Kodiaq vragen en weetjes

Canon-Eye

Forumguru
Setje Sonniboys zal vast wel flink verbetering geven, zonder jouw uitzicht naar achteren teveel te beïnvloeden.
Ik rij al bijna 13 jaar met Sonniboys in 3 opvolgende auto's en heb ze er het hele jaar inzitten. Nooit meer zonder!
 

dieselslurper

Senior Member
Blinderen hebben ik ook geen ervaring mee, maar rij ook al een jaar of 10 met Sonniboys vanaf de B-stijl helemaal rond.

Jongens vinden het super met de tablets op de achterbank, zelfs als ze met de beugels aan de stoel vast zitten hebben ze geen last van schitteringen oid.

De Kodiaq set die ik recent kocht zitten helaas wel plastic clips bij ipv metalen. Gaan zien hoe lang dat goed gaat... Voordeel is dat je het in de winter er eventueel uit kan halen, doe je met blinderen niet zo snel.
 

C00per

Senior Member
Hallo hebben jullie nog bepaalde tips/adviezen voor het wassen/schoonmaken en het in de was zetten van de Kodiaq (Race blue)
 

Stevala

Actief lid
@C00per ik gebruik eerst een foam om de auto in te schuimen en het vuil los te maken. Daarna afspuiten en dan wassen met de twee emmer methode. Ik gebruik momenteel een shampoo met wax van mequairs.
Waxen zelf heb ik vroeger gedaan met turtle wax.
Gebruik nooit geen spons om te wassen maar best een washmit uit microvezel en een droogdoek of water magnet om af te drogen.
 
Hallo, ik heb een skoda sportline 2020 met alarm en trekhaak.

2 vragen:
*Als ik de aanhangwagen afkoppel zonder de wagen te ontgrendelen, dan gaat het alarm NIET af, is dit normaal?
*De 4 richtingaanwijzers knipperen tegelijkertijd 1X om de zoveel tijd terwijl de sleutels aan het sleutelrek hangt. Weet iemand hoe dit komt?

Alvast bedankt.
 
Beide origineel af-fabriek, of is er iets naderhand ingebouwd?
De trekhaakvoorbereiding heb ik genomen, en de garage heeft de trrekhaak er dan opgezet. Alarm was van fabriek uit al ingebouwd.

EDIT: ik heb naar de garage gebeld en ze zeggen dat het alarm van Skoda de aanhanger niet mee beschermd. Dit is wel zo bij Audi.

Het knipperen kan je hier zien:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Dit is wel zo bij Audi.

Mijn VW Touran (en de Passat hiervoor) doet dit ook ..
Kan me niet voorstellen dat het dan bij Skoda niet zou moeten werken?

Vraag me eerder af af de trekhaakmodule goed aangemeld is.

Als er iets aan de trekhaak hangt (en de stekker zit erin uiteraard) blijft dan het EPC lampje ook langer branden? Dat hoort wel zo namelijk, anders is ook de trailer stability assist niet ingeschakeld..
 

jesse_s93

Donateur
In aanvulling op @Bakkertje moet je ook kunnen zien of de module goed is aangemeld als je het "extra" knipperlichtje in het instrumentenpaneel ziet. Dit zijn twee pijltjes (naar links en rechts) met een 1 erboven.
 

hemi24

Forumguru
@It360 : misschien moet je je dealer even voorlezen uit de handleiding:

upload_2020-9-22_17-33-25.png


Zoals door anderen gemeld ben ik ook van mening dat er iets niet goed is aangemeld..!
 

Antera

Donateur
De trekhaakvoorbereiding heb ik genomen, en de garage heeft de trrekhaak er dan opgezet. Alarm was van fabriek uit al ingebouwd.

EDIT: ik heb naar de garage gebeld en ze zeggen dat het alarm van Skoda de aanhanger niet mee beschermd. Dit is wel zo bij Audi.

Het knipperen kan je hier zien:

Als het alarm goed geactiveerd is en er zit met een 13 polige stekker aan de auto gekoppeld dan zal het alarm afgaan bij verwijderen stekker. Bij een verloop niet.

Trailer assist staat standaard tot op heden niet aan. Activeer ik standaard bij elke auto die hier komt met trekhaak
 

Bakkertje

Forumguru
Bij een verloop niet.

Je bedoeld als je alleen het verloop eruit haalt? Dan gaat ie niet af inderdaad, als er via een verloop een aanhanger aanzit wel (bij mij in ieder geval).

Maar het lijkt erop dat de trekhaakmodule niet (of in ieder geval niet goed) is aangemeld..
 

Peanut

Senior Member
Allen, ik heb even een vraag die vanochtend in me op kwam tijdens een rijsituatie.
Ik reed op de A2 op de ACC en iemand voegde zich in het (best wel grote gat) gat dat de ACC laat tot de voorganger.
Resultaat was dat de ACC best wel fors ingreep (remactie) om de afstand weer te vergroten.
Er reed niemand achter me, maar ik vroeg me daarna wel af of de auto bij ACC ook de remlichten activeert bij zo'n ingreep? Iemand een idee?

Het zou namelijk wel een ander verhaal zijn geweest als iemand achter mij had gereden en mijn auto remt ineens zo fors af zonder dat er remlichten te zien zijn.....
 

EdK

Forumguru
Resultaat was dat de ACC best wel fors ingreep (remactie) om de afstand weer te vergroten.
Er reed niemand achter me, maar ik vroeg me daarna wel af of de auto bij ACC ook de remlichten activeert bij zo'n ingreep? Iemand een idee?
Lijkt me dat de remlichten gaan branden anders is VAG met zijn foute werk bezig !?
Maar je verhaal brengt mij op een andere vraag !
Wat nu als er wel iemand achter je zit en dat ACC grijpt in door zo,n figuur dat invoegt.
En ik zit met een normale afstand achter je maar kan het toch niet beremmen en duik er bij je achterin ?
Wie gaat dan voor de schade opdraaien als ik kan aantonen ( dashcam ) dat jij zomaar abrupt op de rem ging (ACC) ??

Want er is zoiets als de eendjes wet ( schijnt politieterm te zijn ) dat als mijn voorganger abrupt remt en ik duik achter in dat de schuld bij de gene ligt die zo abrupt remt !

Ben erg benieuwd hoe hier bij wetgeving mee omgegaan word en derhalve verzekering..?
 

Peanut

Senior Member
Op jouw vraag kan ik uit persoonlijke ervaring putten voor het antwoord.

Ik reed enkele jaren geleden op de snelweg, rond de 120 km/u. De auto voor me neemt de uitvoegstrook, komt vervolgens de snelweg weer terug op en gaat vol in de ankers. Ik kon hem niet meer ontwijken en ben er dus achterop gereden. Ondanks getuigen, politie die proces verbaal opmaakt (waar de tegenpartij nog eerlijk vertelde dat hij in de war raakte van zijn navigatie) verklaart zijn verzekering mij schuldig omdat ik achterop reed. En mijn verzekering ging daarmee akkoord omdat, zoals zij zeiden, je geheid verliest als het tot een zaak komt.
Dus je bent gewoon schuldig. En nee, de politie is geen partij in zo'n zaak, die kun je ook niet laten getuigen!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Antera

Donateur
De remlichten gaan zeker branden als de rem moet worden aangesproken door de ACC. Is het alleen gas los dan gebeurd dat niet.

ACC is een hulpmiddel en daarmee valt er geen risico op het feit dat jouw auto op de rem gaat. Als jij op je rem gaat omdat dit gebeurd heb je hetzelfde. De gene achter jouw moet altijd voldoende afstand bewaren om tot stilstand te kunnen komen bij een rem actie van je voorligger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je moet te allen tijde kunnen stoppen binnen de afstand waarover de weg te overzien en vrij is.
Heel simpele regel op basis waarvan je als achteroprijder per definitie de sjaak ben. :pardon:t
 
Bovenaan Onderaan