Versnellingsbak lastig in zijn 4e versnelling (handbak)

Status
Niet open voor verdere reacties.

nakharry

Forumguru
Helaas een vraag met een serieus karakter..

Heeft iemand ervaring met het slecht schakelen van een handbak van zijn 3e naar zijn 4e versnelling?

Nog geen paar honderd km op de teller, maar wij ondervinden "weerstand" van zijn 3e naar 4e versnelling.

Je moet hem soms als het ware net even verder duwen door een bepaalde weerstand om goed in zijn vierde versnelling te gaan. Dit is dan weer niet constant aanwezig, maar het resulteert er soms wel in dat hij niet correct in zijn versnelling zit.

Iemand dezelfde ervaring en wat zou het eventueel kunnen zijn?

En ja we trappen de koppeling volledig in..:bloos: Rij al 12 jaar met een handbak in onze Fabia II zonder problemen dus kan prima met een schakelbak overweg...;)


Bedankt alvast voor de reacties!
 

ertromp

Forumguru
Had dan ook voor een DSG gekozen...……………………………………..;)


Die weerstand signaleer je die pas sinds kort of gelijk bij ontvangst Karoq en zoals ik het lees ondervinden verschillende rijders het in je auto. Heb je gevoel dat het minder wordt of? Maakt de bak dan vreemde geluiden? Lijkt me niet een normaal beeld dat het "slecht" schakelt. Enige weerstand is voor een VAG bak niet vreemd want dat gaat niet zo als de spreekwoordelijke mes door de boter als een Japanse handgeschakelde versnellingsbak
 

nakharry

Forumguru
Ja hij gaat sowieso binnenkort terug naar de dealer, maar ik wil graag "beslagen ten ijs gaan" zeg maar.

Wellicht een "produkteigenschap" ?

Sorry "sarcasm is my middle name".
 

nakharry

Forumguru
Had dan ook voor een DSG gekozen...……………………………………..;)


Die weerstand signaleer je die pas sinds kort of gelijk bij ontvangst Karoq en zoals ik het lees ondervinden verschillende rijders het in je auto. Heb je gevoel dat het minder wordt of? Maakt de bak dan vreemde geluiden? Lijkt me niet een normaal beeld dat het "slecht" schakelt. Enige weerstand is voor een VAG bak niet vreemd want dat gaat niet zo als de spreekwoordelijke mes door de boter als een Japanse handgeschakelde versnellingsbak

Gevoelig punt die DSG @ertromp :deuk:

Gelijk bij het verlaten van de dealer naar huis was het al.

Mijn vrouw was redelijk gewend geraakt aan de DSG van de Golf dus ik ging ervan uit dat ze even moest wennen met schakelen.

Halverwege naar huis ergens gestopt om even te eten en toen heb ik de rest naar huis gereden. Ik had toen dezelfde ervaring, en ik rij eigenlijk alleen maar handgeschakeld in een Fabia II Combi die echte als "een mes door de boter" schakelt en na bijna 232.000 km nog steeds.
 
Ik herken het probleem.
Ik heb sinds kort een Skoda Superb 1.5TSI (model 2019, nog geen 2000km op de teller).
Ik moet af en toe bij het schakelen meer/“veel” kracht zetten om de versnelling in de 4 te krijgen. Het gebeurt niet vaak, maar wel regelmatig..
 

SuperBeeb

Forumguru
Mijn GTI (ok, ander blok, andere bak) had ook schakelproblemen: als ik m in R zette, zat ie regelmatig in z’n 1.
Was een kwestie van afstellen. Misschien bij jou ook.
 

LdN

Forumguru
Ik heb een karoq 1.5 met handbak uit 2019 maar herken het probleem absoluut niet, geen overmatige weerstand bij het inschakelen
van welke versnelling dan ook
 

CharlesTucker

Forumguru
Hier een Octavia 1.5TSI met handbak, ruim 2 jaar oud, ruim 90.000km mee gereden, en hij schakelt gelukkig prima, van/naar alle versnellingen.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb bij de Kodiaq alleen het idee dat er in de 1e en 2e een wat jankend geluid uit de overbrenging komt (whining), al vanaf dag 1 eigenlijk.
Schakelen gaat verder vlekkeloos.
 

nakharry

Forumguru
Nog experts/monteurs aanwezig op dit Forum die een idee hebben waardoor dit komt en wat de oplossing is?

Bedankt alvast voor de reacties :thumbsup:
 

Tees

Donateur
Ik steun @Peter-036 in z'n antwoord, ik gok ook op de afstelling tussen pook en bak (ook al ben ik geen expert/monteur). De meeste andere dingen (lagers, synchromesh) geven geluid als ze niet goed zijn. Kan natuurlijk altijd een defect onderdeel af-fabriek zijn, maar ik zou als dealer eerst de afstelling nakijken
 

nakharry

Forumguru
Schade bak zou wat wezen bij een nieuwe auto zeg..:arghh:

Maandagochtend model of Franse slag kan je bij VAG ook niet uitsluiten idd. :banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

nakharry

Forumguru
Ik steun @Peter-036 in z'n antwoord, ik gok ook op de afstelling tussen pook en bak (ook al ben ik geen expert/monteur). De meeste andere dingen (lagers, synchromesh) geven geluid als ze niet goed zijn. Kan natuurlijk altijd een defect onderdeel af-fabriek zijn, maar ik zou als dealer eerst de afstelling nakijken


Wat zou je eventueel af kunnen stellen aan een versnellingsbak dan?:pieker:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan