1.2 TDI verbruikt toch ietsie meer... (45%!)

WillemJan

Forumguru
Misschien , niet geheel onbelangrijk, maar als de airco aanstaat word het start-stop systeem uitgeschakeld.
Ik heb in een Audi A3 gereden, ook met start-stop. Altijd de airco aan, en het start-stop systeem deed het gewoon.
Of is dat bij een F2 GL anders?

Groetjes... Willem-Jan
 

ronald24e

Actief lid
Daar zal menig zuinige rijder het niet mee eens zijn...alle beetjes helpen:grin:

Maar persoonlijk ga ik ook niet in de hitte zitten voor 10 euro per jaar hoor die mening deel ik wel maar het heeft wel degelijk een (geringe) invloed op het verbruik, plus dat sommige mensen iets langer voor stoplichten/files staan als anderen.....
 

hemi24

Forumguru
Als ik me niet vergis wordt de laadstatus van de accu, de motor- en de buitentemperatuur ook meegenomen het daadwerkelijk functioneren van het start-stop systeem.
 

ronald24e

Actief lid
Ik heb in een Audi A3 gereden, ook met start-stop. Altijd de airco aan, en het start-stop systeem deed het gewoon.
Of is dat bij een F2 GL anders?

Groetjes... Willem-Jan

tijdens mijn proefrit met de VW heeft de start/stop het ook niet gedaan en stond inderdaad de gehele rit de airco aan.
Ik heb me er toen niet druk om gemaakt aangezien ik alleen even wilde rijden om te kijken hoe het motortje mij beviel.
uiteindelijk denk ik toch niet veel gebruik te zullen maken van het start/stop systeem......

Maar het blijkt dus wel dat in ieder geval bij VW het systeem uit staat als de airco aan staat.
 

WillemJan

Forumguru
(...)
Maar het blijkt dus wel dat in ieder geval bij VW het systeem uit staat als de airco aan staat.

Maarreh.... Audi is toch ook VW? En daar had ik van dit verschijnsel geen last. Ik denk eerder dat Skoda dit zo heeft geintroduceerd.

Groetjes... Willem-Jan
 

ronald24e

Actief lid
tuurlijk is Audi ook VW maar misschien hebben ze onderling toch wat verschillen in de diverse toepassingen daar heb ik verder geen zicht op.
Ik weet alleen dat het start/stop systeem in de VW polo bluemotion het ook niet deed met de airco aan.....
 

quorumz

Actief lid
de dealer had tegen ons gezegd dat het start stop systeem niet werkt wanneer de airco aan staat (bij de fabia combi greenline) (en moet aan meer dingen voldoen zoals niet je rem ingedrukt houden etc)
 
Bij vw vertelde men mij dat het afhankelijk is van de situatie. oftewel hoevol zit de accu. de ene keer zou het start/stop wel werken en de andere keer niet afhankelijk van de capaciteit van de accu op dat moment.
 
bij vw vertelde men mij dat de motor op bedrijfstemperatuur moest zijn dan werkt het start/stop.

rem kan je gewoon inhouden, als je stilstaat uit de versnelling halen koppeling op laten komen dan slaat de motor af, zodra je de koppeling weer intrapt start de motor weer (bij de polo waar ik in gereden heb)
 

ronald24e

Actief lid
Schijnbaar zijn er nog wel wat voorwaarden om het systeem te laten werken......een volle accu lijkt mij ook wel handig inderdaad:)

Ik ga het denk ik eens uitzoeken op mijn gemak....
 

Neptukker

Forumguru
Schijnbaar zijn er nog wel wat voorwaarden om het systeem te laten werken......
En komt de temperatuur onder de (ik meen) 5 graden dan staat het systeem ook op non-actief. Theoretische CO² als basis voor belastingheffing is al ridicuul en het is extra absurd als je bedenkt dat een besparend start/stop systeem in de praktijk niet zo vaak actief is als in de testcycle.
 

ronald24e

Actief lid
En komt de temperatuur onder de (ik meen) 5 graden dan staat het systeem ook op non-actief. Theoretische CO² als basis voor belastingheffing is al ridicuul en het is extra absurd als je bedenkt dat een besparend start/stop systeem in de praktijk niet zo vaak actief is als in de testcycle.


Ik durf zelfs rustig te zeggen dat het systeem bij mij persoonlijk zo goed als nooit actief zal zijn.
Ik ga echt niet elke keer voor een stoplicht mijn versnelling in vrij zetten en koppeling op laten komen.......ik zal wel lui zijn maar ik zie mezelf dat echt niet doen.
En als de brug open staat schakel je normaal gesproken toch je motor wel uit dus ook daar zal er in mijn geval weinig veranderen, ik deel dus je mening maar ben er wel blij mee dat de belastingheffing aan de CO2 vasthangt aangezien het erg in mijn voordeel is:yeah:
 
Jammer dat niemand de moeite neemt om deze test eens goed door te lezen.
Voor de goede orde zet ik de feiten uit deze test eens op een rijtje:

De test stelt dat de Polo 4.8 l/km verbruikt, in tegenstelling tot de beloofde 3.3 l/km.
De testrit volgt het volgende traject:
155 Kilometer lengte, 54 km op de autosnelweg, 61 op provinciale wegen en 40 in de Stad.
Klinkt allemaal heel logisch maar als we verder lezen het volgende:
Op de snelweg rijden ze 120 km/u met een VOLGAS stuk van 20 km lengte.
De gemiddelde snelheid op dit traject is 60 km/u.

Na iedereen bij Volkswagen overstuur geholpen te hebben krijgen ze hulp van een speciale 'zuinig rij trainer' en rijden het traject met 2 polo's nog een keer alleen ZONDER het 20 km volgas stuk en wat behoedzamer.

Met een gemiddelde snelheid van 57 km/u verbruikt de Polo nu 4.01 l/km (1 op 25) en de Polo bereden door de instructeur 3.76 l/km

Als ik 1 op 25 gemiddeld haal, hoor je mij niet klagen en al met al was dit verhaal voor mij doorslaggevend om de Fabia 1.2 TDI wél te bestellen.
 

van_der_P

Senior Member
Het verbruik hangt voor een heel groot deel af van de gebruiker. Als er geen prikkel is om zuinig te rijden, dan rij je niet zuinig.
Maar als je alle kosten die autorijden met zich mee brengt zelf mag betalen, denk ik dat er anders gereden wordt, dan in die test.


Veel van die testredacteuren testen vaak dure en snelle auto's.
Laat ze eens b.v. Dacia of een instap Fabia testen. Dat kunnen ze niet.
En dat terwijl er veel mensen in dat soort auto's rijden.
Dus welke waarde heeft zo'n test, die zijn net zo onbetrouwbaar als de realiteit van verbruikcijfer die men realiseert.
 

stradje

Actief lid
De eerste Autoweek MyReview-verslagen over de VW Polo BlueMotion 1.2 TDI lijken te wijzen op een verbruik rond 1:22-24 bij normaal gebruik door "echte" bestuurders. Het gaat natuurlijk wel om nog vrij jonge motoren, dus misschien dat dat nog wat verbetert.

In de praktijk levert de vrijstelling van wegenbelastingvrijstelling en BPM en lagere bijtelling overigens VEEEEL meer besparing op dan de laatste extra kilometers per liter. 1:22 is 440 Euro/jaar duurder aan brandstof dan 1:30 en 190 Euro/jaar dan de meer realistische 1:25 waar de meesten hier denk ik rekening mee houden (bij 30.000km en een dieselprijs van 1,14). Zelfs bij 1:22 ben je trouwens zo'n 800 Euro/jaar minder aan brandstof kwijt dan een Toyota Aigo op benzine.
 

tlpeter

Actief lid
Ik rij met dit weer redelijk makkelijk al 1 op 20 met een 1.9 TDI.
Het moedwillig om zeep helpen van test waarden is niet zo moeilijk.
Een echt zuinige waarde is veel minder makkelijk.

Het is echt weer stom journalistiek om 20 km volgas te gaan rijden.
Natuurlijk rijd de auto dan niet zuinig!

Het is makkelijker op onzuinig te rijden en de schuld bij een ander neer te leggen dan zuinig proberen te rijden en dat dit dan niet lukt.
In het eerste geval lijd je geen gezichts verlies en in het tweede geval wel.
 

Wasmachineman

Forumguru
Precies. Ik denk dat de meeste echte Greenliners die prive kopen dit verbruik makkelijk halen !
De O2 Greenline-leasers daarentegen boeit het niet zoveel, vermoed ik. Ik zelf ben er ook niet echt veel mee bezig, check af en toe wel mijn BC en zie dat ik gemiddeld 1 op 17 doe.
 

tlpeter

Actief lid
Ik vind het leuk om zo zuinig mogelijk te rijden wanneer dit kan.
Ik denk dat 1 op 25 een realistisch streven is voor de 1.2
 
Bovenaan Onderaan