ŠKODA SCALA

zoldar

Nieuw lid
Ben nog aan het proefrijden links en rechts.

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid is erg goed. Maar een hoge auto lijkt me wel wat.

Skoda nog gebeld voor de 1.0 TSI DSG: We weten het niet, wellicht in sept. Het is een WLTP kwestie. Wat een onzin. in duitsland en frankrijk is dit gewoon configureerbaar.

Ik belde overigens voor de Kamiq, met 1.0 TSI en DSG, Want na een proefrit in een T-cross bevalt deze combinatie van hoog zitten, ruimte en lage kosten mij wel. We zullen zien.....
 

Okki

Donateur
Die Kamiq zal, gezien zijn SEAT broertje, in de zelfde prijs range als de Scala komen verwacht ik. Gezien de voorliefde voor SUV's en/of hoge instap zal die een hoop eventuele Scala klanten naar zich toe trekken.

Goedkoper kies je een Fabia, voor meer ruimte een Octavia.
Vreemde marketing strategie van Skoda met betrekking tot de Scala.

Jammer, want een opvolger voor de Rapid Spaceback was een goede keuze als die een paar duizend euro goedkoper zou zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Lancering van de Scala is mss op een verkeerd moment. Men had mss beter gewacht tot de nieuwe Octavia uitgekomen was. Voor het amper prijsverschil heb je nu een ruimere wagen, dus tja, dan is de keuze snel gemaakt voor velen.
Daarnaast is de concurrentie in dat segment ook niet mals met de gevestigde waarde.
 

AGTon

Forumguru
Skoda staat bij mij voor ruimte tegen een relatief lage prijs. Als ik denk aan Skoda dan denk ik ook altijd aan een station uitvoering.
Met de Rapid stond ik daarom al vreemd te kijken dat er geen station uitvoering was. Dit maakte Skoda een beetje goed met de liftback en spaceback uitvoering. Echter door het schrappen van de liftback is er maar één uitvoering over gebleven.

Dat de Scala tussen de Fabia en Octavia uit moet komen is in mijn optiek logisch, maar zet de lijn dan ook door in uitvoeringen. Skoda is nou een maal een merk dat zich richt op een bepaalde doelgroep / model auto's, maak van de Scala dan ook een station uitvoering zou ik zeggen. Hij doet mij nu een beetje denken aan de Nissan Pulsar (die ondertussen uit productie is), leuke wagen, maar heeft geen unieke verkoop punten.
 

Hat Waeijen

Nieuw lid
Hoi, ik rij nu 4,5 jaar een Skoda Otavia EBL 1.4 DSG naar volle tevredenheid. Inmiddels als 142.000km gereden en geen problemen op 1x nieuwe draagarmen na dan. Ik rij deze als auto van de zaak en heb inmiddels de keuze gemaakt voor een Scala 1.5 Sport Businessline. ( levering eind oktober ) De binnenruimte is nagenoeg even groot als de Octavia, echter rijd de Scala veel directer. De Octavia was naar mijn mening erg zacht geveerd, ook was het windgeruis behoorlijk, bij de Scala is dat stukken minder. Aangezien ik niet direct meer de noodzaak heb om een station te rijden, heb ik voor de Scala gekozen. Ook omdat het een nieuw model is. Ik heb ook in de 1.0 gereden en die viel ook erg mee qua vermogen en koppel. Tussen de 3 en 4 toeren is deze echt gretig en voldoende als standaard motor. Als opties heb ik het emotion pakket besteld ) panorama dak, wat gigantisch is incl. volledig LED, stoelverwarming, DAB+ en 18 inch Vega velgen. Gemiddelde levertijd voor de 1.5 is op dit moment 18 weken.
 

AGTon

Forumguru
Als opties heb ik het panorama dak, wat gigantisch is incl. v stoelverwarming,

Hier moest ik stiekem om gniffelen. U bent wat kouwelijk aangelegd? Bij de combinatie panorama dag en stoelverwarming begint het zweet al in mijn bilnaad te klotsen.

Overigens proficiat met de aanschaf.
 

Hat Waeijen

Nieuw lid
Hier moest ik stiekem om gniffelen. U bent wat kouwelijk aangelegd? Bij de combinatie panorama dag en stoelverwarming begint het zweet al in mijn bilnaad te klotsen.

Overigens proficiat met de aanschaf.

Ha ha, Panoramadak voor het ruimtelijk gevoel. Maar ik kan je vertellen dat stoelverwarming ideaal is als je smorgensvroeg in de winter in je auto stapt.
 

AGTon

Forumguru
Ha ha, Panoramadak voor het ruimtelijk gevoel. Maar ik kan je vertellen dat stoelverwarming ideaal is als je smorgensvroeg in de winter in je auto stapt.

Ik begrijp de keus. Ik heb geen ervaring met een panoramadak, maar is het daarbij niet zo dat de hoofdruimte wat minder is dan bij geen panoramadak?
 

leon-cupra

Forumguru
Skoda staat bij mij voor ruimte tegen een relatief lage prijs. Als ik denk aan Skoda dan denk ik ook altijd aan een station uitvoering.
Met de Rapid stond ik daarom al vreemd te kijken dat er geen station uitvoering was. Dit maakte Skoda een beetje goed met de liftback en spaceback uitvoering. Echter door het schrappen van de liftback is er maar één uitvoering over gebleven.

Dat de Scala tussen de Fabia en Octavia uit moet komen is in mijn optiek logisch, maar zet de lijn dan ook door in uitvoeringen. Skoda is nou een maal een merk dat zich richt op een bepaalde doelgroep / model auto's, maak van de Scala dan ook een station uitvoering zou ik zeggen. Hij doet mij nu een beetje denken aan de Nissan Pulsar (die ondertussen uit productie is), leuke wagen, maar heeft geen unieke verkoop punten.
De relatief lage prijs is toch al eventjes geleden. Een Skoda moet je al niet meer kopen om de prijs. Zie naar de kodiaq, de Karoq, nu de Scala ... geen goedkope wagens meer. Skoda is meer en meer de rol aan het overnemen van VW en dan ontbreken er uiteraard nog enkel modellen. Ze zullen proberen van de Scala de nieuwe Golf maken ...

Wat de Pulsar en de Scala gemeen hebben, is dat ze niet gekend zijn in de markt. Nieuwe modellen lanceren in een zeer competitief segment met een paar oude rotte die de markt bepalen ... zal zeer moeilijk zijn ... en dan klopt het inderdaad dat ze niet echt USP's hebben. Dan kan je in principe enkel op prijs het verschil maken, maja, laat daar nu het schoentje wringen ...
 

philippe bakker

Forumguru
Ha ha, Panoramadak voor het ruimtelijk gevoel. Maar ik kan je vertellen dat stoelverwarming ideaal is als je smorgensvroeg in de winter in je auto stapt.
Ik mis panorama dak in mijn Octavia ( die ik wel had in de vorige auto) omdat als ik op de afstandsbediening Vd poort duw ik nu niet kan zien of de poort gestart is te zakken. Dus panorama dak zou voor mij een praktisch dagelijks nut hebben
 

Hat Waeijen

Nieuw lid
Ik begrijp de keus. Ik heb geen ervaring met een panoramadak, maar is het daarbij niet zo dat de hoofdruimte wat minder is dan bij geen panoramadak?

De hoofdruimte die je bij een panoramadak inlevert is bij de scala minimaal. Wellicht ook omdat je het dak niet kan openen, dus alleen voor de lichtinval gebruikt. Of een poort van de garage ;)
 

Okki

Donateur
Panoramadak Scala is een vast glazen dak. Omdat in vergelijk met een "normaal" stalen dak de hemelbekleding ontbreekt heb je juist meer hoofdruimte met een pano-dak tov een stalen dak.
 

CharlesTucker

Forumguru
He, dat vind ik nou eens een goed idee. Ik heb zelf een panoramadak in de Octavia, en dat heb ik vooral besteld vanwege het licht en gevoel van ruimte. Het hoeft voor mij niet open te kunnen (scheelt geld en hoofdruimte, hoewel ik zelf niet zo groot ben dat ik last heb van de mindere hoofdruimte). Kennelijk heeft marktonderzoek ertoe geleid dat ze bij de Scala nu een glazen dak leveren. Overigens ben ik zowiezo blij met de Octavia, maar over een paar jaar is ook bij mij de behoefte aan ruimte waarschijnlijk wel wat minder. Dan zou ik zomaar dezelfde afweging kunnen maken als @Hat Waeijen hierboven schetst. Of iets heel anders, in dat segment is er nogal wat competitie ...
 

Okki

Donateur
Marktonderzoek? Volgens mij bieden ze dat al lang bij diverse modellen aan. In mijn Rapid zit er ook een pano dak en zelfs met mijn 2.02 mtr kan ik nog met een hoed op in de auto zitten....

Zelfs zonder pano dak was de auto ruim genoeg, maar van mijn dochter moest er een pano dak in...:arghh:
 
Skoda staat bij mij voor ruimte tegen een relatief lage prijs. Als ik denk aan Skoda dan denk ik ook altijd aan een station

Kan best dat je daar aan denkt, maar dat betekent toch niet dat ieder Skoda dan maar een station moet zijn ? Ik heb aan een hatchback meer dan ruimte genoeg en voel geen noodzaak met al die kubieke decimeters lucht rond te rijden:jaja:
 
Hier moest ik stiekem om gniffelen. U bent wat kouwelijk aangelegd? Bij de combinatie panorama dag en stoelverwarming begint het zweet al in mijn bilnaad te klotsen.
Hoezo ? Stoelverwarming kan ook uitgeschakeld worden....en panoramadak heeft aan de binnenkant een zonnescherm dan is dat echt niet zo veel warmer als zonder panoramadak
 
Ik kan mij het gevoel ook wel voorstellen alleen is dat dan echt een gevoel want een paar berichten later staat dat ie er geen ervaring met een panoramadak heeft...
 
Bovenaan Onderaan