Op grond van wat ik hier lees, zonder zelf ervaring te hebben met lane-assist, lijkt het me een feature die op dit moment simpelweg nog niet goed genoeg is voor grootschalig gebruik. De diversiteit aan situaties die je onderweg tegen kan komen is nog te groot voor zo'n systeem om in 99.99% van de gevallen de juiste beslissing te nemen. Mijn conclusie is dan ook vooralsnog dat voor een oplettende bestuurder het systeem meer nadelen dan voordelen heeft, en soms ook wel tot gevaarlijke situaties leidt. En een oplettende bestuurder zal niet zonder reden zijn baan uit "sukkelen", en komt dus niet in situaties waarin het systeem hem zou moeten redden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hierboven diverse mensen het systeem uitzetten. En mensen die het leuk vinden om op een forum als dit te reageren zijn over het algemeen mensen die geinteresseerd zijn in hun auto en het rijden ermee.
Dat gezegd hebbende, als je om je heen kijkt zijn er ook zat mensen onderweg die helemaal niet bewust met hun auto bezig zijn, maar met hun telefoon, make-up, de kinderen of de hond op de achterbank, de koffie, de lunch, en ik heb letterlijk wel eens iemand ingehaald die zich zat te scheren (met schuim en mes, niet electrisch). Voor dergelijke types denk ik dan weer wel dat het systeem voldoende goed is om meer door die bestuurder gecreerde gevaarlijke situaties op te lossen dan nieuwe problemen te maken. Nadeel is dan wel weer dat die types waarschijnlijk nog minder oplettend gaan rijden omdat ze teveel op de techniek in de auto gaan vertrouwen.
Kortom, op zich een goede ontwikkeling, maar nog niet af. Het systeem dient op z'n minst gekoppeld te worden met een paar andere sensoren, zoals een tweede camera (voor een goed stereobeeld, wat nu gebeurt is ongetwijfeld iets "structure from motion"-achtigs, met een enkele camera) of beter nog, een fatsoenlijke LiDAR scanner. Het gaat niet alleen om binnen de lijntjes blijven, maar ook wat er zowel binnen als buiten die lijntjes gebeurt. Op grond van wat hier geschreven wordt over bijvoorbeeld die 60km/u wegen met fietsstroken aan de zijkant lijkt het me dat dat nu niet gebeurt (hoewel dat zelfs met een enkele camera al best wel mogelijk is, en een auto met front-assist of ACC heeft zowiezo nog een sensor aan boord). Hardware is er dus wel, maar de software is nog niet voldoende ontwikkeld.
Ik zie zo'n systeem ook als een voorbode voor volledig autonoom rijden, wat nog best een brug te ver is op dit moment. En voordat het zover is worden ze denk ik ingebouwd in de huidige auto's om marketing-technische redenen, het staat goed in de folder, maakt de auto "moderner".
(en voor dit soort dingen heb je best wat computerkracht nodig, en het verkrijgen van chips, specifiek grafische chips, is momenteel wel een dingetje lees ik in de diverse levertijd-topics).