Kodiaq met een 1.5 TSI + DSG, te licht of goed te doen?

Audi A6

Nieuw lid
Goedemorgen, ik overweeg een Kodiaq te kopen. Een benzine uitvoering, met automaat (DSG dus). Ik zie dat er slechts 1 motor beschikbaar is en wel de 1.5 TSI. Ik zie dat er in Duitsland ook een 2.0 TSI beschikbaar is, helaas niet in Nederland.

Ik rij nu een A6 (2008) met een 3.0 TDI. Geen vergelijk, maar ik neem afscheid van het rijden op diesel.

Mijn vraag is of jullie goed uit de voeten kunnen met de 1.5 icm DSG? Is het vermogen toereikend en zijn er bekende technisch mankementen/kinderziekten bij deze motoren en versnellingsbakken?

Kijk uit naar jullie reacties en alvast bedankt!
 

Ericw

Forumguru
Hoi @Audi A6 ik heb dan weliswaar geen Kodiaq maar een Superb met deze motor, maar vind dat de 1.5TSI prima voldoet.
Is zeker niet ongemotoriseerd en kan met z'n 150Pk (in werkelijkheid wat meer heb ik het gevoel) en 250Nm i.c.m. een DSG goed van de plek komen.
Afgelopen zomer een 1500Kg caravan aan de haak gehad naar Z Frankrijk en ook dat ging erg goed.

Succes met je keuze!
 

CharlesTucker

Forumguru
Zelf ermee gaan rijden, lange proefrit maken!!
Objectief gezien is die 150Pk uiteraard zonder meer voldoende en kun je er prima mee uit de voeten, maar als jouw referentiekader heel anders is kan het natuurlijk altijd flink mee- of tegenvallen. Wat kinderziektes betreft, zo nieuw is die motor niet meer, ik heb hem al ruim 3 jaar in m'n Octavia, en er nog geen enkel probleem mee gehad. De mijne is wel gekoppeld aan een handbak, met DSG heb ik geen ervaring.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat een proefrit je meer duidelijkheid gaat geven.
Het is nogal persoonlijk of iets voldoet of niet.

Zelf een 1.5 TSI gehad met DSG-7 in een Touran, 1500 kg caravan, 3 tieners en 2 ouders en alle entourage die klaarblijkelijk mee moet op vakantie en dat gaat.
Bergop met 35 graden buiten 1x gehad dat ie het te warm kreeg (koelvloeistof meter in het rood). Maar dat was vooral ook omdat ik vond dat ie met gelijke snelheid de berg op zou moeten. Dat doet ie dan ook...

Maar in vergelijk met een 3.0 TDI is het natuurlijk een slappe bedoeling..
 

Audi A6

Nieuw lid
Ik denk dat een proefrit je meer duidelijkheid gaat geven.
Het is nogal persoonlijk of iets voldoet of niet.
.............

Dank voor je snelle reactie. Het is niet mijn bedoeling de motor te vergelijken met de 3.0 TDI, want het is simpelweg geen vergelijking. Meer om 150 pk te voelen die in ieder geval zijn eigenwicht vlot moet kunnen verplaatsen. Zoals jij op vakantie gaat zie ik niet gebeuren :), echter goed te horen dat de Touran het goed afging!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Testedoene

Forumguru
Het enige minpunt van deze motor lijkt tot nu toe het wat bokkig gedrag bij een koude start (als ik het zo wat lees op diverse fora) te zijn. Ik weet echter niet bij welke transmissie dat meespeelt.
Ik heb deze motor in een Octa 4 en eigenlijk is de Kodiaq niet zo veel groter en zwaarder. In de Octa 4 doet hij het allesinds zeer goed.
 

hemi24

Forumguru
@nakharry : ik denk dat je "normal" bedoelt, dat is namelijk vanaf de modeljaar 2020 helaas niet meer aan te passen...

(plaatje van het web geplukt)

skoda-superb-47_3840x2160.jpg
 

nakharry

Forumguru
Nee standaard op ECO volgens mij @hemi24 .. ik moet 2 keer drukken op de modus knop om hem op Sport te zetten en 3 keer voor Individual, maar ga van de week nog eens goed kijken.
 

hemi24

Forumguru
ik moet 2 keer drukken op de modus knop om hem op Sport te zetten

Ja, dus je auto staat standaard op "normal"; eerste keer drukken verandert namelijk niets, dan krijg je alleen het selectiescherm te zien, pas bij de 2e keer drukken verspringt de stand van "normal" naar "sport"...

En we kunnen weer on-topic! ;)
 

Audi A6

Nieuw lid
Het enige minpunt van deze motor lijkt tot nu toe het wat bokkig gedrag bij een koude start (als ik het zo wat lees op diverse fora) te zijn. Ik weet echter niet bij welke transmissie dat meespeelt.
Ik heb deze motor in een Octa 4 en eigenlijk is de Kodiaq niet zo veel groter en zwaarder. In de Octa 4 doet hij het allesinds zeer goed.

Ik had dat ook gelezen. Welke transmissie heb jij?
 

Henrik

Forumguru
Ik rij zelf ook een Kodiaq met deze motor- en bakcombinatie. Ook hier in het dagelijks verkeer eigenlijk geen klagen. Mijn rijstijl is overwegend 'sportief' te noemen, maar toch kom je eigenlijk nooit iets te kort.
Is het een sportwagen met deze combinatie? Neen, dat zeker niet. Als ik de mogelijkheid zou hebben, dan zou ik hem wel laten chippen/tunen. Maar het is een leasewagen, dus die mogelijkheid heb ik niet.
En het is ook niet perse nodig om een prettig rijdende wagen te hebben. Ook hier afgelopen zomervakantie een paar flinke passen gepakt met een caravan erachter. Ging prima.

Kortom: maak je niet druk dat het een trage auto is ofzo, het hangt inderdaad wel van je referentiekader af. Ik denk dat je objectief gaat constateren dat het voldoende is, maar qua gevoel (met name het koppel van zo'n dikke diesel is wel heel lekker) zou je even moeten wennen misschien...

Ben benieuwd hoe je de proefrit vandaag ervaart.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik had er nooit zo over nagedacht, maar dat wat "bokkige" karakter bij een koude start herken ik wel enigszins ja. Maar ik had tot nu toe altijd mezelf de schuld gegeven, vermoedde altijd dat m'n coordinatie tussen gas en koppeling 's morgens vroeg niet altijd even goed was (handbak). Komende van 10 jaar dieselen leek me dat geen hele gekke aanname, temeer daar het vaak ook wel lukt om zonder "bokken" weg te rijden als ik extra m'n best doe :)
 

elsinga

Forumguru
Hier een Kodiaq met die motor en DSG uit 2019. In de praktijk geen enkel probleem mee, ook niet met het trekken van een flinke kar. Alleen nog niet de bergen mee in geweest.

Het is geen sprintmonster, maar dat kun je met deze motor ook niet verwachten bij dit gewicht. Maar kom er gewoon vlot mee weg.
 
Bovenaan Onderaan