Kodiaq met een 1.5 TSI + DSG, te licht of goed te doen?

Ericw

Forumguru
Nog even wat praktijk spec's van mijn 1,5TSI met DSG (weliswaar in een Superb à 1470Kg) na 65.000km: 0-100km/h = 9,0sec en topsnelheid ligt rond de 230km/h (op de teller).
Al met al vind ik dit niet langzaam, maar het is inderdaad geen sprintmonster.

Wellicht dat je dit een beter beeld geeft @Audi A6 :)
Erg benieuwd naar je ervaring van de proefrit.
 

Henrik

Forumguru
Die 230 km/h kan je met de Kodiaq wel vergeten :D
Zal wel iets met de aerodynamica te maken hebben...
 

SileX

Senior Member
Hier een Sportline 1.5 met DSG.
ik heb deze wel door JD laten chippen naar ongeveer 190pk op 98 benzine. Toch wat meer power en dat maakt het voor mij een hele fijnere auto.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Dit is het verschil t.o.v. jullie "container"
0db14677c5400cdc36e8a0edbcca0dec.jpg
 
Laatst bewerkt:

BelKodi

Senior Member
Losstaand van de prestaties van een 1.5 TSI die voor veel mensen eigenlijk meer dan voldoende zullen zijn. Die ontlopen de prestaties van een Kodiaq 2.0 TDI met 150pk nauwelijks.
Losstaand van de prestaties vraag ik me vooral af of de DSG bak met de 1.5 TSI het niet veel zwaarder te verduren krijgt omdat er toch meer geschakeld zal moeten worden, en nog eens in hogere toeren.
Ikzelf ben enorm aan het twijfelen tussen beide motoren dus ben erg benieuwd naar de rij-ervaring van Audi A6 vandaag :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
@BelKodi : DSG schakelt doorgaans vrij rap op, dus ik denk niet dat er veel verschil zal zitten tussen het aantal schakelmomenten bij een 1.5TSI of een 2.0TDI (beide met 110KW)...

Wat wel verschilt is dat de TDI met ca. 40% meer koppel de bak wel degelijk zwaarder zal belasten!
 

BelKodi

Senior Member
Zorgt het surplus aan koppel er dan net niet voor dat de kracht meer lineair en ‘minder nerveus’ vrijkomt dan bij een 1.5TSI en dit dus ook zijn gevolg heeft op slijtage van de onderdelen?
 

Ericw

Forumguru
Ik rij voor het eerst met een DSG en valt me op dat hij inderdaad vlot opschakelt, maar verder vallen me het aantal schakelmomenten erg mee.
Hooguit wat sneller van de 7->6 als je vanaf hogere snelheid wat sneller wil accelereren.

Software lijkt goed rekening met het beschikbare koppel bij lage toeren te houden.
 

Testedoene

Forumguru
Ik had dat ook gelezen. Welke transmissie heb jij?
Ik heb de 1.5 TSI met een handgeschakelde bak.
Ondertussen bijna 22.000 km’s op de teller en hij rijdt geweldig lekker. Het verbruik valt mee maar mij valt vooral het lage verbruik bij autosnelwegverkeer op… deze zomer naar Frankrijk kon ik gemakkelijk onder de 6 liter blijven en dat ondanks een vrij hoge snelheid met een overvolle koffer Hij trekt ook lineair(der) op dan de 1.2 en 1.4 TSI.
Ps: dat bokkige bij koud vertrekken is maar een kwestie van een seconde of 5 (als het zich voordoet).
 
Bovenaan Onderaan