Kodiaq vragen en weetjes

Desperado

Forumguru
Nee, de computer kijkt naar tijd en kilometers en misschien heeft temperatuur van de olie er ook invloed op, maar bijvullen niet.
 

hemi24

Forumguru
Er wordt naar meer zaken als tijd en kilometers gekeken, maar helemaal volgen kan ik het nog niet!
Alle VAG-wagens die ik tot nu toe heb gehad, telden ondanks variabele service interval gewoon netjes terug van 30k naar 0 (voor zowel de olie als de service).

Zo ook mijn Kodiaq over de eerste 30k, echter...

Eind December de eerste service uit laten voeren en bij ophalen stonden zowel de Olie als de Onderhoud terug op 30k;
2e week Januari stond de Olie op 26.600 en de Onderhoud op 29.100 (verschil 2.500);
4e week Januari stond de Olie op 27.800 en de Onderhoud op 27.800 (verschil 500);
1e week Januari stond de Olie op 26.300 en de Onderhoud op 28.000 (verschil 1.700);

Aantal km's en dagen v.w.b. het onderhoud telt daarbij netje af t.o.v. laatste service, maar het interval voor de olie schommelt vooralsnog heen en weer.
Ik ben heel erg benieuwd waar dit eindigt v.w.b. de volgende service; ik ga het in elk geval voor de grap eens bijhouden!
 

Niek_J

Forumguru
Ik heb hiervoor 2 x een Audi A4 gehad en beide keren inderdaad olieverbruik. Was ook vrij normaal hoorde ik van de garage dat deze auto's een redelijk verbruik hebben. Met name als ik met de caravan had gereden was het eigenlijk altijd raak.
 

hemi24

Forumguru
@Niek_J : waarschijnlijk spreek je dan het vermogen normaalgesproken juist té weinig aan, dan vervuilt de motor inwendig iets en zal deze zodra er echt vermogen wordt gevraagd wat meer olie meenemen richting verbrandingskamers.

Er bestaat ook niet zoiets als een motor die géén olie verbruikt, dat kan technisch gezien simpelweg niet. Dit aangezien er altijd iets op de cilinderwanden zal zitten en dit in de verbranding mee zal worden gevoerd.
Als het oliepeil niet zakt tussen servicebeurten in, betekend dit dat je bijmenging hebt van ander zaken (brandstof, condens, etc.).
 

Desperado

Forumguru
Dit aangezien er altijd iets op de cilinderwanden zal zitten en dit in de verbranding mee zal worden gevoerd.
Maar dat hoort maar heel weinig te zijn. Daarom heb je olieschraapveren. Olie hoort niet mee te verbranden.
Normaal gesproken zou je dat bijna niet moeten merken bij het peilen.
 
Kan je het start-stop systeem uitzetten (ook al moet je het bij elke rit terug opnieuw '(des)activeren'). En indien niet, is dit wel mogelijk via -ken juiste terminologie niet- maar die 'chip tuning' op te lossen, of vraag ik dat best in het betreffende tuning draadje misschien...
 

SileX

Senior Member
Of je haalt het stekkertje van je accu los. Dan staat het gewoon uit - wil je het weer aan, zet je het stekkertje er weer aan.

Ik heb het permanent laten wegschrijven met software van JD, tevens ook cilinder uitschakeling.
 

SileX

Senior Member
Zeker - Hij doet nu ongeveer 200pk op 98/e5 - blok komt veel beter tot zn recht - tussenacceleraties zijn enorm verbeterd.
Heel, heel tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Acid
Sinds vorige week mijn Kodiaq, nog niet heel uitgebreid tijd gehad om alles door te spitten en nog nauwelijks kunnen rijden. Wel al een aantal vraagjes die jullie zo snel weten:

- Travelassist knop op stuur: Moet ik die iedere keer dat ik ga rijden opnieuw aanzetten zodat lane assist e.d. (side assist, etc) ingeschakeld worden? In settings staan deze functies individueel aangevinkt, maar lijkt er op dat ik TA ook moet activeren voordat ze actief worden (was lastig testen met deze wegen nu). Zou best omslachtig zijn om steeds opnieuw aan te moeten zetten.
- ACC icm verkeersbordenherkenning: volgens dealer was deze combinatie niet uit te zetten. Maw alleen ACC icm verkeersbordenherkenning. Klopt dit? Kan me voorstellen dat je voor ACC niet altijd verkeersbordenherkenning aan wilt hebben staan en dus de mogelijkheid om dat uit te zetten.
- ACC: pas 1 keer meegespeeld, maar leek er op dat ik snelheid niet met 1km per tik omhoog kon zetten, klopt dat? Knop op zijkant hendel vermindert snelheid met 1 km bij zowel omhoog als omlaag klikken!
- Drive mode select: klopt het dat hij laatste keuze niet automatisch onthoudt/opslaat? Bij nieuwe rit staat deze weer op standaard insteling. Ook onhandig.
- Mirror link gsm (android): klopt het dat als je gekoppeld bent je Google maps alleen via auto kunt bedienen en niet meer op tel? (lukte mij iig niet) Ook redelijk irrirant.
- Had nog iemand een link voor de opzetstukjes voor de koven onder de voorste stoelen. Afwerking ziet er iid niet uit.

iemand nog een goede link met high-level instructieboekje?

Thanks,
Jankees
 
@Jankees Als je de ACC hendel naar je toetrekt gaat de snelheid met 1km omhoog
In de menu bij ACC heb je 2 nieuwe vinkjes bij gekregen 1 voor de borden en 1 voor de rotondes, etc. Als je de borden herkenning aan heb wordt rijden op de Nederlandse snelwegen een unieke ervaring:) Want elke keer als de snelheid veranderd (herkent ook de matrix borden) gaat de snelheid omhoog of omlaag. systeem herkent de tijdrestricties niet dus gaat de snelheid naar 130..
Met carplay kan je via je telefoon instructies geven, android ken ik niet.
Drive mode select staat bij mij op sport en deze onthoud de auto. Ik heb het niet nog een keer hoeven in te geven.
Travel assist is geen verbetering tov vorige versie. Deze moet je elke keer aanzetten (ook als je remt). Voordeel is wel als je op travel assist klink gaan ACC en Line assist aan op je snelheid opdat moment. Dit is wat mij betreft wel een verbetering.
 

hemi24

Forumguru
Drive mode select staat bij mij op sport en deze onthoud de auto. Ik heb het niet nog een keer hoeven in te geven.

Lijkt me stug, want volgens mij ben jij dan de eerste met een model na 2020 waarbij dit gebeurt...
Bij het starten krijg je nog wel even de kleur van de interieurverlichting van de laatste rit, maar daarna staat Drive Mode toch echt weer op "Normaal"...
 
ACC: de vinkjes voor de borden en rotondes dus uit? Of is die van rotondes wel handig?
Dus als ik lane assist aan wil hebben moet ik perse travel assist aanklikken? Dan gaat dus ook ACC aan... wat als ik alleen lane assist wil en geen ACC??
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan gaat dus ook ACC aan... wat als ik alleen lane assist wil en geen ACC??
Kun je de ACC dan niet gewoon uitzetten met een knoppie op de stengel (of bij een aparte stengel: deze van je af duwen)?
Of anders: gewoon geen snelheid instellen, want dan doet-ie toch ook niets?
 
Bovenaan Onderaan