Afko's (afkortingen)

MarkN

Actief lid
Ik zit driftig veel topics te lezen maar dit wordt ernstig bemoeilijkt door de hoeveelheid aan afkortingen die er in staan.
VAG dat snap ik wel :D maar van de rest wordt ik best wel een beetje :sterretjes:

Is er ergens een lijstje met op gesorteerd alfabet verklarende afkortingen?
 

EdK

Forumguru
Misschien een mooie reden om je eigen afkortingen topic te beginnen.
En dan wel Skoda gerelateerde afkortingen mbt de elektronica etc die erin zit...:koffie::pieker:
 

Tees

Donateur
In dat topic zie ik wel de meeste voor-hier-specifieke afkortingen langskomen. Snap ook wel dat er mensen zijn die niet begrijpen dat RR voor Roomster staat (heeft mij ook lang gekost...). Maar welke afkortingen mis je dan nog of begrijp/ken je niet @MarkN?

Electronica zoals Ed zegt is misschien idd wel een lastige, ik zal er met een paar beginnen:
ECU: Electronic Control Unit, ook wel bekend als motormanagement of motorregelapparaat
LA: Lane Assist
TA: Traffic Assist
(A)CC: (Adaptive) Cruise Control
ESP: Electronic Stability Program
ABS hoef ik niet meer uit te leggen toch?
 

JeSko

Forumguru
Vreemd overigens ik had gezocht op afkortingen maar dit kwam niet naar boven.....

Wellicht heb je gezocht in titels alleen, en dan is het een gemankeerde zoekmachine, ik zoek altijd zonder in titels alleen aan te vinken, dan is het vaak nog zoeken naar een speld in een hooiberg maar je komt er wel, vroeg of laat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zag daar ASR verklaard als Anti-SlipRegeling.
Volgens mij klopt dat niet, want ASR kan helemaal niet voorkomen dat de auto in een slip raakt. Dat is dus een misleidende term.
Het systeem voorkomt dat een aangedreven wiel doorslipt en dat is iets fundamenteel anders: AandrijfSlipRegeling dus... en dat klopt dan weer wel met de Engelse term.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zag daar ASR verklaard als Anti-SlipRegeling.
Volgens mij klopt dat niet, want ASR kan helemaal niet voorkomen dat de auto in een slip raakt.
Het systeem voorkomt dat een aangedreven wiel doorslipt en dat is iets fundamenteel anders: AandrijfSlipRegeling dus... en dat klopt dan weer wel met de Engelse term.
... wat de BOVAG erover zegt...

Niemand zegt toch ook dat "de auto in een slip raakt" als er gesproken wordt "Anti Slip Regeling"?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik maak verschil tussen slippen en doorslippen - kwestie van een wat striktere interpretatie misschien...

Als een auto wordt aangeprezen met antislipregeling, dan zou een voor de hand liggende misvatting kunnen zijn dat deze de auto zou moeten behoeden voor slippen (als: in een slip geraken). Dáárvoor is echter het ESP bedoeld.
Die BOVAG-tekst illustreert trouwens in allerlei vormen dat het in het bijzonder ging om het doorslippen van 1 aangedreven wiel tegen te gaan.
 

Okki

Donateur
BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders, wat dan weer een lastige afko is.

:)
 

Tees

Donateur
Misschien nog een goede aanvulling op het ESP-ASR verhaal: ASR zorgt dus dat de aangedreven wielen (elk afzonderlijk) niet gaan doorslippen (correct @Canon-Eye), en functioneert dus alleen in de rijrichting, en ESP zorgt voor algehele stabiliteit (dus zowel rijrichting als zijdelings) en daarom is ASR (en ABS) altijd onderdeel van ESP.
 

Erik1977

Forumguru
Wrijving is in de natuurkunde het verschijnsel waarbij weerstand ontstaat wanneer twee oppervlakken langs elkaar schuiven, terwijl ze tegen elkaar aan gedrukt worden. Wrijving kan leiden tot vormverandering en warmteproductie. Wrijving kan overwonnen worden door een kracht. De tegenkracht is de schuifkracht tussen de twee oppervlakken. De schuifkracht leidt zoals elke kracht tot een "versnelling". Omdat de schuifkracht altijd in tegengestelde richting van de beweging werkt, leidt wrijving altijd tot "negatieve versnelling" ofwel: vertraging. Een bewegend voorwerp, dat alléén wrijving en verder geen andere krachten ondervindt, gaat dus steeds langzamer bewegen tot het stil staat.


Vectorvoorstelling van de schuifkracht op een blok die ontstaat omdat er een trekkracht op werkt en er schuifweerstand optreedt. De normaalkracht en zwaartekracht zijn ook aangeduid.
Soms wordt abusievelijk van wrijvingskracht of weerstandkracht gesproken als schuifkracht wordt bedoeld.

Negatieve wielslip is wanneer een blokkerend wiel stil staat terwijl het voertuig nog wel voort beweegt. Positieve wielslip is wanneer een wiel al spinnend rond draait. Hier komt het begrip wielslip vandaan.
 
Bovenaan Onderaan