0w30 i.p.v. 5w30 1.8tsi

ertromp

Forumguru
Ook valt er op duitse skoda fora genoeg te lezen over de Castrol long life, deze komt er bij mij iig nooit meer in!

https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/

Beetje overdreven die verwijzing naar DLD fora. Er staan zat goede berichten over Castrol oliën ook in test gedaan door diverse DLD autobladen etc.
Kijk als je gewoon jaarlijks ververst of zeker de 15K zal ieder gerenommeerd merk voldoen en het is altijd beter dan 30K rond kachelen met welke oliesoort ook. Die waterige longlife zooi moet je gewoon geen 30K mee willen rijden.

Het lijkt wel of die Casey1234 op de Skodacommunity.de site aandelen Addinol heeft
Eerst maar eens ervaringen over de langere termijn met de Addinol en dan conclusies. Hoe zien kleppen, tandwielen geleide wielen, kettingspanners er naar verloop uit met de Addinol. Ik ben benieuwd
 

andrehj

Forumguru
Dat ben ik met je eens, ik ben ook altijd achterdochtig. Echter, er zijn een aantal factoren die mij over de streep hebben getrokken:
  1. Meetgegevens die ik ergens op een forum tegen kwam en waarbij de hoeveelheden ijzer (slijtagedelen) in de olie werden gemeten. De Addinol 0540 (en de voorganger 0546) kwamen daar erg goed uit. Dat betekent dat het met de smering wel snor zit.
  2. Hij prijst niet alleen deze Addinol aan, maar ook diverse anderen, die ongeveer gelijk presteren. Deze Addinol is echter van de goed presterende olieën één van de goedkoopste (ik betaalde vrijdag 60 euro voor 3x5 liter!), en daarom extra aantrekkelijk.
  3. Zijn betogen voor de juiste olie worden door andere experts niet onderuit gehaald (niet alleen niet op Skodacommunity.de, maar ook niet op oil-club.de).
  4. De olie heeft voldoet niet alleen aan de VW 502.00 en 505.00 norm, maar ook aan diverse andere (BMW Longlife-01, MB 229.5, Renault RN0710, Renault RN0700, Porsche A40, MB 226.5). Dan zit het met de kwaliteit echt wel snor.
Maar ik heb mij voorgenomen om de komende tijd diverse foto's te maken door mijn olievuldop, kijken of ik in de loop der tijd en na de verversingen verschil kan zien.
 
andrehj: ik betaalde vrijdag 60 euro voor 3x5 liter.

hahahaha, voor die prijs kan je nog eens een oliewissel doen. Een oliefilter kost pakweg 6 euro. Voor nog geen 25 euro een oliewissel. 5W/40 geeft betere bescherming en iedere 15K nieuwe olie.
 

ertromp

Forumguru
En nu maar hopen dat zo'n filter dezelfde specificaties heeft als OEM of een gerenommeerd merk als MANN of Mahle
Zelf zou ik echt niet besparen op zo'n cruciaal onderdeel als een oliefilter

9200000063844477.jpg

Ik weet het ik ben en blijf kritisch tot hier over 15K en liever nog langere periode onderbouwde resultaten gepost worden :D
 

Octavia32

Forumguru
@Octavia32 : Wat is jouw kilometerstand, en hoeveel olie verbruikt jouw motor?
Mijn kilometer stand is niet zo interessant (121000)omdat ik natuurlijk bij 77000 een nieuw blok heb geplaatst.
Hoe dan ook dit houd in dat mijn blok nu zo'n 44000 heeft gelopen en na de eerste olie wissel zo'n 1,5 liter.

Dus eerste longlife 30000 km nieuwe olie daarna van longlife olie naar 5w40 en nu dus de tweede 15000 km beurt met nieuwe 5W40 en heb dus over de laatste 15k 1,5liter olie verbruikt

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 
biggrin2.gif
kritisch zijn mag, ertromp . :jaja: Wel liever met argumenten. :pieker:

Ooh hier de oliefilter voor mijn auto, dezelfde filter die aan Skoda wordt geleverd met een Skoda logo. Zie link:

http://www.autodoc.nl/mann-filter/7280343?search=MANN-FILTER Oliefilter (W 712/95)

Heb inderdaad een foutje gemaakt. geen 6 euro maar 6,70 euro voor een oem-filter. hihihihi =)~

Met Bosch oliefilters zit je ook wel goed hoor. In mijn Octavia zat standaard vanuit fabriek Bosch platium bougies..:tegek:t
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik heb zeker argumenten aangegeven @Octavia TSI LPG
Zie mijn vraag naar specificaties
Daarnaast is er zoveel replica op dat mooie www in omloop kijk er gewoon goed mee uit
Zou jammer zijn als motoren schade oplopen door inferieure onderdelen of oliën waar ook bijvoorbeeld een hele handel os op Internet
Neem bijvoorbeeld Castrol waar levendig in gehandeld wordt op het www en waar veel nep van is
Mooiste zou zijn voordat die Addinol er ingegoten wordt met zo'n ander filter om de nodige motoronderdelen op te nemen betreffende conditie maar dat zal helaas niet een ieder (kunnen) doen
De OEM onderdelen en mee onderdelen hebben veel testuren gedraaid op motorproefstanden
Natuurlijk is er vanuit autofabrikanten ook een financieel gewin bij die grotere merken. Daar ben ik me zeker van bewust
 
Laatst bewerkt:
ertromp, als je een Bosch of Mann filter koopt zit je gewoon goed qua kwaliteit.

Voor replica moet je inderdaad uitkijken. Echter bij Mister Auto o Autodoc.nl krijg je de originele onderdelen. Autodoc.nl levert vanuit Duitsland tegen zeer scherpe prijzen. De autodeler is soms 3x keer zo duur.

Addinol olie heb ik geen ervaring mee. Ik probeer altijd onafhankelijke testrapporten te vinden over olie. Waar de olie echt getest is.

Ik denk dat Castrol geen slechte olie is alleen de 5W30 vind ik wat dunnetjes. Vooral in de zomer.Dus liever een 5W40.
 

Maggy

Forumguru
Interessant topic....
ik kieperde in het vorige blok ( bkd-tdi) altijd shell 5W30. Nadat mijn blok vervangen is, omdat het kapot was gegaan bij de distributiewissel, gaat er nu 0W30 in. Het vervangende blok, dat uit een Altea komt, had al 250dkm gelopen, is door de garage gespoeld/geflushed, en daarna is er 0W30 ingegaan; idd omdat VAG hier op overgestapt is.
Inmiddels zelf weer een beurt gedaan & 24000 km verder kan ik alleen maar constateren dat het prima werkt, ook in een blok met al wat ervaring. ( ik doe om de 15 een beurt met filters)

0W30 gebruik ik van Shell, professional staat er op, koop ik bij carok.nl voor ongeveer 37 € de 5 liter.
IMG_1607.PNG
Deze dus.

Edit, niet onbelangrijk, olieverbruik: ongeveer een halve liter per 15dkm.

Bas.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan