E10 in de citigo

Niels83

Forumguru
Hallo
afgelopen week zag ik een item op tv over hoe schadelijk e10 is voor de auto.

Vooral als hij weinig km's maakt zou er vocht in de olie kunnen komen. Regelmatig lange stukken was het advies. of premium brandstof

Dat doet de citigo niet 2x per dag 15 minuten en wat stads ritjes ca 500km per maand.

Nu twijfel ik wat ik (mijn vrouw) zal doen. Ik ga premium tanken kost me ca 80 euro per jaar, dat valt mee maar co2 uitstoot vind ik ook een dingetje. of ik rij regelmatig met de citigo naar mijn werk ca 45 minuten rijden. maar hoe vaak is dan regelmatig. 1 x per week, of 1x per maand?
 

turboturbo

Forumguru
Qua CO2 uitstoot lijkt me E5 vs E10 verwaarloosbaar..... zeg ik even als leek, hoor.

Verder zou ik zeggen dat 1 keer per week een lange rit (45 min schrijf je, is dat voornamelijk snelweg?) voldoende is om evt vocht uit de olie te laten verdampen. Maak je je daar toch zorgen over, zou je kunnen overwegen eerder een olie wissel uit te laten voeren (zeker als de auto een long life interval heeft)
 

hemi24

Forumguru
Citigo moet toch elk jaar voor een oliewissel? Vaker (bij weinig kilometers) lijkt me overdreven...
 

Canon-Eye

Forumguru
dan ga je hijgen en produceer je meer CO2
De uitgeademde CO2 komt hoofdzakelijk voort uit biomassa (namelijk uit de in je voedsel aanwezige koolstof) , dus dat mag je wel "duurzaam" noemen.
(vooral als je vegetariër bent)... :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

brepus13

Forumguru
Als je echt zo begaan ben met het milieu voor 7% co2 uitstoot dan is mijn antwoord wel degelijk ook een serieus alternatief om dus te gaan fietsen....

(tenzij je natuurlijk compenseert door de hele autorit niet uit te ademen, dat kan ook )
 

Niels83

Forumguru
Als je echt zo begaan ben met het milieu voor 7% co2 uitstoot dan is mijn antwoord wel degelijk ook een serieus alternatief om dus te gaan fietsen....

(tenzij je natuurlijk compenseert door de hele autorit niet uit te ademen, dat kan ook )

Of je leest het goed en ziet dat ik 80 km per dag rij. Mijn vrouw rijdt minder, zij kan door een persoonlijke reden niet dagelijks op de fiets. Wat er eigenlijk niet toe doet want ik vraag daar helemaal niets over.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
maar co2 reductie is de reden van E10
Dát is m.i. nou juist enige scepsis waard, omdat het gaat om bio-ethanol.
Het idee erachter is dat CO2 uit de lucht via de plantaardige fase deel uitmaakt van de brandstof en dan weer terug de lucht ingaat. Het is dus eigenlijk gewoon rondpompen van CO2 en levert de facto dus geen echte vermindering van de CO2 in de atmosfeer op. En hoe meer bio-ethanol we met zijn allen gaan opstoken, hoe meer regenwoud in Brazilië moet worden vervangen door suikerrietplantages om aan de stijgende vraag te voldoen. Ik zie de milieuwinst nog niet meteen...
 

Twardt

Lid
Ik zou er inderdaad ook niet al te bang voor zijn. E10 is in een heleboel landen al veel langer verkrijgbaar aan de pomp, en als Skoda zegt dat het geen kwaad kan, dan zou ik het gewoon doen. Als je zelf merkt dat de motor wat minder mooi loopt, dan toch gewoon een premium tanken. Dat kost je met die weinige km's ook niet de kop. En als je Vpower tankt, dan wordt de CO2 door Shell gecompenseerd.
 

Ethy

Lid
Mijn ervaring is dat mijn auto sinds de komst van E10 een stuk onzuininger geworden is (1.4TSI). Het is dat ik een tankpas heb waarmee ik geen premium brandstof kan tanken maar anders was ik overgestapt naar een premium/E5 variant. Het gunstigere verbruik maakt het prijsverschil van ca. 10 cent per liter wel goed met als bijkomend voordeel dat ik dan minder bij de pomp sta :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Uit mijn nauwkeurig bijgehouden meetgegevens blijkt glashelder dat ik, gerekend over dik 3500km op E5 benzine, ongeveer 100 meter verder kan rijden op 1 liter in vergelijking met de ca. 3500 kilometer vóór de overstap van E10 op E5.

Dus zuiniger? Minder vaak aan de pomp? :nono: M'n zolen...

De extra kosten vallen overigens wel mee, mits je een beetje uitkijkt waar je tankt.
Ik zie literprijzen voor E5 die variëren van 1,69 tot 1,91 per liter. En het nóg gekkere is, dat het prijsverschil E5><E10 bij dezelfde pomp ook nogal uiteenloopt. Het kan inderdaad 10 ct/L zijn, maar net zo makkelijk 4 cent, of 28 cent.
Ik heb er geen verklaring voor; opletten wanneer en waar ik tank is alles wat ik kan doen. De Directlease app is handig, hoewel de actuele prijs niet altijd 100% klopt.
 

0ri0n88

Forumguru
Voor de hoeveelheid km zou ik kiezen voor een brandstof zonder ethanol! Shell en BP bieden premium aan als e5, maar er zit geen ethanol in. Aangezien de wagen weinig rijdt zou ik kiezen voor een beter houdbare brandstof of mixen.
Ik zelf rijd op premium ook geen meter verder, maar let wel t.o.v gewone 95 E5. Op e10 loopt mijn wagen minder en beslist minder zuinig.
 
Laatst bewerkt:
Beste Niels83.

De citigo kan prima functioneren op E10.
als het goed is staat het zelfs in het tankklepje van je citigo.
als er maar 15 min per rit gemiddeld gereden word is dat veel schadelijker voor de auto en het millieu dan het verschil tussen E5 en E10.

Wel zou ik met klem willen adviseren om als het schikt wat vaker een groter stuk te rijden met de auto.
de olie vervuild door condensvorming namelijk veel sneller als er veel korte stukken gereden worden.
nu is het zo dat een citigo geen longlife service heeft maar gewoon jaarlijkse service.
mede omdat er vaak kortere stukken met dit soort auto's gereden word.

als je veel last heb van vocht in de olie (mayonaise achtig spul bij de olie vul dop)
is het aan te raden om bij de service de motor eens te laten reinigen (flushen)
Ik weet zeker dat de Dealer er ook naar kijkt bij een service beurt.
(ik zou het namelijk wel doen en ben werkzaam bij een dealer)

En over uitlaatgas uitstoot en verbruik kan ik niet veel zinnigs zeggen.
als je de ene rit meer moet optrekken dan de andere of file gaat rijden.
of toch met een motor die niet volledig op bedrijfstempratuur rijd zijn de omstandigheden al anders.
en kan het verbruik ook al anders zijn.

wel is het zo dat 10% bio-ethanol die maximaal is toegestaan in E10 minder efficient is voor de motor als pure benzine.
dus in theorie verbruik je ook iets meer met E10 als met E5.

mocht je nog vragen hebben over olie onderhoud of brandstoffen kun je altijd terecht bij je dealer.

mvgr Colin
 

SteGo

Donateur
maar co2 uitstoot vind ik ook een dingetje

Als je zo begaan bent met het milieu en de CO2 uitstoot zou je eigenlijk een gasinstallatie in de Citigo moeten leggen. LPG bespaart zo'n 15% CO2, maar stoot dan wel weer extra stikstofoxide uit in vergelijking tot benzineauto's. Nog beter zou dan een CNG-gasinstallatie zijn (kun je net als LPG ook achteraf inbouwen) en daarmee dan enkel groengas (Bio-CNG) tanken. Dat laatste is overigens niet moeilijk aangezien de grootste aanbieders OrangeGas en PitPoint enkel nog groengas leveren.
Brandstofranking-personenautos..png
bron: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2017/02/NM-Brandstofranking-personenautos.pdf

Ik schrijf dat overigens niet omdat ik mezelf nou zo goed bezig vind in m'n Citigo op groengas, ik heb niet zoveel met de CO2 hysterie die al een poos gaande is. Maar het idee achter groengas is opzich wel interessant.
En misschien is de 80% CO2 reductie die Natuur&Milieu claimt bij het gebruik van groengas iets te optimistisch, het blijft tenslotte wel een milieuclub die graag fossiele energie loopt te bashen .. maar dan nog is het een van de schoonste brandstoffen.

Wat betreft de E10 zou ik me niet al te druk maken. Als Skoda aangeeft dat de Citigo er tegen kan zie ik geen reden om het niet te tanken. Als ik zelf nog een benzineauto zou rijden had ik (nog steeds) V-Power getankt. Ik merkte bij m'n vorige Toyota'tje dat hij daar net wat lekkerder op liep dan op Euro95 (toen het nog geen E10 was) en bovendien net wat zuiniger was. Maar niet dermate veel zuiniger dat het ook prijstechnisch verstandiger was om V-power te tanken. Misschien zit dit idee dat de motor er lekkerder op loopt tussen de oren, maarjah, daar doe ik dan niemand kwaad mee. :D Overigens tank ik zelf met m'n eigen Citigo ook V-Power aangezien benzine enkel m'n reservebrandstof is. E10 is niet lang genoeg houdbaar aangezien ik maar 1 of 2 keer per jaar benzine hoef te tanken.

Engineering Explained had een tijd geleden overigens al eens een informatief filmpje op YouTube over ethanol;
 
Bovenaan Onderaan