Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

JeSko

Forumguru
Klopt @Tees , ik heb me daarom meer laten leiden door enkele met een afwijkende forummening, ipv door de grote massa ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Eigenwijze types, dát kan ik wel waarderen.
Waarschijnlijk ook omdat ik me (wat dit betreft) uitsluitend laat leiden door mijn eigen mening.
Elke gelijkenis met enige andere mening berust op toeval... :D
 

Tees

Donateur
IJsvogel vliegt!!!

1639742229153.jpg
Het werd wel eens tijd om naar de AHC te gaan, volgende week wordt het echt koud, dus goed om nu de CC2s erop te hebben. Terloops nog even het beschermroostertje voor de airco condensor erop gezet en de naafkapjes vervangen.

1639742228583.jpg
Even balanceren

1639742228127.jpg
En ze zitten erop!

Had ook nog t brandstoffilter willen doen, maar had ik geen tijd meer voor. Dan maar in februari meepakken met de jaarlijkse beurt.
 

Tees

Donateur
Nu de eerste ritjes met de CC2s gemaakt, ben er opnieuw erg tevreden over! Wat me vooral opvalt is dat ze wat stijver lijken dan de EcoContact/PremiumContacts die erop lagen (voor EcoContact5, achter PremiumContact2 (uit 2012)). Bij die Contis had ik geregeld dat ik bij een bocht in de snelweg waar een richel lag, voor m'n gevoel de banden zijdelings bewogen, niet heel vertrouwenwekkend.

Terwijl bij de CC2s (en dat had ik onder de Faab ook al bij de CCs) ik dit helemaal niet zo ervaar, die voelen veel strakker aan. Nadeel is dat je oneffenheden in de weg beter voelt, maar ze geven wel veel feedback en vertrouwen. Dit alles bij dezelfde bandenspanning trouwens. Beetje gek om te zeggen, maar de Michelins voelen gewoon sportiever aan, ondanks dat het allseasons zijn. Hoe dan ook weer een tevreden Tees.
 

Captain Hook

Forumguru
En wat dacht je van de leeftijd van het rubber?
'Vers' versus 'oud' rubber; kan ook verschil maken... Ook zal iedere fabrikant z'n eigen specifieke compound gebruiken. Allemaal kleine en grote(re) verschillen die je merkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Had ik ook aan gedacht @Captain Hook, maar de voorbanden waren maar 2-3 jaar oud, en daar voelde ik het het meest (ook wel logisch met sturende wielen). Ik schat ook in dat het te maken heeft met de stijfheid van de wang.
 

HarrieSkoda

Forumguru
En wat dacht je van de leeftijd van het rubber?
'Vers' versus 'oud' rubber; kan ook verschil maken... Ook zal iedere fabrikant z'n eigen specifieke compound gebruiken. Allemaal kleine en grote(re) verschillen die je merkt.

Dan zou je het verhaal van @Tees juist andersom verwachten! Nieuw rubber is juist flexibeler.

Het gevoel van zijdelingse beweging kan ook aan de hoogte van de wang liggen, of wat de bandenmaat exact hetzelfde?

Hoe hoger de wang, hoe meer je het gevoel kan hebben dat de band zijdelings ‘rolt’.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Yep, exact dezelfde bandenmaat. En de CC2s hebben een rubbercompound die vrij zomers is, maar zal sowieso niet harder zijn dan de EcoContacts. Sterker nog, ik zou eerder denken dat de EcoContacts een hardere rubbercompound hebben om t verbruik laag te houden.
Ik meen me ook wel te herinneren dat Michelin standaard een iets sportiever karakter heeft dan bijv Conti. Kan dus zijn dat dat is wat ik voel (en dat zal dan waarschijnlijk uit karkas/wang komen).
 

Cordoba

Forumguru
Dat was ook mijn inschatting van je verhaal @Tees of dikker rubber voor de wangen, of andere constructie (stijvere wangen) van het karkas. Nu zit er natuurlijk niet zoveel 'karkas' in de wangen, maar daarom kan het nog wel het verschil maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vandaag weer even een paar kleine klusjes gedaan aan de IJsvogel die me wat irriteerden: de motorkap rammelde aan een kant een klein beetje, dat was simpel opgelost door t rubber in de klep een slagje naar buiten te draaien. :jaja: Meteen maar weer even olie gepeild, de IJsvogel lijkt geen olie te lusten, das mooi :D

Verder de aansluitingen bij t scharnier van de bestuurdersdeur even losgehaald (was nog best even friemelen, weinig ruimte daar en als je dan niet weet of kan zien waar de vergrendeling zit...). Ik heb geregeld allerhande incidentele foutmeldingen van electronica in de bestuurdersdeur, ben bang dat t een kabelbreuk is, maar nu eerst maar even de stekkers ingespoten met contactspray, wie weet is dat al genoeg.

Maandag mag ie voor z'n eerste APK onder mijn hoede, altijd spannend! Hoop dat ie er met vlag en wimpel doorheen komt :nailbiting:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik mocht verleden week met de Up naar de APK. Bleek hij ook in een steekproef te zitten, dus dubbel (goed)gekeurd.
Hoef dus pas over 2 jaar terug! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nog een ander dingetje voor de APK morgen: ik zat nog te overwegen de uitlijning te laten checken nu ik er net nieuwe banden onder gezet heb. De oude banden vertoonden niet een heel scheef slijtage profiel of zo (en achter waren ze al 9 jaar oud en 125k km erop, voor slechts 2.5 jaar oud maar al wel op 4 mm profiel).

Is zo'n preventieve uitlijningscheck nuttig of alleen maar weggegooid geld als er geen teken van ongelijkmatige slijtage is?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar hoeveel km hadden ze voor in die periode gelopen?
Wanneer er geen rare slijtage is, waarom zou je dan toch die 50(?) euro extra uitgeven?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja, dat weet ik niet, ik heb de datum afgeleid van de DOT code, heb geen factuur van wanneer die vervangen is gekregen in de documentatie.
Ik zal eens ff kijken straks aan de hand van de APK keuringen en facturen die ik wel heb of ik ongeveer de km stand kan inschatten.

Ik heb ook t idee dat de voorbanden wat snel versleten waren, al weet ik de productiedatum niet meer 100% zeker. Misschien is t dan toch de moeite waard de uitlijning te laten controleren.
 
Bovenaan Onderaan