1.2 TDI verbruikt toch ietsie meer... (45%!)

hemi24

Forumguru
Niets nieuws:

Fabrieksopgaaf O2 Combi 1.6CR TDI 77kw:

In de stad 5.7 l/100km
Buiten de bebouwde kom 3.9 l/100km
Gecombineerd 4.5 l/100km

Ik rijd ca. 95% van de kilometers buiten de bebouwde kom en heb een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100km (gemeten aan de pomp).

T.o.v. gecombineerd : +27%
T.o.v. buiten beb kom: +46%

...wie biedt er meer...?!? :)
 
Ondanks dat dit het fabia subforum is. Ik zit met mijn greenline Octavia aardig rond de fabriekswaarden :)

Met elke tankbeurt wordt de 1.6 CR toch weer zuiniger.
 

Hetzer

Forumguru
De meeste kilomters maak ik buiten de bebouwde kom, gros waar 100 is toegestaan, rij nu met mijn 1.2 12V al 1 op 16/17, ik ga zeker wel de 1 op 26, 27 halen met de 1,2 TDI
1 op 30 is misschien iets te rooskleurig, alleen als je constant 80 rijd misschien, in de test hebben ze op de autobahn ook constant 120 gereden, daar zal ongetwijfeld het verschil liggen..

vanaf juli, zal ik jullie wel op de hoogte houden zodra ik mijn 1.2 TDI heb.
 

hemi24

Forumguru
Offtopic: Zat even op spritmonitor van marsepein te kijken en zie dat ook zijn BC zo'n 0,2l/100km afwijkt t.o.v. het gemeten verbruik (omgerekend).
 

van_der_P

Senior Member
Dat is volgens mij ook niet het grootste voordeel van de Fabia Combi Greenline met 1.2 TDI motor. Hij loopt op goedkopere diesel i.p.v benzine. En je bent geen BPM en MRB kwijt.
Zo'n auto is ideaal voor de stad, en buiten wegen. Snelwegen gaat ook maar dan moet je niet het onderste uit de kan willen.
En in een test hebben auto's een zwaar leven. Dat benadert de realiteit niet, tenminste bij ons niet.
Veel van die testredacteuren kunnen alleen maar grote snelle auto's testen. Weten zich vaak geen raad met een kleiner model. (ze zijn verwend)
 

Hetzer

Forumguru
Hier trouwens nog een test van de Bluemotion, hier word de waarde trouwens wel gehaald,


Autotest: Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion
‘Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen’, zei oma al. Zuinig is de Polo BlueMotion zeker. Nu nog een beetje vlijt.

Volkswagen is boos. En verdrietig. De woordvoerder van het merk in Nederland, we noemen geen namen maar laten we hem voor het gemak Jacques noemen, kan zijn ergernis nauwelijks verhullen. ‘Het is bloedirritant. Heel autokopend Nederland holt, terwijl de fiscus met vlaggetjes en spandoeken langs de zijlijn staat, als een kip zonder kop achter de hybrides aan. Met als gevolg dat de Toyota Prius nu de bestverkochte auto van Nederland is. De Prius! Terwijl het ding niet eens zó’n zuinigheidswonder is en je ten opzichte van een ‘normale’ auto ontzettend inlevert qua comfort, bagageruimte, afwerking en design. En dan heb ik het nog niet eens over de milieuvriendelijkheid van het productieproces, of over de vraag wat we straks met al die accu’s moeten. Zíén mensen dat dan niet?’

Afgezien van de ongebreidelde jaloezie die hieruit spreekt, is de frustratie best te begrijpen. Zeker nu Volkswagen iets heeft om tegenover de Prius te zetten: BlueMotion. Het is feitelijk een kapstokbenaming voor allerlei technologieën die apart van elkaar niet zo spraakmakend zijn. Het is vooral bekend recept: start-stop, aangepast motormanagement, langere versnellingsbakverhoudingen, terugwinning van remenergie, lage-rolweerstand banden, en hier en daar een aerodynamische aanpassing. Het is vooral de innige samenwerking die voor superzuinige modellen moet zorgen. Er zijn inmiddels BlueMotion-versies van bijna het hele VW-gamma, tot de Caddy aan toe.

De kampioen zou de Polo BlueMotion moeten zijn. Het is om te zien een Polo als alle anderen – alleen de grille, die goeddeels dichtgemaakt is, wijkt af van het reguliere. VW claimt een verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer, waarmee hij de zuinigste vijfzitter van dit moment zou zijn; een Prius doet nog altijd 3,9 l/100 km. Nou gaapt er, zoals de Prius bewijst, nogal eens een gat tussen zo’n claim en de realiteit.

Dus stapten we sceptisch – maar vastbesloten er het beste van te maken – de auto in. En verdomd als het niet waar is: na een testroute van een kilometer of 40 stond het gemiddeld verbruik op 3,3 l/100 km. En dat was alleen omdat het laatste stukje binnensteeds was, anders hadden we met speels gemak de 3,2 gehaald. Daarbij rijdt de Polo als, eh, een Polo, zij het een zwaar verdoofde. De overbrengingen in de bak zijn zó lang en het 75-pk sterke driecilinder dieselmotortje wordt zó kort gehouden, dat je eigenlijk in elke versnelling naar power kunt zoeken tot je een ons weegt. Maar vooruit, voor opschieten is deze jongen ook niet gemaakt, daar zijn andere Polo’s beter in. Dat VW het voor elkaar krijgt een zo normale (lees: niet-hybride) en hoogwaardige auto zó zuinig te laten rijden, daar zou Toyota misschien best een beetje jaloers op mogen worden.


bron TopGear
 

van_der_P

Senior Member
Ja dat is hem, en autoweek gebruikt die afbeelding nog steeds als het over de Fabia Combi gaat. Blijkbaar ben ik zeer fotogeniek :489::D
 

van_der_P

Senior Member
In Auto Review stond ook een test van de Polo Bluemotion, in vergelijking met de Ford Fiesta.
De Polo verbruikte 1op 23.8 en de Ford 1 op 20,8. De Ford was 2500 euro duurder.

Conclusie
De overwinning gaat naar de Polo BlueMotion maar de Fiesta ECOnetic blijft prima in het spoor van de Volkwagen. De Polo beschikt over krachtige remmen en biedt volop comfort. Het testverbruik kwam met 4.2 l/100km weliswaar 0.9 liter boven het EU-verbruik uit, maar bij een rustige rijstijl in stadsverkeer lijkt een 3 voor de koma zeker haalbaar. Door zijn gunstige verbruikcijfers profiteert de Polo BlueMotion optimaal van belastingvoordelen, waardoor hij ook voor de particuliere automobilisten zeer aantrekkelijk is. De Ford moet zich op diverse onderdelen van de test gewonnen geven De Fiesta ECOnetic is minder comfortabel, heeft meer meters nodig om tot stilstand te komen en is uit kostenoogpunt bovendien minder aantrekkelijk dan de Polo BlueMotion. Zijn motor is prettiger in de omgang maar verbruikt wel meer brandstof. En vooral dat laatste telt bij zuinige auto's als deze zwaar
Bron:Auto Review

De waarde in deze test zijn in beperkte maten ook geldig voor de Fabia Combi Greenline.
Het merk dat het beste inspeelt op de energiewaarde zou wel eens het meeste auto's gaan verkopen. Zeker als de overheid dat (nog steeds)blijft stimuleren.
 

Hetzer

Forumguru
zal de komende jaren nog wel zo blijven, alle ploitiek partijen hebben dit bijna als speerpunt om de CO2 naar beneden te halen, en het wagen park te vernieuwen op neerlandswegen, dit geld trouwens ook voor de vrachtwagens
 
Hm.....
Toevallig viel mijn blik vandaag op het Fabia Combi Greenline verhaal.....
Dat lijkt mij dan wel wat, maar..... Als het eenzelfde verhaal wordt als met onze eerste Skoda, een Felicia 1.3 GLXi Combi, dan vrees ik dat de enorme voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Grootste nadeel, gebrek aan power, met name bij volle bak (en dan bedoel ik auto vol met vakantiebagage en surfgerei er bovenop). En die volle bak is alleen maar nog voller geworden, de O2 1.6i heeft toch ook wel wat moeite met de volle bak, + klapkar met 4 fietsen en het dubbele surfgerei.
Wat me trouwens nog het meest tegenvalt, de prijs die je van voor de Octaaf Green line kwijt zou zijn in combi uitvoering. 16 mille voor de Fabia en 26 mille voor de Octaaf...... en dat zijn dan nog de vanaf prijzen......
Maar goed, ik ben wel van plan om zeer binnenkort eens een proefrit te maken in die Green line combi, het concept spreekt mij wel aan, hoewel je je altijd kunt afvragen hoe "groen" je auto werkelijk is natuurlijk.

MVG, Peter
 
bij mijn wagen kreeg ik gratis zo'n ECO-driving cusrsus aangeboden, we hebben dit met een aantal van het bedrijf gedaan met de greenline versie van de octavia (vergeet mijn scout als het over zuinig moet gaan) en tijdens die cursus waren er toch chauffeurs die zeer dicht in de buurt van het opgegeven norm-verbruik kwamen hoor
het was een kwestie van anticiperen, motor afzetten bij rood licht, niet boven 2500 toeren optrekken enz....
 

hemi24

Forumguru
Leuk zo'n dergelijke Eco-cursus; dagelijkse praktijk is dat mijn O2 ongeveer 90-95% van de gereden kilometers op 100+ km/h maakt... en dus niet als zo'n cursus meestal op een verlaten test-terrein of oud vliegveld!

Als ik rondsukkel met 65km/h in de hoogste versnelling, verbruikt ook mijn "standaard" 1.6 CR TDI "slechts" 3,3 l/100km, daar is geen kunst aan... (en onder de fabrieksopgaaf).
 
eh misschien had ik dit moeten vermelden in mijn oorspronkelijk antwoord maar de cursus werd gewoon gegeven op de openbare weg, niets uitzonderlijks.....
feit blijft dat je verbruik door je voet bepaalt word, het gebruiken van cruise control was ook besparend en we hoefden echt niet rond te sukkelen, gewoon het verkeer volgen
 

Ener

Nieuw lid
Hm.....
. Grootste nadeel, gebrek aan power, met name bij volle bak (en dan bedoel ik auto vol met vakantiebagage en surfgerei er bovenop). En die volle bak is alleen maar nog voller geworden, de O2 1.6i heeft toch ook wel wat moeite met de volle bak, + klapkar met 4 fietsen en het dubbele surfgerei.

MVG, Peter

Jammer dan. 2 x per jaar op vakantie zal dus iets rustiger aan moeten. De rest van het jaar zal het meer als genoeg zijn, en scheppen met geld schelen.
 
Bovenaan Onderaan