1.6 of 2.0 ? (of toch 1.8 T)

TurboBooster

Forumguru
Ik rij met mijn O1 1.8 Turbo ook gemiddeld 1 op 12
Bij langere afstanden ongeveer 1 op 13/14 doch dan moet je de rechtervoet wel in bedwang houden, dus netjes rijden.
De mijne is tevens getuned naar bijna 200 pk.

Gr. TurboBooster
 

Roel

Lid
Ik had het ook al aangegeven in een ander topic: zo rond de 1 op 12,5 rij ik gemiddeld.
Echter als je het gas intrapt dan stijgt het verbruik naar 1 op 10.

De motor is wel soepel; je kunt deze als een diesel rijden als het moet.
Maar even snel doorhalen in de versnellingen is ook geen probleem. Bij zo'n 250 op de teller is de fut er uit.
Ook heeft de 1.8T (RS) geen problemen met een caravan op de gangbare bergpassen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Dat klinkt goed, het is blijkbaar een efficiënte motor!
Is er ook speciaal onderhoud nodig? Dure olie, vaker vervangen, hoe vaak moet de distributie vervangen worden (of is het een ketting?). En is de turbo zelf duurzaam? Ik zie bijvoorbeeld een 1.8T te koop staan met 165000 op de teller, zou dat een verstandige koop kunnen zijn?

Beetje veel vragen in 1 post, maar goed, alle beetjes helpen :)
 

Gerben

Nieuw lid
Voor wat het waard is: met het nieuwe rijden kom ik met mijn 1.6 op een gemiddeld uit van 1:13.4 . Is Excel toch nog ergens goed voor :grin:
 

Octa Collection

Forumguru
Lastige keuze lijkt me, ik laat de 1.6 buiten beschouwing omdat deze volgens mij niet je voorkeur heeft.
Ik heb zelf een 2.0, geen combi maar de motor is lekker soepel en pakt goed op, ook bij lage toeren. Ik heb een automaat en dat rijdt met deze motor erg relaxed moet ik zeggen.
Qua verbruik zit ik nu rond de 1 op 9, ik heb de auto pas een paar weken en rijd nu eigenlijk alleen naar mijn werk ca 8 km. redelijk netjes vind ik zelf.
Mijn vorige auto was een golf tsi met 140 pk, ook een lekkere motor maar kwam toch op mij wat opgefokt over, de 2.0 is wat soepeler in mijn optiek.
Met een 1.8T heb ik nooit gereden dus daar kan ik je niks over zeggen.
Ik weet niet waar je huis woont maar als je in mijn buurt woont mag je wel een keer een rondje proberen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Octa collection. Dankjewel voor je info. Op dit moment neig ik meer naar het in elk geval uitproberen van de 1.8T. Probleem is natuurlijk het aanbod, dat nogal mager is. Maar dat ga ik eind mei wel weer eens bekijken. Met de 2-liter wil ik ook wel rijden, maar liever met een handbak want dat heeft mijn voorkeur. Zal ook wel ergens mogelijk zijn bij een garage. 1 op 9 vind ik trouwen wel vrij pittig... hoewel 8 km natuurlijk erg weinig is, dan wordt de motor niet eens warm...
 

Octa Collection

Forumguru
De 2.0 zal natuurlijk nooit geen zuinigheidswonder worden, ik rij nu veel korte stukjes naar mijn werk dus dan valt de 1 op 9 nog wel mee. Op de snelweg geeft de verbruiksmeter ca 1 op 11 aan met een snelheid rond de 120.
Aangezien ik niet zo veel kilometers rijd op jaarbasis was voor mij bij aanschaf het verbruik van ondergeschikt belang, ik heb gekozen voor comfort met een automaat. Als het mooier weer wordt ga ik op de fiets naar mijn werk, dat compenseert het verbruik dan weer een beetje :473:
 

Rick Blaine

Actief lid
Daar heb je gelijk in, met weinig km's maakt het niet zoveel uit. Ik rij 25000 per jaar dus dan tikt het potentieel wel aan... :shocked:
 

Tachi

Actief lid
Ik heb zelf een Combi 2.0 SLX uit 1999 dat zou nu de Elegance heten als ik me niet vergis. Het is geen stadsauto, daar rij ik meestal 1 op 10. Het is een schakelbak, dus met het nieuwe rijden kan je nog zuiniger rijden. Op de snelweg is het afhankelijk of je door kan rijden en niet in een stop-and-go-file zit dan ligt het verbruik tussen 1 op 15 en 1 op 12.
Het olieverbruik vind ik reuze meevallen.
Kleine (mechanische) euveltjes die ik heb gehad heb zijn:
- haperende ruitenwissermotor: schoongemaakt en daarna nooit problemen;
- vastzittende handremkabel: vervangen;
- afgebroken stuk plastic van de raamgeleiding; stuk plastic vervangen;
- motorbeschermplaat losgescheurd: vervangen.
Ik heb er al 45.000 km mee gereden en de teller staat nu op 170.000 en ik ben nog steeds tevreden.
 

tonko

Nieuw lid
Met mijn getunede RS Combi (huidige km-stand 65 K) realiseer ik met een rustige rijstijl gewoonlijk een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Snelwegkilometers zijn doorgaans iets voordeliger; ca. 1 op 13 tot op flinke snelheden.
Flink optrekken in 2 en 3 vergt érg veel brandstof. Maar dan ga je ook als de brandweer. Je rijstijl is dus alles bepalend.

Onderhoud tot dusver gewoon een long-life beurtje eens in de 2 jaar.
Olieverbruik is nihil. Het enige dat stuk ging was de koelwatertemperatuursensor. Die is voor 50 euri vervangen.
Kan de 1.8 T dus zeker aanbevelen.
 

guitar_billy

Senior Member
@rick_blaine
mijn eerder genoemde verbruik van 7.8l/100km ofwel 1 op 12.8 doe ik met een "behouden vlotte" rijstijl. dus niet als eerste bij het stoplicht weg, maar rij wel vlot door, nooit onder de maximum snelheid en in duitsland met het verkeer mee, 140, 150km/h.

inherent aan de grotere cylinder inhoud zal de 2.0 bijj stadsverkeer en file meest in het nadeel zijn tov een 1.8, nog meer tov een 1.6. op 80km/h wegen zal het verschil kleiner zijn. bedenk wat voor verkeer jij tegenkomt op de 25000km die je jaarlijks maakt.

en natuurlijjk, de rechtervoet bepaald het verbruik. ik heb al van boven 1 op 20 (lang stuk 70km/h wegwerkzaamheden) tot onder 1 op 6 (zoef zoef 180+km/h) op de boordcomputer gezien. :)
 
Ooit een keer gereden met een 1.6, nou dat was echt niet vooruit te branden. Als je enigzins wil doorrijden moet je wel heel veel toeren maken en dat is dus funest voor je verbruik en duurzaamheid. Ik heb een Golf 1.8T gehad, lekkere motor waar je of sportief of redelijk zuinig mee kan rijden, alleen gaat ooit (rond 150.000km) de turbo stuk en dat kost ff wat. 2.0 is erg betrouwbaar maar ook oersaai en ouderwets. Verbruik hou ik nooit bij, ik tank altijd voor 60 euries........
 
Mijn Alfa is verkocht wegens auto van de zaak. Als je het allemaal puur rationeel gaat bekijken is de Octavia greenline businessline zakelijk de beste aanbieding en ook nog eens best een mooie auto. Deze heb ik dan ook besteld en wordt een maandag afgeleverd. Ik ben zeer benieuwd hoe mij dat gaat bevallen na voornamelijk Fiat,BMW en Alfa te hebben gereden. Zo ben ik ook bij dit forum terecht gekomen om te kijken naar de bevindingen van Skoda rijders. Als ik het allemaal lees heb ik weinig te vrezen maar ik twijfel of het allemaal wel even objectief is. Auto is natuurlijk ook emotie. En Skoda is dan niet het eerste merk wat in je opkomt.
 

LenK

Forumguru
t is maar wat je gewend bent.:722:

Klopt helemaal, maar om dan over niet vooruit te branden te spreken is dan nog steeds overdreven, slaat zelfs de plank volkomen mis.

Ik zie dat je een Octavia Greenline hebt/krijgt.
Dat wordt dan volgens jouw eigen zeggen flink behelpen.
Prestaties daarvan staan gelijk aan een 1.6 benzine, behoudens wat meer trekkracht, maar even snel aan de 100 :koffie:
 
Nou sorry hoor!

In vergelijking met 2.0 en 1.8T is de 1.6 gewoon sloom en ook is de 1.6 niet echt zuiniger en daar ging het toch om?? Dus heb ik daar naar eer en geweten op geantwoord. Mijn keuze voor de 1.6 tdi is puur rationeel maar dat ga ik niet nog een keer uitleggen.

Dit is hopelijk toch geen forum waar er niets "negatiefs" over welke Skoda dan ook gezegd mag worden?? Want dan ben ik hier snel weg...
 

LenK

Forumguru
Dit is hopelijk toch geen forum waar er niets "negatiefs" over welke Skoda dan ook gezegd mag worden?? Want dan ben ik hier snel weg...
Nee, het werkt andersom: alles met het groene logo is geweldig :1761:

Ik vond jouw reactie alleen een beetje overdreven. Als je het NL wagenpark beziet dan staat zo'n 1.6 echt wel boven het gemiddelde qua prestaties.
 

cvegreen

Forumguru
miranello , als er nu eentje hier op het forum graag ons met onze voetjes terug op de grond brengt dan is het onze vriend Lenk wel. Hij rijd namelijk geen skoda meer , maar een jappanerke . dus Lenk is niet bang om de negatieve punten van skoda aan te kaarten hoor . Natuurlijk mag je negatieve dingen zeggen over skoda als ze maar terecht zijn en niet lukraak uit de lucht gegrepen zijn.
 
Bovenaan Onderaan