dus achteruit ga ik niet. Ik verwacht ook dat het 8-klepper-karakter (meer trekkracht bij lagere toeren) mij meer aanspreekt dan mijn huidige 16v.
De vraag is of het verschil groot genoeg is. Ik heb nog niet gereden met de 1.6 8v. Heb wel ervaring met de 1.6 16v van de VW Bora, die heeft in vergelijking met mijn Fiat gevoelsmatig minder trekkracht bij lage toerentallen.

Maar goed, die is er niet in de O1. Ik ga natuurlijk wel proefritten maken voordat ik kies. Een auto met 2 liter motor staat al jaren op mijn verlanglijstje, maar het moet financieel wel leuk blijven als ik er een paar jaar in rijd.

Het meezoeken lijkt mij een prima aanbod, maar ik moet helaas nog even geduld hebben tot eind mei / begin juni. Dan zal het auto-aanbod wel weer gewijzigd zijn :)
 

Falcon

Donateur
Hoi.. dan kloppen de gegevens niet bij autoweek.nl ;) .. Dan lijkt het dus wel een mogelijkheid en je hebt keuze als je kiest voor de 1.6.
 
1.8T :)

rij er zelf ook 1, ben er zeer teverden over,
enigste wat ik mis is wat kracht, onderin, bij ca. 3000 toeren begint de Turbo pas te werken, tis wel een 20V, vandaar dat er onderin gewoon geen power is ...

maja, das dus een kwestie van t gas pedaaltje induwen :)
zuipt ie wel wat meer overigens,

op korte stukken, lees, flink optrekken en gassuh, zuipt ie wel wat ja, maar op de snelweg, lekker 180, nee niet in NL, valt het reuze mee.

als ik nu instap in een 1.6 heb ik het gevoel dat ik fiets ...

suc6 met je keuze
 
Joostum, wat voor verbruik realiseer jij gemiddeld? Bij korte en lange stukken?

kweet niet, tis een beetje een gevoel, ik ben niet iemand die bijhoud hoeveel kilometer ik kan rijden op een volle tank,

maar voor mijn gevoel verbuik ik ongeveer evenveel benzine, ietsje meer misschien, als met mijn vorige auto, dat was een 1.6i Ibiza...

ik meet dit naar aanleiding van mijn tankfrequentie, dies ongeveer hetzelfde gebleven, heb iets grotere benz.tank nu hé
ik rijd evenveel als voorheen,
mi maakt t niet zo uit wat voor motor je pakt, het ligt aan de manier waarop je rijd en het verschil wat je dan dus heb aan benzine kosten zijn geen honderden euro's per jaar, vergeleken met een andere auto,

in belasting (bijna 3x zoveel), vezekering (scheelde gelukkig ook niet veel, maar komt ook doordat ik al een decennia schadevrij rij :D is een ander verhaal.

correct me if i'm wrong :)
 

LenK

Forumguru
Die 1.6 is goed te doen en vergelijkbaar met wat je nu hebt.
1.8t natuurlijk een stuk sneller als je dat graag wil dan doen.
2.0 zou ik laten voor wat het is. Wel een relaxte motor maar niet de stilste en ik vrees ook dat je airmiles saldo sneller oploopt dan je lief is.
 

Rick Blaine

Actief lid
@LenK: Hoe zit het met het verbruik en de degelijkheid (onderhoudskosten) van de 1.8T ? Ik heb weleens gelezen dat hij op zich goed bekend staat, maar wel luchtmassameters 'vreet'.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, die heb ik al bezocht, maar nog niet voor de 1.8T. Helaas geeft niet iedereen het verbruik op bij die reviews, daar moeten ze eigenlijk een invulveld voor maken. Klinkt wel aardig positief allemaal! Nu nog een betaalbare 1.8T zien te vinden in juni ;)
 

cvegreen

Forumguru
Het verbruik hangt erg af van je rijstlijl . Echt waar . Dus hoeveel hij nu juist verbruikt , dat hangt een groot deel af van hoe jij je rechtervoet onder controle hebt of niet .
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat snap ik wel, daarom zou ik ook graag een aantal verschillende mensen willen horen met hun verbruik, en hun rijstijl erbij :)

Ik rij zelf veel binnendoor nu met de Fiat en dan gemiddeld 1 op 12. Maar afgelopen 4 dagen 1000 km veelal snelweg gereden en toen was het 1 op 14 rond! En ik rij zonder cruise control en pik nog weleens een gaatje mee :)

Waar het mij om gaat is dat stel ik koop zo'n 1.8T, dan wil ik er niet daarna achter komen dat 1 op 8 het zuinigste is dat je ermee kunt rijden.
 
Bovenaan Onderaan