Regelmatig foutmeldingen

Snoete

Lid
Ik heb ik denk ik geluk gehad dat ik de laatste grote update heb aangevraagd voor het afleveren van de auto en op diezelfde dag ook de kleine update met de Wireless Android Auto update binnen kreeg via eSIM.
 

mmarkvoort

Actief lid
Ik ga maar eens even informeren bij de dealer.

Hie werkt het Wireless Ansroid Auto nu precies? Via Wifi?
Heb je dan wel data? Als ik verbind met Wifi heb ik geen mobiele data meer.
 

Rataplan

Forumguru
Kan mij ook voorstellen dat Skoda de grote MIB3 updates bij de dealers laat doen om te voorkomen dat 'ie "bricked".

Overigens heb ik toen ook de laatste software erop laten zetten vlak voor aflevering van de auto. Ik wil sowieso binnenkort naar de dealer om de soundmodul eruit te laten schrijven en dan meteen een update te laten uitvoeren, maar ik wacht nog even op een nóg nieuwere versie want de auto doet het goed.

Want anders blijf je aan de gang als je telkens de nieuwste software wilt hebben. ;)
 

mmarkvoort

Actief lid
Ja qua Bricken heb je een punt. Zal de dealer eens contacten.

Wat bedoel je precies met soundmodul eruit laten schrijven?

Dit is mijn 1e VAG auto, dus ik weet nog niet wat je allemaal kunt laten programmeren. Wel gehoord dat er een heleboel mogelijk is.
 

Snoete

Lid
Heb de dealer voor het afleveren ook gevraagd naar het inprogrameren van een geheugenfunctie voor Lane- en Front assist.
Dat die dus niet bij elke rit uitgeschakeld hoeven te worden. Maar dat willen ze niet .
 

Tees

Donateur
Bricken via OTA zou geen probleem hoeven zijn, Android updates op smartphones worden ook gewoon OTA gedaan, er zijn voldoende controlemechanismes (hashes e.d.) om de integriteit van een gedownload bestand te verifieren. Eerder zou het denk ik zijn dat het om nogal grote bestanden gaan, die via OTA te lang erover doen om gedownload te worden. En in gebieden met matig of slecht bereik (die er in Nederland ook nog genoeg zijn) zou dan die download continu misgaan.
@Snoete ik denk dat er wel genoeg VCDS-genieen hier aanwezig zijn die dat voor je kunnen programmeren.
 

jongetje

Forumguru
@Tees Het grappig van een auto is dat die zich (regelmatig) verplaatst. Dan zou je de update tijdens het rijden of als je ergens anders bent ook kunnen downloaden. Dat vind ik dus een vreemd argument. Elke keer de dealer bellen, langsrijden, een monteur een uur bezighouden, kop koffie (en dan nog de tijd van de klant) kost ook gewoon geld.

En geef anders de optie om het met een USB stick te doen als de grote echt een argument is.
 

Tees

Donateur
Het is natuurlijk wel zo dat er altijd een risico op softwarematige schade (om maar even een Nederlandstalig equivalent voor bricken te noemen :-)) is bij updates van software. Bij afdoende voorzorgsmaatregelen (zoals hash-controle, bepaalde parameters (voldoende accuspanning, auto in rust, etc) is die kans klein, maar nooit nul. De dealer is natuurlijk beter uitgerust om dit weer te herstellen als dat gebeurt dan de gemiddelde autobezitter. Ik denk dat dit een kwestie van imago-controle is, want stel dat er elk jaar van een x aantal auto's de MIB hierdoor uitvalt, is dat natuurlijk geen goed nieuws.

En laten we wel wezen, 99% van de autobezitters interesseert het voor geen meter of die update wel of niet uitgevoerd wordt, en zo ja, wanneer dan. Vrijwel alle nieuwe auto's komen elk jaar of elke 2 jaar bij de dealer, dus dan voert die de update uit in het reguliere onderhoud, en kost het weinig extra tijd voor zowel klant als monteur. Het wordt pas vervelend als bepaalde functies niet goed werken die wel beloofd zijn bij verkoop. En helaas is dat steeds vaker voorkomend de laatste jaren...
 

Snoete

Lid
@Snoete ik denk dat er wel genoeg VCDS-genieen hier aanwezig zijn die dat voor je kunnen programmeren.

Snap ik, alleen bij een Leasebak doe ik dat liever alleen via de dealer.

(Vreemd dat Skoda je dwingt om met Lane- en Front-assist rond te rijden. Ik rij best nauwkeurig maar elke keer die piep wanneer je te dicht bij de middenstrook komt of een auto voor je die opeens afslaat vindt ik niet handig).


Er zijn volgens mij veel Octavia IV bestuurders van het eerste uur die op dit moment problemen ondervinden met allerlei meldingen of uitvallende veiligheidssystemen. Het zou Pon of de dealer sieren wanneer die zelf contact opneemt voor het uitvoeren van die grote software updates of zelfs wanneer nodig het vervangen van hardware.
 

mmarkvoort

Actief lid
Net gebeld naar de dealer. Woensdag kan ik hem neerzetten en gaan ze kijken of ze hem kunnen updaten voor me.
Heb aangegeven dat de Bluetooth connectie niet altijd verbinding maakt.

Heb nu versie 1664. Hopelijk kan ik ook naar minimaal 1788 zoals de heren hier eerder lieten zien.

@Rataplan kun je me nog aangeven wat je bedoelt met Soundmodule laten uitschrijven?
En zijn er nog andere zaken waar ik om zou kunnen vragen die handig zijn?
 

Rataplan

Forumguru
Voor wat betreft ‘koudwatervrees’; nodig of niet, maar bij een dealer wordt een auto voorzien van bordjes dat ‘ie aan het updaten is. Dat collega’s geen gekke dingen doen met desbetreffende auto.

@mmarkvoort ik heb een RS en deze heeft (helaas) een Soundmodul. De RS is technisch gelijk aan de Golf GTI. Deze auto’s mogen door Europese regelgeving niet meer mooie uitlaatgeluid maken met van die kenmerkende DSG scheten. Niet een asociale brulpijp, maar net dat beetje meer dan een standaard Octavia of Golf. Om toch een beetje sportiviteit qua geluid aan de inzittende te geven hebben ze een Soundmodul geplaatst. Het heeft wel iets, maar toch nèt te nep.
 
.......
Vreemd dat Skoda je dwingt om met Lane- en Front-assist rond te rijden. Ik rij best nauwkeurig maar elke keer die piep wanneer je te dicht bij de middenstrook komt of een auto voor je die opeens afslaat vindt ik niet handig......

Ik zit met iets soortgelijks, elke keer de limiter activeren ipv cruise. Heel irritant

Verder (nog) geen issues ondervonden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Smeeuwis

Donateur
Is algemeen bekend op Duitse fora. Toen mijn auto werd afgeleverd kreeg deze de meest recente software (versie 1668) update. Ik heb nagenoeg nergens last van, enkel dat de telefoon niet meteen koppelt en dat het belvolume vol luid blijft staan. Fijn als je ergens bent en er een appje of telefoontje binnenkomt. Mijn vrouw en ik hebben allebei dit probleem, allebei een iPhone.

Kan ik bevestigen, vanavond getest, zit in A2DP. ZIe deze post:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/belsignaal-naar-max-bij-bluetooth-verbinding.40176/#post-922780
 

jongetje

Forumguru
Je moet voor de update van Software wél naar de dealer en duurt inderdaad minstens een dagdeel.
De update over de air zijn kleine updates als aanpassingen aan de navigatie.
Precies dit dus. Al kreeg ik bij verschillende mensen bij verschillende dealers verschillende antwoorden maar dit is voor zover ik weet de juiste. En VAG dealers zijn erg terughoudend met het updaten omdat dit blijkbaar weleens fout kan gaan.
 

MRNX

Forumguru
Kan ik ergens opzoeken wat de meest recente software is? Als ik mijn O4 in maart krijg, wil de dealer de nieuwste software installeren, dat heb ik al gevraagd.

Ik ga ervan uit dat de dealer inderdaad beschikt over de meest recente info, maar ik weet ook dat de welwillendheid, kennis en kunde tussen de verschillende dealers nogal verschilt...
 

mmarkvoort

Actief lid
Net de auto weer opgehaald. Beetje teleurstellend wel want hij is wel geüpdatet, maar alleen maar van 1664 naar 1668.
Ik had de foto van @coppe218 nog wel nagestuurd maar helaas.

Tot nu toe verbond de Bluetooth wel netjes, maar helaas zo geen Wireless Android Auto dus.
Ze hadden ook nog een terugroepactie uitgevoerd. De WPA 97EQ. Verder staat er niet bij wat dat inhoud. Is dat nog ergens terug te vinden?
 

MRNX

Forumguru
Dat bedoel ik dus.... niet de meest recente.... daar zou ik ook van balen. Hebben ze niets hierover gezegd?
 

mmarkvoort

Actief lid
Ik zag het natuurlijk pas toen ik weer in de auto zat.
Wil ook niet meteen een zeurpiet zijn natuurlijk. Deze dealer heeft de auto niet geleverd. Gaat hier wel in onderhoud dus ik was al wel blij dat ze wilden helpen.

Maar het blijft wel raar dat ze niet de laatste pakken. Hopelijk kunnen we het in de toekomst zelf.
 
Bovenaan Onderaan