Het grote Superb iV topic

DommelBelgium

Forumguru
Ik denk dat dat allemaal pas werkt nadat je je in de wagen zelf ook geregistreerd hebt (ik herinner me iets waarmee je ook de beide sleutels moest hebben) ... Ik herinner me bovendien ook dat je aan dealer kopie rijbewijs moest geven om volledige functionaliteit te hebben (waaronder die locatiebepaling denk ik).

Geduld is een schone deugd ... maar ik begrijp je wel ;)
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik heb ook een vraagje :

Met onze 'goede oude diesel' waren we een beetje voorzichtig bij 'rijden met koude motor'; de eerste kilometers wat kalm aan om de motor de tijd te geven om geleidelijk warm te worden ... en dan de plank erop !
Hoe zit dat wanneer je elektrisch vertrekt : ineens de plank erop (en genieten van enorm koppel) ? Er hoeft immers niets warm te worden ... Toch ?

Of ook nog :

ik rijd elektrisch tot aan oprit snelweg ... koude benzinemotor ... rijd elektrisch verder totdat batterij leeg is en aan 130 kmpu vlamt ineens de motor aan en moet die (op dat ogenblik nog) koud dadelijk z'n ding doen ... de tijd geven om warm te worden is er dan niet bij ... ineens behoorlijk werken !! Slecht voor de benzinemotor ??
 

Derooke

Forumguru
Hehe. Bedankt.

Het is een omdat met de dreigende Lockdown (hopelijk niet) de dealer heeft gezegd
"als er een Lockdown komt zoals de eerste worden er geen auto's afgeleverd". Dus dan kan ik nog een maand langer wachten. . . .
 

Derooke

Forumguru
Dommel .

Volgens de filmpjes gaat de motor x aantal tijd voordat die nodig is aan om minimum rotatie te hebben en volgens site van Skoda is de 1.4 voor de IV reeks bewerkt met een extra coating om koude start met belasting beter te kunnen verdragen
 

DommelBelgium

Forumguru
Oh, dat laatste had ik nog nergens gelezen ... maar is wel leuk dat ze daar bij Skoda vooraf ook even over nagedacht hebben ... ;)

en nu begrijp ik je vraag beter : lockdown is terug langer wachten ... pfff ... fingers crossed !!
 

philippe bakker

Forumguru
Ik heb ook een vraagje :

Met onze 'goede oude diesel' waren we een beetje voorzichtig bij 'rijden met koude motor'; de eerste kilometers wat kalm aan om de motor de tijd te geven om geleidelijk warm te worden ... en dan de plank erop !
Hoe zit dat wanneer je elektrisch vertrekt : ineens de plank erop (en genieten van enorm koppel) ? Er hoeft immers niets warm te worden ... Toch ?

Of ook nog :

ik rijd elektrisch tot aan oprit snelweg ... koude benzinemotor ... rijd elektrisch verder totdat batterij leeg is en aan 130 kmpu vlamt ineens de motor aan en moet die (op dat ogenblik nog) koud dadelijk z'n ding doen ... de tijd geven om warm te worden is er dan niet bij ... ineens behoorlijk werken !! Slecht voor de benzinemotor ??
De hybride auto’s hebben een andere olie. Gewone auto’s moeten op temperatuur komen zodat de olie lopend wordt en de onderdelen deftig smeert. Bij hybrides is die lopender van zichzelf en hoeft je motor niet zo warm
 

Derooke

Forumguru
Dan drinkt die toch meer olie als die dunner is bij start? Niet dat dit zo erg is want je gaat minder werken met draaiende motor.
 

DaveW

Forumguru
Dat is wel een interessant element waar ik deze week ook over dacht. Ik had net 25 km E gereden tot de autosnelweg, en bij het opkomen moest ik een spurtje inzetten, dus de ICE sloeg aan, maar schakelde ook terug zodat ik onmiddelijk rond 4000 rpm of meer zat. Ik dacht ook, oei, is dat wel gezond?
 

Vinny

Forumguru
Aardige cijfers denk ik dan :-)

DxfND2sZ_izO3UAgymaQg9TJbKrj8lAzMVMJU9QThORsVcqrhwqVyVMa13C_pYTSr2r0JTJPGkUphdh6ceMgPqFOFCSiL0l78rsBoTHyrXfNDYdXO1DBmCD0tnfmFh68r2t9ciMN-u4qXyJweFduCeQmnvWGkT2EuHDTNAHHJ7dLBQ9GNa88q80QWxwZEZK201kvZ4d9XBjyfp1PSTVs1rOizwNaC6keFpVhUPhtsguC7xRPp25AMWH7lx7o0gVbgWHZOeBY4BO6TwnBUQ0mXBhNOmv4adI6YZgPzNMBDginMWjBhhzhNIf34PkW4wcyhMMoCggJhkiuowWq6K1PIBLe2L_ROJcy-RE_olm_0uTkUUtRCO8hCjUqYfAQJ45kLElK2YsD1O1LYTO7BVjjPuT4ioceXTfiuNpFlpqWaTRqOgjUQ3K9AxeThL1XdcxgXPahd4xDpvEP1tuTjbrrs9bXk4hdKMVD4kK8lVZl0RNCOp35aDCIEDcEDLaFqAL55ZUAdubNOMId8hPekPaH0cB9YKY51h721Hzbdi8htwJjdvdqTGGPKgp3xwuj4zsDMqQD7bHwXsrEjTnab2paA4saur7y7FqYktLV6riXZ2a6gtw7I7ujZseQJcIuEQIIeZEuYsdPTYgE40sd31E1wbUg78501LNNxwGIWObGEW7bkFqJJAZmNgEBzFQyvA=w1250-h937-no
 

DommelBelgium

Forumguru
Super! Dat lukt je uiteraard enkel door uitsluitend ritten te doen van gemiddeld telkens 50/60/70 km en steeds te 'stekkeren'. Jaloers ... ;)

Ikzelf heb er ondertussen enkele langere ritten tussen zitten (350 km, 160 km , ...) en kom op een gemiddelde van 1,9 L & 13,9 kWh / 100km op een totaal van ca. 3500 km.
 
Laatst bewerkt:

DommelBelgium

Forumguru
Het viel me een tijd geleden op dat bij de (koude ?) start de mogelijkheid tot 'charge' beperkt(er) is. Ik heb in m'n VC meestal de dubbele klokken opstaan en dan zie je links in het derde kwadrant de blauwe charge-zone.
Bij aanvang van rit is de blauwe zone veel kleiner dan na enkele kilometers ...

Dus bij 'uitbollen' in B-stand, beperktere charge :
  • door temperatuur van de motor ?
  • doordat de batterij dan nog voller is en dus minder herlaad-capaciteit heeft?
  • ... ?
Iemand een plausibele uitleg daarvoor ?
 

Bijlagen

  • Charge1.JPG
    Charge1.JPG
    64,7 KB · Weergaven: 73
  • Charge2.JPG
    Charge2.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 72

Steurreke

Nieuw lid
Recent iV rijder geworden en had ergens gelezen dat het motormanagement afstelt indien je de navigatie inschakelt met bestemming? Daarmee bedoelen ze de navigatie van de wagen of zou dit ook kunnen met een app uit de Carplay?
 

Derooke

Forumguru
Carplay of Android auto "praat" niet met de wagen. De wagen geeft enkel door volgens mij .

Wat de navigatie betreft.

Ik heb het al allebei geprobeerd maar niet echt een verschil opgemerkt. Het kan zijn dat mijn ritten te kort zijn (30/40 km) maar ik schakel de e modus nu sinds kort uit op autostrade(hybride dan)

En heb nu gemiddeld 2.1 liter verbruik op 1000 km.

Maar als gps rijden het nog efficiënter zou maken vertel het gerust.

Grts
 
Hallo, sinds gisteren ook de trotse bezitter van een superb IV combi. Ik had alvast een vraagje dat ik niet helemaal duidelijk terugvind in de manual. Je hebt als je de hybride modus inschakelt een selectievakje 'auto'. Wat doet dit precies? Moet dit aangevinkt zijn als je een combinatie wil van electrisch rijden (traag) en benzine rijden? Of heeft dit eerder te maken met het slim laden van de batterij mbv de benzinemotor?
 

Derooke

Forumguru
Het heeft te maken met het behoud van de batterij.
Als je het op auto zet zal je bij lange afstand je batterij langzaam zien leeglopen (bvb precies of de electromotor 30 pk geeft en zo je hoogste verbruik afvlakt) en zo ongeveer vanaf 70 per uur in combi met je benzinemotor.
Als je het niet in auto zet kan je je batterij niveau zelf instellen met de pijltjes om je batterij op te laden of op niveau te houden voor bvb in stad te rijden .

Als je je batterij niveau op pijl wil houden moet je wel rekening houden met pieken van meerverbruik om telkens dat procent terug bij te laden (bvb na optrekken of een stukje op electriciteit)en wil je bijladen mag je een meerverbruik van 4a6 liter rekenen per 100 km (heb ik getest op een route van 70 km) dus bijladen door middel van je benzinemotor valt niet aan te raden .
 
Bedankt voor je heldere uitleg. Dat is duidelijk nu.
Nu nog wat leren het elektrisch verbruik onder controle te krijgen. Vind hem eerlijk gezegd nogal snel leeglopen op batterij, terwijl ik volgens mij toch hard mijn best doe om zeer zuinig te rijden, niet hard optrekken, soepel rijden, uitbollen, de B stand gebruiken... volgens de stats van de wagen zit ik tegen de 40kw per 100km! Na nog geen 20km moet ik alweer bijladen...
 
Bovenaan Onderaan