Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
@goom : jouw auto valt waarschijnlijk onder de 5-jaar Mapcare regeling.

Ik dacht dat die was afgeschaft en dus geen gevolg meer had? Ik heb in al die jaren van één gebruiker gelezen dat hij hiermee een probleem zou kunnen hebben, maar die had zijn auto al verkocht.

Mijn Octavia is van oktober 2015 (i.t.t. tot jouw auto zit er in die van mij dus een MIB2 Amundsen). De kaarten van VW (bij Skoda kijk ik niet - die zijn altijd een paar weken later) geven bij mij geen probleem.

Ben benieuwd of het bij jou gaat werken zo.
 

kylimo

Senior Member
Ik dacht dat die was afgeschaft en dus geen gevolg meer had? .....
Mijn Octavia is van oktober 2015 (i.t.t. tot jouw auto zit er in die van mij dus een MIB2 Amundsen). De kaarten van VW geven bij mij geen probleem.....
Ik heb ergens gelezen dat de kaarten "gratis" blijven tot 5 jaar nadat het systeem (bv MIB) niet meer geleverd word in de auto's

Groeten Boy
 

Rallye

Forumguru
Oorspronkelijk zouden de kaarten drie jaar na aanschaf van de auto gratis zijn. Bij Skoda is dit op een gegeven moment (stilletjes) aangepast (de driejaarstermijn is vervallen), maar bijvoorbeeld bij SEAT is dat nog steeds zo (en soms zelfs maar een jaar). VW heeft gezegd dat nieuwe kaarten in ieder geval tot vijf jaar na uit produktie gaan van de navi nog beschikbaar zullen zijn.

De MIB1 Amundsen is met ingang van modeljaar 2016 (wk 22 2015) in de Octavia vervangen door de MIB2, maar mogelijk nog langer geleverd in andere Skoda’s/VW’s. Ik zou daarom verwachten dat de kaarten voor een MIB1 nog zeker tot 2021 geleverd zullen worden. Mogelijk kunnen ook de (grotere) kaarten van de MIB2 op de MIB, maar dan zou je een nieuwe originele SD-kaart moeten kopen.
 

Rallye

Forumguru
Vraagje over de Amundsen (eigenlijk de Discover Media) van een collega van mij. Sinds een paar maanden geeft zijn navi de wegnummers weer in het engels. Vanmorgen op weg naar Zwolle zei mevrouw Amundsen inderdaad iets als “sla rechtsaf naar de “E twentie eet”. Dit is volgens hem zomaar gebeurd, dus het lijkt niet samen te hangen met een update of zo. Ik heb de taal van zijn systeem even op Engels gezet en terug naar Nederlands, maar dat hielp niet. Iemand dit al eens gehad? Wat was de oplossing?
 

Fabia 123

Forumguru
Als de Amundsen eigenwijs doet
kan een reset helpen. Met draaiende motor 15 seconden startknop ingedrukt houden en hopelijk is eet weer 8.
 

Rallye

Forumguru
Niet dat ik weet. CarPlay is niet aangezet bij de VW (daar kwam de eigenaar pas na de aankoop achter) dus echt apps van de telefoon gebruikt hij niet.

edit: Vanavond even nieuwe kaarten erop gezet - hielp niet. Reset daarna ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van dit bericht heb ik ook de handleiding van de octavia die ik volgende week ga krijgen gedownload. Die 5.1 weergave bij FLAC formaat viel me namelijk op.

Is dit ooit door iemand getest? Is 5.1 weergave van flac bestanden inderdaad mogelijk???

Nu ik er over nadenk vermoed ik dat dit niet echt mogelijk is. Oftewel dat dat formaat weliswaar ondersteund wordt, maar dat het gedownmixed wordt naar normaal stereo.

Nou, ik heb een testje gedaan met wat FLAC multichannel testbestanden in de Amundsen van mijn nieuwe octavia.
Het multichannel formaat wordt blijkbaar wel gedecodeerd, maar alleen het linksvoor en rechtsvoor kanaal wordt weergegeven. Ook geen downmix dus. Jammer :(

Mocht je zelf willen testen: Hier kun je flac multichannel testbestanden downloaden. Laat wat weten!

https://www.quadraphonicquad.com/fo...lac-with-various-channels-sample-rates.24032/
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Net een tweedehands Superb FL te koop zien staan, hij is 1 jaar jonger dan de mijne, en heeft de installatie die ik in de bijlage deel hieronder, is het mogelijk zo'n radio in te bouwen in mijn S2? Het grotere scherm en feit dat het OEM is doen het hem voor mij in deze. Vind het scherm in mijn S2 wat te klein. Foto 1 is wat ik nu heb, foto 2 is wat ik wil.

20191008_144257_copy_2016x1512.jpg Screenshot_20200206-084257_2dehands.jpg
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is wat jij nu hebt een Amundsen (zonder plus, oftewel een RNS310. De onderste foto lijkt me een Columbus (RNS 510). Die past in een Superb 2. Mogelijk heb je nog wel een andere randje om de radio nodig.

De RNS 510 is echter net als jouw Amundsen een verouderd apparaat. Ik zou kijken naar modernere opties. Bijvoorbeeld van Zenec of andere toestellen met een OEM-look maar betere navigatie en connectivity-opties.
 

JeSko

Forumguru
@Rallye

Bedankt dan ga ik eens zoeken of ik zo eentje vind!

De Zennec optie is mij al voorgesteld maar ik vind net zoals bij de android toestellen de interface niet mooi, liefst hou ik het OEM in mijn SuperB, alleen al het grotere duidelijker scherm doet het voor mij. De rest gebeurt toch via mijn telefoon. :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Ik vraag me wel af hoe zo'n systeem dat uit een VW komt gaat pairen met mijn auto, de radio verlichting bij VW was toen bv rood, gaat dit dan ook rood oplichten in mijn S2? En gaan er functies wegvallen of blijft alles behouden omdat het een VAG product is?
 
Bovenaan Onderaan