1.2 TDI verbruikt toch ietsie meer... (45%!)

van_der_P

Senior Member
Ook ik maak er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Met de O1 TDI uit 1999 reed ik in deze periode van 20, 25 graden 1 op 22,5. Mijn huidige Roomster haal ik gemakkelijk 1 op 14, en dat terwijl er ook Roomster rijders zijn die maar net 1 op 11 halen.
 

Hetzer

Forumguru
1 op 25 in de stad is denk ik niet haalbaar, hoewel het start-stop systeem wel erg effectief is.

ik heb nu met mijn hagelnieuwe GL de eerste 190 km afgelegd , 50 stad , 140 snelweg en het gemiddeld verbruik staat nu op 4 liter op de 100 km.
 
Hetzer, allereerst proficiat met de Greenline. Leuk om nu de ervaringen van een ander te lezen.

Het verbruik van 29 km op één liter leek mij al onwaarschijnlijk. Bij een verbruik van 21-22 km op een liter zou ik acceptabel vinden voor mezelf. Met mijn huidige benzine motor haal ik 11-12 per liter. Nu is deze motor wel vinniger dan een 1.2 diesel schat ik zo in.

Veel genieten van je nieuwe auto! ik wacht nog eventjes zo'n maandje of twee.

Groet,
Osynlig
 

Gerke

Forumguru
Ik weet niet of het hier al een keer was genoemd, maar dat verbruik heeft even tijd nodig. Vriend van me heeft een Polo BM en in het begin een gemiddelde van 1 op 25, nu inmiddels 1 op 31. Motor moet toch een beetje inlopen en wennen aan de bestuurder.
 
@Gerke,

Dan rijd je vriend waarschijnlijk uitsluitend snelweg op kruissnelheid van 90 kilometer. Want wat een verpletterende verbruikscijfers! Dat ga ik nooit redden. Ben wel van plan om mijn rijstijl aan te passen anders had ik beter de corolla kunnen aanhouden. Ik heb de fabia echt voor zijn gebruikcijfers en ruimte aangeschaft. Naatuurlijk, net als de rest van de kopers denk ik 9behalve de echte skoda-fans).
 

stradje

Actief lid
Wow, Gerke, dat is echt indrukwekkend 1:31. Het zou fantastisch zijn als wij dat ook zouden kunnen halen. Da's leuk pochen op verjaardagsfeestjes ;), als "anti-held" ! Ze zouden deze Greenline eigenlijk gratis beschikbaar moeten stellen aan die Duitser die met zijn Fabia I al 700.000km (!!!!) onderweg is met een verbruik van zuiniger dan 1:30. Kijken wat die er uit zou weten te peuren?!

1:25 voor een eerste rit klinkt trouwens ook niet slecht.
 

Gerke

Forumguru
@osynlig

Hij rijdt voornamelijk lange afstanden, gemixt snelweg/binnewegen, maar altijd afstanden van rond de 100 km.

Wij rijden met de Corolla ook gemiddeld 1 op 15, terwijl de boekjes aangeven dat het 1 op 12,5 zou zijn. Nogmaals, je rechtervoet is bepalend en het nieuwe rijden werkt toch echt ;)
 
@Gerke,

Het heeft nu weinig zin meer hoe jij deze gebruikcijfers met de corolla haalt. Ik heb in het verleden ook vaak getracht om hogere verbruikcijfers te halen met de Toyota. Snel opschakelen en rustig uitrijden. Desondanks op de snelweg met gemiddeld 100-110 km was ik al blij met een verbruik van 15 km per liter. Verder is mijn dagelijkse route op provinciale weg van hooguit 2 x 5 kilometer en het restant van de rit van de 2 x 10 km werkverkeer vindt plaats in dorp en stad. Niet echt ideaal om een hoog gemiddelde te halen. Mar iedere kilometer meer levert straks een besparing op in geld - niet onbelangrijk - in CO2 uitstoot.

Een groet,
Osynlig
 

Hetzer

Forumguru
vandaag verscheen op het eens 1030 km op de boordcomputer, als zijnde actieradius en dat terwijl ik op dat moment al 200 km op de tank had gereden, gemiddeld verbruik volgens boordcomputer 4,2 liter.
 
Dan doe je het een stuk beter dan ik tijdens mijn proefrit.
Ik kwam uit op 5,4 L/100km, auto snelweg 120km/h (6 km) en stad 50km/h en stoplichten (6km)

Met de polo ging het overigens beter 4,3 l/100km

Edit: Ik zag je foto's Hetzer, de kleur is mooier dan je vanaf de site zou verwachten. Gefeliciteerd met je mooie aanwinst.
 

Hetzer

Forumguru
hier nog een foto, zegt genoeg denk ik

255nf54.jpg
 

Hetzer

Forumguru
hier het actieradius

sbh993.jpg
,


na ruim 100 km, ik kan dus met deze rijstijl ruim 1200 km ver komen, net slecht voor een nagelnieuw motorblokje

(sorry van de flits)
 

Ted

Forumguru
Hij moet nog inlopen en dan wordt hij nog zuiniger, tenminste dat was bij mijn sdi het geval. 3.8l/100 moet makkelijk haalbaar zijn en wellicht nog zuiniger.
 

Hetzer

Forumguru
thx!!!!!!!, minidot van de FL heeft ook meer opties dan in de pre-facelift, valt inderdaad niet tegen.

buiten temperatuur en de tijd e.d word ook op de radio Swing aangeven
 

tlpeter

Actief lid
Ik heb met mijn 1.9 tdi NGL (non Green line) ook ooit 1 keer de 1000 km actie radius gehad en toen had ik ook al 100 km er op zitten.
Ik heb toen ook echt 1000 km op een tank gehaald.
De GL moet het echt met gemak kunnen halen dus ik verwacht nog veel betere waarden :D
 
Bovenaan Onderaan