Afko's (afkortingen)

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door MarkN, 07-03-2021.

  1. MarkN

    MarkN Actief lid

    Ik zit driftig veel topics te lezen maar dit wordt ernstig bemoeilijkt door de hoeveelheid aan afkortingen die er in staan.
    VAG dat snap ik wel :D maar van de rest wordt ik best wel een beetje :sterretjes:

    Is er ergens een lijstje met op gesorteerd alfabet verklarende afkortingen?
     
    Joman vindt dit leuk.

  2. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Waar staat de N in MarkN voor dan?
     
    Rataplan, CDK, Ericw en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. JeSko

    JeSko Forumguru

  4. MarkN

    MarkN Actief lid

    Dat hoef ik jou niet aan je 'Neus' te hangen.:D
     
  5. MarkN

    MarkN Actief lid

  6. EdK

    EdK Forumguru

    Misschien een mooie reden om je eigen afkortingen topic te beginnen.
    En dan wel Skoda gerelateerde afkortingen mbt de elektronica etc die erin zit...:koffie::pieker:
     
  7. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    De kortste klap is meestal gewoon vragen wat er bedoeld wordt.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  8. Tees

    Tees Forumguru

    In dat topic zie ik wel de meeste voor-hier-specifieke afkortingen langskomen. Snap ook wel dat er mensen zijn die niet begrijpen dat RR voor Roomster staat (heeft mij ook lang gekost...). Maar welke afkortingen mis je dan nog of begrijp/ken je niet @MarkN?

    Electronica zoals Ed zegt is misschien idd wel een lastige, ik zal er met een paar beginnen:
    ECU: Electronic Control Unit, ook wel bekend als motormanagement of motorregelapparaat
    LA: Lane Assist
    TA: Traffic Assist
    (A)CC: (Adaptive) Cruise Control
    ESP: Electronic Stability Program
    ABS hoef ik niet meer uit te leggen toch?
     
  9. JeSko

    JeSko Forumguru

    Wellicht heb je gezocht in titels alleen, en dan is het een gemankeerde zoekmachine, ik zoek altijd zonder in titels alleen aan te vinken, dan is het vaak nog zoeken naar een speld in een hooiberg maar je komt er wel, vroeg of laat.
     
  10. MarkN

    MarkN Actief lid

    Dat zou best kunnen @JeSko
    Zal het eens in de gaten houden.
     
  11. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Bij onze concullega’s staan een aantal interessante afkortingen (2011-2012)

    ...of mag ik dag niet melden hier, dan haal je het maar weg @RichTrip ;)
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik zag daar ASR verklaard als Anti-SlipRegeling.
    Volgens mij klopt dat niet, want ASR kan helemaal niet voorkomen dat de auto in een slip raakt. Dat is dus een misleidende term.
    Het systeem voorkomt dat een aangedreven wiel doorslipt en dat is iets fundamenteel anders: AandrijfSlipRegeling dus... en dat klopt dan weer wel met de Engelse term.
     
  13. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    ... wat de BOVAG erover zegt...

    Niemand zegt toch ook dat "de auto in een slip raakt" als er gesproken wordt "Anti Slip Regeling"?
     
  14. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik maak verschil tussen slippen en doorslippen - kwestie van een wat striktere interpretatie misschien...

    Als een auto wordt aangeprezen met antislipregeling, dan zou een voor de hand liggende misvatting kunnen zijn dat deze de auto zou moeten behoeden voor slippen (als: in een slip geraken). Dáárvoor is echter het ESP bedoeld.
    Die BOVAG-tekst illustreert trouwens in allerlei vormen dat het in het bijzonder ging om het doorslippen van 1 aangedreven wiel tegen te gaan.
     
  15. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders, wat dan weer een lastige afko is.

    :)
     
  16. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja je zegt het al " IK "
     
  17. RichTrip

    RichTrip Forumguru Moderator

    Waarom zou dit niet mogen?
     
    MarcoO2 en EdK vinden dit leuk.
  18. Tees

    Tees Forumguru

    Misschien nog een goede aanvulling op het ESP-ASR verhaal: ASR zorgt dus dat de aangedreven wielen (elk afzonderlijk) niet gaan doorslippen (correct @Canon-Eye), en functioneert dus alleen in de rijrichting, en ESP zorgt voor algehele stabiliteit (dus zowel rijrichting als zijdelings) en daarom is ASR (en ABS) altijd onderdeel van ESP.
     
  19. Erik1977

    Erik1977 Forumguru

    Wrijving is in de natuurkunde het verschijnsel waarbij weerstand ontstaat wanneer twee oppervlakken langs elkaar schuiven, terwijl ze tegen elkaar aan gedrukt worden. Wrijving kan leiden tot vormverandering en warmteproductie. Wrijving kan overwonnen worden door een kracht. De tegenkracht is de schuifkracht tussen de twee oppervlakken. De schuifkracht leidt zoals elke kracht tot een "versnelling". Omdat de schuifkracht altijd in tegengestelde richting van de beweging werkt, leidt wrijving altijd tot "negatieve versnelling" ofwel: vertraging. Een bewegend voorwerp, dat alléén wrijving en verder geen andere krachten ondervindt, gaat dus steeds langzamer bewegen tot het stil staat.

    [​IMG]
    Vectorvoorstelling van de schuifkracht op een blok die ontstaat omdat er een trekkracht op werkt en er schuifweerstand optreedt. De normaalkracht en zwaartekracht zijn ook aangeduid.
    Soms wordt abusievelijk van wrijvingskracht of weerstandkracht gesproken als schuifkracht wordt bedoeld.

    Negatieve wielslip is wanneer een blokkerend wiel stil staat terwijl het voertuig nog wel voort beweegt. Positieve wielslip is wanneer een wiel al spinnend rond draait. Hier komt het begrip wielslip vandaan.
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  20. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Omdat de link naar een ander forum voor sommige leden wat gevoelig/pijnlijk kan zijn...
     

Deel deze pagina