Versnellingsbak lastig in zijn 4e versnelling (handbak)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desperado

Forumguru
Ik sluit me volledig aan bij @Canon-Eye en @hemi24
Vooral dat inslijten is grote flauwekul.
Ik heb ook vrijwel alleen maar handgeschakelde auto's gereden en dit nog nooit meegemaakt.
En in al mijn jaren in de garage heb ik dit ook nog nooit gehoord.
 

Beauri

Forumguru
Rijd ook in een 1.5 TSI met 6 handbak en vind het schakelen van de bak ook niet fijn, gelijk in het begin al een opmerking over gemaakt of het soms zou kunnen zijn of ze de koppeling wat beter konden instellen, was net alsof je de koppeling niet ver genoeg kon intrappen. Heb vanaf het begin al dat hij wat hakerig van zijn 1 naar zijn 2 gaat en ook van 2 naar 3 gaat ook niet altijd zonder weerstand, al sla ik de 3 vaak geheel over, net als de 5 die ik in de praktijk ook niet vaak gebruik. Dan schakelen naar de 4e.... dat is bij mij nu de enige versnelling waar hij soepel en zonder enige hapering ingaat, al gaat van 4 naar 6 ook wel redelijk. Zo beroerd als hij van 1 naar 2 gaat gaat hij wel van hoog terug naar 2 meestal ook zonder enige weerstand.

Je raad al wat ze zeiden bij de dealer...... over de koppeling.... die is niet bij te stellen en over het schakelen van de bak.... geen mening. Proefrit was in een DSG en na een proefrit was dat iets wat ik toen echt niet wilde. Blijf ik zitten met een matig schakelende bak en denk dat het een volkswagen kwaal is, nooit echt een VAG bak gehad die echt knap schakelde, niet in mijn Kever, niet in mijn Seat Toledo en ook niet in de Fabia, al was die 5 bak niet de slechtste.

Als je een beetje van vlot doorrijden houd zal daar wel de oorzaak zitten..... als je de techniek een halfuurtje geeft om van 1 naar 2 te gaan dan wil het wel eens zonder haperen lukken, maar zoveel geduld heb ik niet en ben nu niet anders gewend dan gewoon door halen.... iets van en dan had je maar geen versnellingsbak moeten worden. Nu ruim 10.000 op de teller en ik weet niet beter, zal het opmerken bij zijn 1e onderhoudsbeurt met de opmerking of ze eens hun best erop kunnen doen dat ie soepel van zijn 1 naar zijn 2 wil gaan. Denk dat ik nu al weet hoe dat gaat aflopen.....

Ach zolang de bak er niet onder vandaan lazert.:shutup:
 

JeSko

Forumguru
Zelf ook met diverse handbakken gereden, Opel x2, Peugeot, Nissan en nu Skoda, en men Sup is veruit de beste handbak van allemaal, en dat op de zwaarste auto van allemaal. Duidelijke soepele versnellingen die veel feedback geven zonder de minste of geringste weerstand, droom bak die manuele 6 in de S2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
4 st Skoda's gehad en vierde nog
Vele VW bedrijfswagens gehad en gereden
Allen alleen maar met 5 of 6 bak en nog NOOIT problemen gehad met slecht schakelende bakken.
Tuurlijk wel eens tussen 2 versnellingen gezeten , maar was altijd te wijten aan mezelf door ff te vlug en niet doordacht door te schakelen....
En ben zeker geen tamme rijder en hou zeker ook van ff doorschakelen
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou heb ik sinds 1970 een stuk of 12 VAG-auto's nieuw uit de showroom mogen rijden, waarvan eentje met DSG (mijn huidige auto was niet echt nieuw, maar een demo). Bij al die 11 handgeschakelde auto's (2 kevers, 2 Golf1's, 3 Audi80's, 2 Polo's en 2 Fabia's met kilometrages tussen de 80k en 196k) kwamen de hier gesignaleerde klachten over het schakelgedrag simpelweg niet voor.

Ik ga op grond hiervan natuurlijk niet beweren dat alle bakken van alle VAG-auto's "dus" altijd prima zijn.
Dat zou immers net zo onzinnig zijn...

Terzijde: die ene Opel Ascona 1982 die tussen al dat VAG-geweld zat heeft mij ook 109k km prima gediend: schakelde (ook) boterzacht. Alleen de wegligging was iets minder dan die van de Golf ervoor en de Audi erna.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Heeft VAG eigenlijk ooit 1 van de betere handbakken gehad? Als ik terug denk aan de handbakken van de toenmalige 1.9tdi’s, dat waren toch ook niet de meest verfijnde handbakken.
Beste handbak die ik ooit gehad heb, was in mijn MX5 (type nd , de huidige). Heerlijke bak. Uiterst nauwkeurig, heel
vlot, lekker kort, ... heerlijk gewoon.
 

nakharry

Forumguru
Rijd ook in een 1.5 TSI met 6 handbak en vind het schakelen van de bak ook niet fijn, gelijk in het begin al een opmerking over gemaakt of het soms zou kunnen zijn of ze de koppeling wat beter konden instellen, was net alsof je de koppeling niet ver genoeg kon intrappen. Heb vanaf het begin al dat hij wat hakerig van zijn 1 naar zijn 2 gaat en ook van 2 naar 3 gaat ook niet altijd zonder weerstand, al sla ik de 3 vaak geheel over, net als de 5 die ik in de praktijk ook niet vaak gebruik. Dan schakelen naar de 4e.... dat is bij mij nu de enige versnelling waar hij soepel en zonder enige hapering ingaat, al gaat van 4 naar 6 ook wel redelijk. Zo beroerd als hij van 1 naar 2 gaat gaat hij wel van hoog terug naar 2 meestal ook zonder enige weerstand.

Je raad al wat ze zeiden bij de dealer...... over de koppeling.... die is niet bij te stellen en over het schakelen van de bak.... geen mening. Proefrit was in een DSG en na een proefrit was dat iets wat ik toen echt niet wilde. Blijf ik zitten met een matig schakelende bak en denk dat het een volkswagen kwaal is, nooit echt een VAG bak gehad die echt knap schakelde, niet in mijn Kever, niet in mijn Seat Toledo en ook niet in de Fabia, al was die 5 bak niet de slechtste.

Als je een beetje van vlot doorrijden houd zal daar wel de oorzaak zitten..... als je de techniek een halfuurtje geeft om van 1 naar 2 te gaan dan wil het wel eens zonder haperen lukken, maar zoveel geduld heb ik niet en ben nu niet anders gewend dan gewoon door halen.... iets van en dan had je maar geen versnellingsbak moeten worden. Nu ruim 10.000 op de teller en ik weet niet beter, zal het opmerken bij zijn 1e onderhoudsbeurt met de opmerking of ze eens hun best erop kunnen doen dat ie soepel van zijn 1 naar zijn 2 wil gaan. Denk dat ik nu al weet hoe dat gaat aflopen.....

Ach zolang de bak er niet onder vandaan lazert.:shutup:


Heel herkenbaar dit @Beauri. 1 naar 2 gaat ook niet soepel en bij elke versnelling voel je eigenlijk 2 maal een lichte weerstand. Van z'n 1 naar zijn 2 is het tik tik van zijn 2 naar zijn 3 is het tik tik en van zijn 3 naar zijn 4 is t tik TIK (net iets meer weerstand) etc etc..

Hebben ook nog een Fabia II 5 bak 1.6 MPI als auto erbij en die schakelt echt perfect, maar wellicht is de oude techniek niet te vergelijken met nieuwe schakelbakken ..

Een maat van mij werkt bij een groot bedrijf met een wagenpark bestaande uit Transporters , Caddy's en Octavia's en die hoort soortgelijke verhalen over de 6 bakken van VAG van zijn collega's.

Wat ik dus raar vind is dat de 1 zegt dat het een zeer soepele bak is en dat de ander zegt dat ze bij elke versnelling 2 lichte weerstanden voelen... Is het in "The Eye of the Beholder"?

Is een schakelbak van 10-20 jaar geleden dan compleets anders dan de schakelbakken van nu? ik neem aan dat die bakken in een fabriek door robots in elkaar geschroefd worden dus dat daar geen kwaliteitsverschil in kan ontstaan..
 

JeSko

Forumguru
Wat ik dus raar vind is dat de 1 zegt dat het een zeer soepele bak is en dat de ander zegt dat ze bij elke versnelling 2 lichte weerstanden voelen... Is het in "The Eye of the Beholder"?

No offence maar ik denk dat de meesten hier wel onderscheid kunnen maken tussen een goed schakelende bak en ééntje met meermaals rare weerstanden in zijn schakelen ;) je mag mijne altijd eens komen testen na de Corona, schakelt keer op keer als een heet mes door de boter, boter die uit de frigo gestaan heeft dan nog :D
 

nakharry

Forumguru
Lijkt mij een kluitje/rietverhaal. Die synchromesh is nou juist ooit uitgevonden om het schakelen makkelijker te maken, zonder tussengas of zo... Heb je dat trouwens al eens geprobeerd bij koude start? Even in z'n vrij, met de voet van de koppeling een dotje gas en dan met weer ingetrapte koppeling naar de 4e - als het zo wel makkelijk(er) gaat dan is dat informatie waar de garage iets mee zou moeten kunnen. Bijvoorbeeld: zorgen dat het onder garantie wordt opgelost.

Bij een nieuwe auto mag dit m.i. niet voorkomen - heb ik ook nog nooit meegemaakt bij de 12 handgeschakelde auto's die ik ooit nieuw uit de showroom mocht meenemen.


Gisteren je advies opgevolgd @Canon-Eye met een "dotje gas" gaat hij prima in zn 4 :jaja:

Nu ben ik dus donders benieuwd wat deze info zou kunnen vertellen ???:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt een bevestiging dat er iets mis is met de synchromesh - die is namelijk ooit bedacht om dat tussengas overbodig te maken door er automatisch voor te zorgen dat de tandwielen die in elkaar moeten grijpen met dezelfde snelheid draaien.
Vertel dit aan de dealer als je je meldt voor toepassing van de garantie, dan weten zij ook in welke hoek ze aan de slag moeten...
 

nakharry

Forumguru
No offence maar ik denk dat de meesten hier wel onderscheid kunnen maken tussen een goed schakelende bak en ééntje met meermaals rare weerstanden in zijn schakelen ;) je mag mijne altijd eens komen testen na de Corona, schakelt keer op keer als een heet mes door de boter, boter die uit de frigo gestaan heeft dan nog :D

Wellicht is een schakelbak van een 1.6 TDI compleet anders dan een 1.5 TSI of een 5 bak van een 1.6 MPI... Ik geef mn bek nu ook maar een douw nu..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ongetwijfeld zit er verschil in de opbouw, maar dat doet aan de basisbeginselen niks af...
Als het bijvoorbeeld aan een niet goed vrijkomende koppeling zou liggen, dan zou het probleem zich hoogstwaarschijnlijk niet tot alleen de 4e versnelling beperken.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@nakharry

Zijn er dan zoveel 1.5tsi rijders die hun bak slecht vinden schakelen? Of MPI rijders? Kom dat hier eigenlijk zelden tegen, denk gewoon echt dat er wat schort aan jouw bak, zoals al gezegd lijken de Synchro's niet goed te werken ( wellicht afstelling van de bak die niet helemaal goed is? ) Al zal dat dezer dagen vooral softwarematig zijn.

Een manuele bak behoort gewoon vlot te schakelen, met de Synchromesh tanden, of dat nu in een mazoustoof of een naftslurper is.
 

nakharry

Forumguru
Bedankt @Canon-Eye ..

Ik ga hier volgende week even een melding van laten maken bij dealer. Ze willen hem 's ochtends een keer koud hebben en dan gaan ze weer een proefrit maken..

Ik wil gewoon met zo veel mogelijk informatie "beslagen ten ijs komen".

Is het echte een ... komt ie weer... "producteigenschap" en kan het verder geen schade veroorzaken ergens dan leg ik mij er ook bij neer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, als die 4e echt zo sterk afwijkt van de andere versnellingen, dan zou ik me daar niet zo makkelijk bij neerleggen.

Ik herinner me die ene Opel Ascona 1.6S uit 1982: ik heb bijna 2 jaar lang bij elke beurt geklaagd over het in mijn ogen veel te hoge olieverbruik (1 liter op ca. 1100km). Gaf niks, want dat hoorde zo, zei de dealer - een goeie vriend en buurman van mijn directeur overigens. Bij de 60k beurt heb ik eerst de vervangende auto (toevallig een Rekord) buitengereden en heb ze toen verteld dat ze die niet terug gingen krijgen tenzij ze het probleem aangepakt en opgelost hadden aangezien ik nu helemaal klaar was met dat gezeik.
Toen (toen pas!) hebben ze de kop gelicht en klepsteelrubbertjes of zoiets geplaatst. Resultaat: totdat de auto er 50k km later uit ging nooit meer een druppel bij hoeven vullen.
Soms moet je gewoon doorpakken... en de volgende auto was geen Opel meer, als enige buiten de directie.
 

hemi24

Forumguru
Als je een beetje van vlot doorrijden houd zal daar wel de oorzaak zitten..... als je de techniek een halfuurtje geeft om van 1 naar 2 te gaan dan wil het wel eens zonder haperen lukken, maar zoveel geduld heb ik niet en ben nu niet anders gewend dan gewoon door halen.... iets van en dan had je maar geen versnellingsbak moeten worden.

Van zo iemand moet je maar een tweedehandse auto kopen...

:banghead:
 

nakharry

Forumguru
Kan jij nog iets zinnigs zeggen @Canon-Eye over de weerstanden die gevoeld worden?

Zijn dit inderdaad eerst de synchromesh en daarna het in elkaar schuiven van de tandwielen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou nee @nakharry , anders dan dat het m.i. niet abnormaal is dat je wel "iets" meekrijgt waardoor je weet/voelt dat je (bijvoorbeeld) van 3>vrij>4 gaat, zonder dat ik dat zou omschrijven als weerstanden waar je 'm doorheen moet trekken. Zolang dat vloeiend en a.h.w. vanzelf gaat, is er niks aan de hand, maar als het even "blijft haken", dan is het niet wat het moet zijn. En zeker niet als dat bij een van de versnellingen gebeurt terwijl de andere er wel allemaal vloeiend invallen.

Een van de fijnst schakelende bakjes waar ik ooit mee heb gereden was die van een Vauxhall Viva (!!!) 1965 die ik af en toe een vrije middag huurde toen ik al wel mijn rijbewijs maar nog geen schooldiploma had: ultrakort en dik pookje dat met heel korte slagen volkomen soepel door de 1e t/m 4e versnelling klikklakte. Best wel genieten met dat 1 liter 4-pittertje met 44pk, want het ding woog amper 700kg...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan