Lane assist veilig of juist gevaarlijk?

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra : ik vind dat helemaal prima, maar ben nog blijer met de forumleden die op mijn vraag naar hun ervaringen en hoe zij er mee omgaan daadwerkelijk ingaan..
Je bent nog redelijk nieuw op het forum hé. Sommige hebben een heel rare manier van reageren. Zal je nog ondervinden als je hopelijk nog wat langer op het forum blijft. Je mag nog blij zijn dat edk nog tekst schrijft. Meestal zijn het gewoon emoticons :D

en tekst zonder beeld wordt soms heel verkeerd geïnterpreteerd.
 

EdK

Forumguru
Je mag nog blij zijn dat edk nog tekst schrijft. Meestal zijn het gewoon emoticons
Dat is hoofdzakelijk bij jou hoor !!
En hoop dat me tweede uitleg hem heeft doen begrijpen dat je je rijgedrag naar die hulpmiddelen moet aanpassen of anders niet moet aanschaffen.
Pas je je niet aan dan blijf je je ergeren aan die hulpsystemen...
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de scala nu een week en 2 noodstops verder ben ik helemaal klaar met die zogenaamde veiligheidssystemen! Ik moet nu gedwongen bij elke start de lane assist en de front assist uitschakelen. Die systemen zijn echt niet goed en leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Ben zeer verbaasd dat dit a) is goedgekeurd voor de openbare weg en b) dat dit standaard aan staat ipv uit of een keuze in je startmenu. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

In het begin bij mijn Fabia III ook gehad dat front assist ingreep op bizarre momenten. Een voorbeeld: auto voor me slaat links af, dus remt af en hij wacht tot het kan, op het moment dat de auto voor me weg is, geef ik weer gas bij en op het moment dat ik het punt passeer waar de voorganger had stilgestaan gaat front assist vol in de remmen. :sterretjes: Samen wat andere slechte ervaringen leek het erop alsof de computer van het systeem veel te traag was, waardoor ik ook aan het bezinnen was hoe ik van dit gevaarlijke hulpsysteem verlost kon worden. Via het forum kwam ik erachter dat anderen dat probleem helemaal niet hadden, dus terug gegaan naar de dealer, en bleek dat mijn radar iets scheef stond gericht, waardoor de front assist 'de weg kwijt was'. Het systeem is door de dealer opnieuw uitgelijnd, en ik heb sindsdien nooit meer een ingreep gehad van het systeem (wel waarschuwingen, bijvoorbeeld voor verkeer op een rotonde dat voorlangs kruist). Ik denk dat je dus als eerste de uitlijning van het systeem bij de dealer moet laten controleren.

Wat lane assist betreft: op smalle wegen met fietsstroken, of suggestiestroken, of bij verkeersdrempels waar op de hellende vlakken strepen (zie foto hieronder) staan, raakt lane assist helemaal de weg kwijt. Wat mij betreft een systeem dat eigenlijk alleen actief zou moeten zijn vanaf zo'n 80 km/u, omdat je dan maar zelden al die bijzondere situaties treft, waar het systeem van in de war raakt.

p1010954.jpg
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Dat is hoofdzakelijk bij jou hoor !!
En hoop dat me tweede uitleg hem heeft doen begrijpen dat je je rijgedrag naar die hulpmiddelen moet aanpassen of anders niet moet aanschaffen.
Pas je je niet aan dan blijf je je ergeren aan die hulpsystemen...
Dus het is eigenlijk een privilege dat ik heb, straks voel ik mij nog vereerd :deuk:

tja, ondanks een goede rijstijl grijpt het systeem wel soms raar in, ook al ondervonden. Dus puur het rijgedrag bekritiseren is een beetje kort door de bocht. Maar je hebt natuurlijk wel een punt dat het rijgedrag van TS niet 100% volgens de regels is en het “normaal” vinden dat je een beetje afwijkt van je rijvak ... :facepalm:
 

ertromp

Forumguru
@Cordoba post effe een andere foto want om nu met minimaal 60km/h en dat is de snelheid wanneer lane assist werkt door zo’n dorpskern heen te jakkeren :nailbiting:
Ook met gele tijdelijke belijning werkt bij mij de lane assist prima
Wel heb ik de setting dat hij precies tussen twee lijnen met gelijke afstand aan elke zijde moet rijden uit staan. De correctie vindt dan plaats wanneer je te dicht naar 1 van de 2 lijnen komt.
Goede en veilige optie m.i.
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Bij mij begint ie juist te waarschuwen als ik met 25 km/u zo'n drempel met strepen nader, dat is dus precies de reden dat ik de foto plaatste. Ik denk dat dit het verschil met de simpele Fabia ten opzichte van jouw Leon is.
 

ertromp

Forumguru
We hebben het over lane assist en ik kan me niet voorstellen dat jij die op je Faab hebt
En met de drempel situatie spreek je over lane assist @Cordoba
 

kvdberge

Nieuw lid
Ik rij de Scala nu bij a 2 weken en heb er nu zo'n 1500 km mee gereden. Ik merk dat ik steeds sneller de optie Lane assist uit zet omdat ik merk dat het vrij hinderlijk is en niet bepaald mee helpt aan de veiligheid.

Ik rij vaak lange stukken en kies al snel voor de spitsstrook als deze open is. Cruise aan en beetje onderuit zitten... bij de op en afritten passeer je een schuine streep. Normaal niets mis mee maar ik schrok me rot de eerste keer dat ik er overheen reed. Niet dat ik van de weg getrokken werd, maar ik had het stuur net iets te laconiek beet. Als je niets door hebt hou je je baan niet en zit je ineens een stuk op de baan naast je... Moest even denken aan de rijinstructeur 20 jaar geleden... Het corrigerende handje aan het stuur.

Uitzetten kan in het menu, maar na elke start staat de optie weer aan. Net als Start-stop, eenmalig uit en alleen voor de rit. Ik ving iets op over een update waardoor de optie in 3 stappen instelbaar is. Heeft iemand hier al naar geïnformeerd of uit laten voeren? Ik overweeg anders om de optie (via dealer of bij een van de leden met VAGCOM) uit te laten zetten.

Hoor graag de bevindingen en opties.
Ik rij zelf in een golf 8 ook met Lane assist. Ik vind het onwenselijk en best gevaarlijk. Ik heb daarom Lane assist permanent uit gezet. Dus ook na een nieuwe start blijft het uit staan. Inschakelen kan altijd weer natuurlijk. De instellingen van aan of uit zetten blijft in het geheugen. Dat is beter, een eigen wens inschakelen of uitschakelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lane assist staat bij mij uitgevinkt - schakelt zichzelf ook gelukkig niet in.
Ik kom nogal vaak langs vluchtheuvels waar de rijbaan als een chicane omheen buigt, met witte strepen die zo'n 30-40cm (of nóg meer) uit de kant van de rijbaan liggen. Die 3 bochten per keer snij ik liefst zo krap mogelijk aan, dus met minimale afwijking van de rechte lijn. Daarmee kom ik achtereenvolgens rechts / links / rechts op of over de kantstreep waardoor de lane assist begint te muiten.
Wég ermee dus... :pardon:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben wel blij met de lane assist, mijn vrouw niet. Op mijn profiel staat ie aan, bij haar niet, ideaal.

Front-assist werkt doorgaans ook prima. Afdraaiend verkeer is inderdaad heel soms een dingetje.. In alle andere gevallen zat ik of niet goed op te letten of was ik zelf te lomp bezig (eerlijk = eerlijk), bijvoorbeeld uitvoegen tussen 2 vrachtwagens..
 
Lane assist staat voor mij aan. Ik vind het heerlijk relaxed en ik vind het niet storend als de auto op sport staat. Als ik dan krap aan wil snijden dan grijpt lane assist voor mij erg weinig in. Maar op de snelweg hoef ik lekker niet op te letten! xD
 

Canon-Eye

Forumguru
bijvoorbeeld uitvoegen tussen 2 vrachtwagens
Ik zie dat helaas wel vaker gebeuren en elke beroepschauffeur maakt het regelmatig mee dat er een personenauto tussen hem en zijn voorligger doorschiet. Bedenk als bestuurder daarbij wel dat je tijdens zo'n actie de remafstand van de vrachtwagen achter je tot minder dan de helft reduceert - en je eigen remafstand trouwens ook. Terwijl aan het einde van de afrit de tijdwinst (door niet in een eerder stadium rustig naar rechts te gaan) vast niet veel meer dan een seconde of 10, 15 zal bedragen.
Is dat het waard?:nono:
In mijn tijd als Safety/Quality manager heb ik tamelijk nare incidenten moeten onderzoeken die uit zulk soort fratsen waren voortgekomen. Mensen denken blijkbaar nog altijd dat een 40-tonner net zo soepel reageert op plotselinge koerswijzigingen en ook net zo makkelijk tot stilstand komt als hun eigen koekblikkie. Is niet zo...
 

hemi24

Forumguru
Ik ben het met je eens @Canon-Eye , helaas zie ik ook een hoop oostblokvrienden dusdanig treintje rijden met vrachtwagens dat je af en toe niet veel anders kunt, dan de auto ertussen proppen…
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt helemaal @Canon-Eye daarom noemde ik het ook al een lompe actie van mezelf. In relatie tot het topic, de front assist greep toen in en eigenlijk terecht. En ja het is dom en eigenlijk werd ik door mijn auto op mijn vingers getikt.
 
Bovenaan Onderaan