Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

hemi24

Forumguru
Uitlijnen is een vak wat maar weinig monteurs beheersen, dus als er bij het vervangen van de vorige banden niet echt een afwijkend slijtagebeeld naar voren is gekomen, zou ik het lekker laten; weggegooid geld naar mijn mening..!
 

EdK

Forumguru
Ik heb ook t idee dat de voorbanden wat snel versleten waren,
Voorwiel aandrijving...... en weet jij hoe de vorige eigenaar was met optrekken ?
Misschien vond hij het wel leuk de laatste tijd om met slippende banden weg te rijden...

Wel Tees zou gewoon je nieuwe banden in de gaten houden en mocht je een vreemd slijtagepatroon ontdekken dan kun je dat geld altijd nog uitgeven
 

Tees

Donateur
Leuke discussie zo heren, ga nog maar even door! Ik twijfel namelijk nog steeds :pieker:
Wat kost de uitlijning controleren trouwens? Kvind nogal wat verschillende tarieven, soms €30 voor alleen controle tot €85 voor volledig uitlijnen. Nogal een verschil...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou het gewoon doen en dan wel die van 85 euro want die kan alleen de beste zijn......:koffie:
 

brepus13

Forumguru
Ik heb mijn auto laten doen na verlaging… ik ben bij een specialist geweest die online enige bekendheid geniet (die toevallig vlakbij zit) en was daar goedkoper uit dan bij de diverse fastfitters. Leuke meevallers zijn dat :-)
 

Tees

Donateur
Fastfitters kom ik sowieso niet, die boeven moeten van m'n auto afblijven. Banden heb ik zelf vervangen, maar uitlijnapparatuur hebben we uiteraard niet bij de AHC.
Punt is ook nog: hoe weet je of jouw garage goed is in uitlijnen? Ik ben behoorlijk tevreden over mijn vakgarage, maar heb dit nog niet eerder bij hen laten doen...
 

Tees

Donateur
Voor alleen uitlijnen ga ik niet naar Breda rijden, zeker niet als ik niet zeker weet of t nodig is.
Voorlopig laat ik t denk ik maar ff (en misschien heb ik over 2 jaar spijt :-))
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat na uitlijning op nieuwe banden een auto toch vaak net even wat scherper stuurt en koersvaster is, ook al lijkt bandenslijtage geen aanleiding tot controle te geven. Als een auto op nieuwe banden staat, is het uitlijnen net wat zinvoller (duurt langer voor er weer een bandenwissel komt), en naar ik begrepen heb ook iets makkelijker (maar geen idee waarom).

Wat het uitlijnen zelf betreft: er zijn legio uitlijners die alleen de makkelijk te corrigeren zaken doen, en als het veel werk wordt (zoals een achteras uitlijnen) dan zeggen ze gemakshalve maar dat het niet kan. Dus voor je met een uitlijner in zee gaat, goed afspreken wat er onder het tarief valt en wat er buiten valt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nou, de keuze voor wel of niet uitlijnen is nu gemaakt. Ik had uiteindelijk toch gekozen voor de zekerheid van wel uitlijnen, maar tijdens de APK kwam een lekke schokdemper RV naar voren...dus die moeten nu vervangen worden en daarmee dus ook de uitlijning gedaan worden.

Duur grapje, maar tis helaas niet anders. Had volgens mij eerder in dit topic al eens gemeld dat ik een geluidje RV hoorde bij het nemen van hobbels en een wat raar gevoel op dat moment. Dat zal het dus gegarandeerd geweest zijn. Wel jammer dat dit tijdens de aankoopkeuring niet opgevallen is, maar misschien was de auto dusdanig schoongemaakt dat er toen geen olie op de schokdemper zichtbaar was.
 

Kanerr

Forumguru
Wel jammer, maar ik zou meteen alle 4 de schrokbrekers doen. Prima zelf te doen en geloof me, je krijgt er een compleet andere auto voor terug!

Ik heb het gedaan bij de Polo van mijn pa en het lijkt nu net een nieuwe auto. De dempers kosten ook niet zoveel geld als je het via autodoc bijvoorbeeld besteld. Ik had dan gekozen voor Bilstein B4 dempers, maar Sachs dempers zijn ook OE :)
 

Tees

Donateur
Mjah, ik heb de komende weken geen tijd om dit te doen. En achter zou ik nog wel te doen vinden, maar voor vind ik wel wat spannend (en kost sowieso veel tijd). De APK verloopt bovendien half februari en dit is APK-afkeur, dus ik moet het ook nog binnen een paar weken doen.

Alles bij elkaar dus maar even slikken en aftikken die rekening...
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wie/welk bedrijf de aankoopkeuring heeft gedaan, maar ik ze er zeker op aanspreken. Lekkage was misschien niet zichtbaar, maar veergedrag moet toch duidelijk verschillend zijn geweest links en rechts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja, vakgarage in de buurt van de verkoper. Had het veel liever bij m'n eigen vakgarage (die nu ook de APK doet) gedaan, maar dat wou die verkoper niet.

Ik kan ze aanspreken, maar wat win ik ermee? Ze zullen niet opeens toegeven dat ze wat gemist hebben, en ook niet geld teruggeven of zo. En tis ook al 4 maanden geleden nu, kunnen ze zich ook nog eens achter verschuilen. Als t m'n eigen garage was t een ander verhaal geweest natuurlijk.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoe de verhouding tussen verkoper en betreffende vakgarage liggen, maar als de verkoper vaker zaken doet met deze garage is het niet onmogelijk dat bewust een oogje is toegeknepen. Je kunt proberen of je een deel van de keuringskosten terug kunt krijgen, of proberen of ze een deel van de reparatiekosten willen vergoeden. Ik zou er niet heel veel energie in steken, maar proberen kan altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan