Lane assist veilig of juist gevaarlijk?

rubenket

Nieuw lid
ik heb gisteren ook mijn beklag gedaan in de garage over de lane assist. Ronduit levensgevaarlijk vind ik dit spul. Al 2 keer voor gehad dat ik bijna een fietser had omver gereden doordat ik lichtjes uitwijk, maar de lane assist dacht er anders over... ik start ongeveer 20-30 keer per dag mijn wagen en zie het dus niet zitten om die evenveel keer uit te schakelen. om nog maar te zwijgen van het irritant piepgeluid wat zegt dat ik mijn stuur moet vast nemen...
 

jurjen

Lid
Wat een toeval dat dit draadje net weer bovenaan staat. Vanochtend mijn nieuwe Scala opgehaald bij de dealer en ben me op weg naar huis helemaal rot geschrokken van dit 'feature'. Op 60-kilometerwegen móet je over de stippellijn om je tegenligger te ontwijken dus dat deed ik ook. Ik zal wel iets harder dan 60 hebben gereden, de kennelijke ondergrens waarop lane assist werkt volgens het boekje, en was er totaal niet op bedacht dat 'iets' aan mijn stuur zou gaan trekken. Ik heb e.e.a. nu volgens mij in de menu's uitgezet en hoop dat het uitgeschakeld blijft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal wel iets harder dan 60 hebben gereden
Hoeft niet hoor, als de teller 60 aanwijst, rij je in werkelijkheid rond de 56 km/u...
Snelheidsmeters wijzen structureel meer aan dan de werkelijke snelheid, conform een EEG-richtlijn uit 1977. Minder mag simpelweg niet, de mééraanwijzing is begrensd op 10% plus 4 km/u.
 

jurjen

Lid
Die 60 op de eigen teller lijkt me leidend voor het al of niet functioneren van de lane assist, die bedoelde ik dus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Precies, dat is het punt: je hoeft niet écht sneller dan 60 te rijden om er toch last van te hebben.
 

jurjen

Lid
Ik begrijp uit het instructieboekje dat ik dit &%%#$$@%&!!! systeem elke rit opnieuw uit moet zetten. Grmpfh.
 

Webloxx

Senior Member
@jurjen Met OBDeleven is Lane Assist aan te passen naar ‘Last setting’, in plaats van het actief hebben bij elke start… Zie bijlage. :D
 

Bijlagen

  • F7D5EF77-ADA6-42E8-9684-4A65E802CEA2.jpeg
    F7D5EF77-ADA6-42E8-9684-4A65E802CEA2.jpeg
    474,4 KB · Weergaven: 40

CharlesTucker

Forumguru
Op grond van wat ik hier lees, zonder zelf ervaring te hebben met lane-assist, lijkt het me een feature die op dit moment simpelweg nog niet goed genoeg is voor grootschalig gebruik. De diversiteit aan situaties die je onderweg tegen kan komen is nog te groot voor zo'n systeem om in 99.99% van de gevallen de juiste beslissing te nemen. Mijn conclusie is dan ook vooralsnog dat voor een oplettende bestuurder het systeem meer nadelen dan voordelen heeft, en soms ook wel tot gevaarlijke situaties leidt. En een oplettende bestuurder zal niet zonder reden zijn baan uit "sukkelen", en komt dus niet in situaties waarin het systeem hem zou moeten redden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hierboven diverse mensen het systeem uitzetten. En mensen die het leuk vinden om op een forum als dit te reageren zijn over het algemeen mensen die geinteresseerd zijn in hun auto en het rijden ermee.

Dat gezegd hebbende, als je om je heen kijkt zijn er ook zat mensen onderweg die helemaal niet bewust met hun auto bezig zijn, maar met hun telefoon, make-up, de kinderen of de hond op de achterbank, de koffie, de lunch, en ik heb letterlijk wel eens iemand ingehaald die zich zat te scheren (met schuim en mes, niet electrisch). Voor dergelijke types denk ik dan weer wel dat het systeem voldoende goed is om meer door die bestuurder gecreerde gevaarlijke situaties op te lossen dan nieuwe problemen te maken. Nadeel is dan wel weer dat die types waarschijnlijk nog minder oplettend gaan rijden omdat ze teveel op de techniek in de auto gaan vertrouwen.

Kortom, op zich een goede ontwikkeling, maar nog niet af. Het systeem dient op z'n minst gekoppeld te worden met een paar andere sensoren, zoals een tweede camera (voor een goed stereobeeld, wat nu gebeurt is ongetwijfeld iets "structure from motion"-achtigs, met een enkele camera) of beter nog, een fatsoenlijke LiDAR scanner. Het gaat niet alleen om binnen de lijntjes blijven, maar ook wat er zowel binnen als buiten die lijntjes gebeurt. Op grond van wat hier geschreven wordt over bijvoorbeeld die 60km/u wegen met fietsstroken aan de zijkant lijkt het me dat dat nu niet gebeurt (hoewel dat zelfs met een enkele camera al best wel mogelijk is, en een auto met front-assist of ACC heeft zowiezo nog een sensor aan boord). Hardware is er dus wel, maar de software is nog niet voldoende ontwikkeld.

Ik zie zo'n systeem ook als een voorbode voor volledig autonoom rijden, wat nog best een brug te ver is op dit moment. En voordat het zover is worden ze denk ik ingebouwd in de huidige auto's om marketing-technische redenen, het staat goed in de folder, maakt de auto "moderner".

(en voor dit soort dingen heb je best wat computerkracht nodig, en het verkrijgen van chips, specifiek grafische chips, is momenteel wel een dingetje lees ik in de diverse levertijd-topics).
 

JeSko

Forumguru
De diversiteit aan situaties die je onderweg tegen kan komen is nog te groot voor zo'n systeem om in 99.99% van de gevallen de juiste beslissing te nemen.

Zal dat dan ooit veranderen? Neen toch? Tenzij we allen zoals Tom Cruise in Minority Report in pods gaan zweven die vaste banen moeten volgen ;)

Zelf vind ik dat als je lane assist nodig hebt, met de nadruk op nodig, je opnieuw op cursus moet gaan, hoe moeilijk kan het zijn om de lijntjes te volgen en er binnen te blijven?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal dat dan ooit veranderen? Neen toch?
Ik hou het wel voor mogelijk dat snelwegen ooit veranderen in "trunk roads" waar je bij het invoegen wordt gekoppeld aan een of ander synchronisatiesysteem dat alle voertuigen op die weg met een vaste snelheid en op een vaste (en korte!) onderlinge afstand laat rijden, als een trein. Ik verwacht daarvan een flinke capaciteitsvergroting, geen vertraging meer door files, veel beter voorspelbare reisduur.

Is het dan nog leuk? Misschien niet, maar dat maakt mij tegen die tijd vermoedelijk niets meer uit.
Scootmobielen zullen daar niet aan meedoen, denk ik ... ;)
 

JeSko

Forumguru
Zucht @Peter-036 , als ik dat zo lees ben ik bang voor de toekomst, ik wil helemaal geen miepende auto die mijn sturen dan nog eens corrigeert, een medepassagier die aan mijn stuur trekt krijgt gewoon een klap op zen plaat. Ik wil tegen dan een nieuwe auto die al die troep niet heeft. Daarom, rijd wel zolang mogelijk door met mijn Sup2, mis er niks mee.
 

Captain Hook

Forumguru
'Leuk' voorbeeld van een auto met allerlei elektronische rijhulpjes, die toch niet konden voorkomen dat de auto in een maïsveld geparkeerd werd:

https://tirol.orf.at/stories/3115950/

1039415_bigpicture_367504_pkwimmaisfeld5.jpg


1039411_bigpicture_367502_pkwimmaisfeld6.jpg


:D
 

fanSkoda-VW

Donateur
De meeste 'hulpsystemen' zijn nog lang niet volwassen. Dus idd nog steeds hulpsystemen.
Ik verwacht dat ze dat pas zijn als we idd aan 'treintje rijden' doen. Te veel variabele situaties op de snelweg. In de stad praktisch onmogelijk.

Aangezien de Scala Connect is, heb ik zo soms het idee dat ik een rijdend laboratorium voor de VAG groep ben.
Dat wil zeggen dat een (groot) gedeelte van de ingrepen die ik pleeg tijdens het rijden aan de grote almachtige VAG-computer worden doorgegeven die zo aan 'deep learning' kan doen?
Is dat te gek gedacht?
En het stomme is dat ik ze er ook nog voor betaal door mijn abonnement op de verbinding met die computer.

grtss
 
Laatst bewerkt:

Roronoa

Actief lid
Zelf vind ik dat als je lane assist nodig hebt, met de nadruk op nodig, je opnieuw op cursus moet gaan, hoe moeilijk kan het zijn om de lijntjes te volgen en er binnen te blijven?

Helaas kom ik echt vaak tegen dat automobilisten bij het nemen van een bocht heel vaak de bocht te kort nemen en in andermans rijstrook komen. Komt verschrikkelijk vaak voor. Dus geef je wel gelijk dat die doelgroep terug op cursus moeten...

Ik en mijn vrouw zijn echte binnen de lijntjes rijders zoals het moet. Als ik lane-assist heb zal die dan ook meteen afstaan, want heeft echt geen meerwaarde. Zal enkel een toegevoegde waarde hebben bij lange afstanden op de snelweg in geval van vermoeidheid.
 
Bovenaan Onderaan